توس دقیقا كی جهانی می شود؟

توس دقیقا كی جهانی می شود؟

بلك بلاگ: در خبرها آمده است كه «بهره برداری از فاز دوم و آغاز عملیات اجرایی فاز سوم پروژه بازپیرایی جلوخان آرامگاه فردوسی» و «مرمت و بازسازی برج و باروی دروازه رودبار توس» به سرانجام رسیده و حالا فقط مانده ثبت جهانی توس تا از خجالت فردوسی و بی توجهی این سال ها به او و آرامگاهش درآیند


به گزارش بلك بلاگ به نقل از ایسنا، البته كه باید شكر كرد برای همین كار كه تا دو سال پیش از این كار، بیشترِ قول و قرارها برای ساماندهی توس در حد حرف باقی مانده بودند و هر قدمی برداشته شد بخش زیادی از توس تاریخی و آرزوهایش را زیر خاك برد.
از بی مهری هایی كه به عرصه ۳۶۰ هكتاری حریم شهر تاریخی توس و مجموعه فرهنگی و تاریخی آرامگاه فردوسی شد تا نصب دكل های برق و مخدوش شدن حریم منظری آرامگاه فردوسی، فعالیت غیرقانونی معادن شن و ماسه و تردد صدها كامیون از محور گردشگری توس، تبلیغاتی كه برای خرید و فروش خانه های تاریخی توس بر در و دیوار شهر جا خوش كرده اند و طرح تفصیلی كه چند سالی است معلق زمین و آسمان است.
اما نباید اولین خبر جدی برای پیگیریِ ساماندهی محوطه ی توس را پس از سال ها بی توجهی، فراموش كرد. زهرا احمدی پور ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ وقتی بعنوان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به ایسنا آمده بود، خبر خوشش را به این مساله اختصاص داد. ایجاد «كارگروه ویژه، قدمی جدید برای ساماندهی شهر تاریخی توس».
و درطول یكی دو سال گذشته، خبرهایی از «ساماندهی جلوخان فردوسی به مرحله سوم رسید» منتشر شد تا ۱۸ مهر كه این دفعه خبر آمد «افتتاح فاز دوم جلوخان آرامگاه فردوسی».


