یك بام و دو هوای ما و تركیه

تركیه محبوب نویسندگانش ممنوع

تركیه محبوب نویسندگانش ممنوع

بلك بلاگ: در حالی تركیه بعنوان میهمان ویژه سی وسومین نمایشگاه بین المللی كتاب تهران انتخاب شده كه بنظر می رسد ما در این انتخاب و در مقابل، در قبال ادبیات این كشور سیاست یك بام و دو هوایی داریم.


به گزارش بلك بلاگ به نقل از ایسنا، در چهارمین جلسه شورای سیاست گذاری سی وسومین نمایشگاه بین المللی كتاب تهران كه روز چهارشنبه (ششم آذرماه) با ریاست محسن جوادی - معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی- برگزار شد، از گزینه های موجود، كشور تركیه بعنوان كشور «میهمان ویژه» نمایشگاه كتاب تهران برگزیده شد. قبل تر، كشورهای عمان، افغانستان، ایتالیا، روسیه، صربستان و چین بعنوان «مهمان ویژه» در نمایشگاه بین‎المللی كتاب تهران حضور داشته اند.
تركیه در حالی بعنوان میهمان ویژه نمایشگاه كتاب تهران انتخاب شده كه هم زمان با سی ویكمین دوره نمایشگاه بین المللی كتاب تهران، برنامه های اورهان پاموك - مشهورترین نویسنده حال حاضر تركیه و برنده جایزه نوبل ادبیات - كه به ایران سفر كرده بود لغو شد و او تنها در یك نشست خبری كه قرار بود آغازگر برنامه هایش باشد شركت كرد، همین طور در گفت و گو با برخی رسانه ها به پرسش های آنها پاسخ داد. انتشارات ققنوس از پاموك دعوت كرده بود تا در نمایشگاه كتاب حضور و با مخاطبانش دیدار داشته باشد، اما سفر او حاشیه ساز شد و نتواست در برنامه ای كه ناشرش در ایران برای وی در محل برگزاری نمایشگاه كتاب (در مصلای تهران) تدارك دیده بود، حاضر شود. همین طور بعد از لغو این برنامه، مراسم «شب اورهان پاموك» در خانه اندیشمندان علوم انسانی با مدیریت مجله «بخارا» نیز لغو شد.
از جانب دیگر، از شهریورماه خبرهایی در خصوص لغو مجوز كتاب های الیف شافاك، دیگر نویسنده معروف تركیه كه با كتاب «ملت عشق» در بین مردم ایران شناخته شده است، منتشر می شود. در این بین از لغو مجوز كتاب های «۱۰ دقیقه و ۳۸ ثانیه در این دنیای عجیب» (انتشارات مهراندیش)، «ناپاك زاده استانبول» (نشر «آسیم» و نشر «فرهنگ نشر نو») و كتاب «شرم» (نشر «مروارید») این نویسنده خبر رسیده است.
انتخاب كشوری بعنوان میهمان ویژه در نمایشگاه كتاب با هدف گسترش تعامل فرهنگی بین دو كشور انجام می شود؛ حال باید دید تركیه مقرر است چگونه در نمایشگاه كتاب تهران شركت نماید و آیا مسائلی در این زمینه حاشیه ساز می شود؟ هرچند اورهان پاموك به خاطر ابراز دیدگاه هایش درباره دولت تركیه نویسنده محبوب دولت این كشور هم نیست. او از نویسندگان معترض و منتقدان سرسخت دولت «رجب طیب اردوغان» است و به خاطر سخنان و انتقادهای خود حتی به زندان هم افتاده است. پاموك به «توهین به ترك بودن» متهم و اظهاراتش درباره نسل كشی ارمنی ها حاشیه ساز شده است. البته الیف شافاك نیز به خاطر اشاره به نسل كشی ارمنی ها در رمان دوم خود «حرامزاده استانبول» از طرف دادگاه تركیه به جرم «اهانت به ترك بودن» متهم شد. پرونده وی در ژوئن ۲۰۰۶ بسته شد، ولی چند ماه بعد، باردیگر باز و او با احتمال سه سال زندان روبه رو شد، اما در ۲۱ سپتامبر ۲۰۰۶ به خاطر كمبود مدرك، پرونده این نویسنده بسته شد.




منبع:

5.0 از 5
1398/09/09
23:16:26
4422
تگهای خبر: برنامه , جایزه , رسانه , رمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۱