و حتی علی اصغر مونسان – وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی - در بازدید پنجشنبه ۱۸ مهر از طرح احیای برج و باروی توس اعلام نمود: «مقام معظم رهبری در بازدید سال ۱۳۷۵ از مجموعه تاریخی فرهنگی توس، انتظاراتی داشته اند كه بنظر می رسد پس از گذشت بیشتر از ۲۵ سال انتظارات برآورده نشده است. حالا با انجام اقداماتی انتظارات مقام معظم رهبری درباره مجموعه توس برآورده می شود.»
او با بیان این كه اجرای عملیات مرمت برج و بارو كار باارزش و سختی است، اظهار نمود: «امیدواریم این برج و بارو در محیط ۳۶۰ هكتاری شهر تاریخی توس اجرا شود. با فعالیت هایی كه قرار شد شهرداری در محدوده توس انجام بدهد، بنظر می رسد كه مجموعه توس به یكی از قطب های گردشگری برای كشور و برای خراسان رضوی تبدیل گردد.»
مونسان درباره اعتبارات احیای برج و باروی توس توضیح داد: «در فاز نخست كه برج و بارو به طول ۳۵۰ متر احیا میشود، ۲۴ میلیارد ریال اختصاص یافته است. این پروسه را ادامه خواهیم داد تا برج و بارو به صورت كامل در محیط ۳۶۰ هكتاری شهر تاریخی توس اجرا شود.»
اوهمچنین اعلام كردكه «ان شاءالله با اقداماتی كه در توس انجام می شود، امیدواریم بتوانیم پرونده ثبت جهانی توس را آماده نماییم و در اولویت بالاتر، توس هم به ثبت جهانی برسد.»
اما بازدیدی كه مونسان از آن یاد می كند، چه دستوراتی به دنبال داشت و در چه شرایطی مطرح شدند و آیا همه ی توجه مقام معظم رهبری به بحث توس را شامل می شد؟
مقام معظم رهبری پس از حضور در توس، این دست خط و فرموده را برای توس به یادگار گذاشتند؛ «خدا را شكر كه در حاشیه زیارت تابستانی مشهد مقدس رضوی مقابل آلاف التحیه، توفیق بازدید از مقبره ی فردوسی بزرگ نامدار در شهر تاریخی و پر قصه ی توس نیز دست داد. بااینكه در گذشته ی آن مقبره و برخی یادگارهای تاریخی موجود در آن جا را دیده بودم، اما این دفعه هم بخاطر اهتمام به جانب مهم فرهنگی و تاریخی آن و هم به خاطر كارهای خوب آبادانی و زیباسازی كه در آن انجام شده است و هم نیز به خاطر خبرهای اسف انگیزی كه از غارت ذخیره ی كم نظیر موجود دراین منطقه به من رسیده بود، آنرا با دقتی بیشتر و با انگیزه و میل و شوری مضاعف نگاه كردم و الان احساس من آن است كه دولت موظف است با همت به كار در این بخش بپردازد و آن چه تا كنون شده بسی كمتر از اندازه بایسته است، به امید دنبال گیری و با سپاس ازمسئولان و پژوهشگران. سید علی خامنه ای ۱۹/۴/۷۵»
بازدیدی كه به دنبال آن خیلی از دستگاه های دولتی موظف شدند برای رسیدگی به بزرگترین شهر تاریخی ایران، آستین ها را بالا بزنند؛ آستین هایی كه برخی تا نیمه بالا رفت و برخی حتا یك تا هم نخورد، تا خیال «توس» و دوست داران فردوسی را قدری آرام كند.
از طرف دیگر عالی ترین مرجع فرهنگی كشور، یعنی شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در آن زمان، خودرا موظف دانست كه كاری برای توس انجام دهد. بدین سبب تشكیل «شورای احیای مجموعه ی فرهنگی - تاریخی توس» در اواسط سال ۱۳۷۸ در دستور كار این نهاد قرار گرفت، تا برای احیای توس سیاست گذاری كند و دولت نیز برای این اقدام، اعتبارات لازم را اختصاص دهد.
در آن زمان با ابلاغ این اعتبار، مسئولان میراث فرهنگی به بررسی اولویت ها برای سامان دهی توس پرداختند و سرانجام اعلام گردید كه توس مرمت می شود.
حتی تكمیل سنگ فرش باغ آرامگاه، اجرای جدول گذاری و آسفالت بلوار پردیس، تكمیل تأسیسات الكتریكی و مكانیكی اجراشده ی داخل آرامگاه، اجرای روشنایی بلوار پردیس از سه راه فردوسی تا آرامگاه، راه اندازی فاز اول سالن همایش، مرمت اضطراری بنای هارونیه و نورپردازی فضای سبز، تكمیل پروژه ی بلوار توس تا ورودی كشف رود، مرمت و بازسازی برج توس، محوطه سازی باغ آرامگاه فردوسی، فراخوان مطالعه و پژوهش چهره های شاخص شاهنامه، مهیا كردن امكانات دانشگاهی، ایجاد فضای ورزشی و راه اندازی بازارچه همچون برنامه ریزی ها برای هزینه كرد این اعتبار میلیاردی مطرح شدند.
از طرف دیگر در صورتیكه علاوه بر تصویب اختصاص اعتبار سه میلیارد تومانی مورد اشاره برای توس، اختصاص اعتبارهایی مانند دومیلیارد تومان برای اقدامات فرهنگی، ۵ / ۱ میلیارد تومان بودجه ی عمرانی ازحدود سال های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۲، دومیلیارد و ۴۰۰میلیون تومان از بودجه ی ملی و استانی و یك میلیارد و ۱۶۰میلیون تومان از مصوبات سفر رئیس جمهور به توس در سال ۱۳۹۱ تصویب شده بود، اما مشخص نشد درصد اختصاص این میزان اعتبارها تا چه حد عملیاتی شدند، اصلا كدام شان را در توس تاریخی اجرائی كردند.
در كنار همه ی این آمارها و اعداد و ارقام، اما حرف های محمدرضا كلایی - شهردار مشهد – ۱۸ مهر و در مراسم بهره برداری از فاز دوم و آغاز عملیات اجرایی فاز سوم پروژه بازپیرایی جلوخان آرامگاه فردوسی قابل توجه است.
به اعتقاد او آن چه كه می تواند سربلندی مسئولان شهری مقابل فردوسی رابه دنبال داشته باشد، اجرائی كردن هفت مورد است؛ «پایان طرح جلوخان»، «طراحی یك پردیس» در منطقه و سپس ایجاد « پارك باستان شناسی»، «افزایش ساعت بازدید آرامگاه فردوسی»، «ایجاد مسیر به سمت كهن دژ»، «ساماندهی بخش هایی ا كهن دژ» و در نهایت «پیگیری برای ثبت جهانی آرامگاه فردوسی».
دستورها و درخواست هایی كه بنظر می رسد جهانی شدن توس را فقط در حد همین اتفاقات می داند و هیچ ارتباطی به دیگر مشكلات توس ندارد. حتی هیچ كدام قرار نیست مشكلات قدیمی تر به وجود آمده در محوطه ی توس را سروسامان بدهند. آن هم در شرایطی كه اگر قرارباشد توس را جهانی كنند، فقط به عرصه توس توجه نمی گردد و حریم جهانی آن هم مورد توجه است.






منبع:

1398/07/19
22:51:18
5.0 / 5
4712
تگهای خبر: برنامه , خرید , طراحی , فراخوان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