مرزی بین كلمات نیست

اتاقی از آن خود امكانی برای گفت وگوی فرهنگی ایران و افغانستان

اتاقی از آن خود امكانی برای گفت وگوی فرهنگی ایران و افغانستان

بلك بلاگ: انجمن ادبی اتاقی از آن خود در امتداد فعالیت های خود برای معرفی شاعران و منتقدان زن، توجه جدی به گفت وگوی فرهنگی و ادبی میان ایران و افغانستان دارد.



به گزارش بلك بلاگ به نقل از مهر، انجمن ادبی «اتاقی از آن خود» كه چند سالی است در مشهد با دبیری فریبا شادلو شكل گرفته در چند هفته گذشته مبادرت به برگزاری و حضور در جلسات مشترك با نویسندگان افغانستانی كرد.
فریبا شادلو دبیر انجمن «اتاقی از آن خود» به مهر اظهار داشت: رویكرد اصلی این انجمن ادبیات زنانه است و تمام اعضای آنرا نیز زنان می سازند. اما فعالیت های آنان صرف برای زنان نیست. وی در مورد نوع حضور زنان در جامعه بیان كرد كه به نادرست، برخی شغل ها و منصب ها بیشتر به مردان اختصاص داده شده است بطور نمونه در جامعه ادبیات پارسی شاعران زن بسیار داریم كه در جلسات مختلف از آنان دعوت به شعرخوانی می شود اما اغلب منتقدان زن، هم كمتر شناخته شده است و هم این كه معمولا كمتر جلسه ای است كه برای نقد از منتقدان زن برای حضور در آن دعوت می كنند.
وی در ادامه به پایان نامه كارشناسی ارشد خود اشاره نمود و اظهار داشت: پایان نامه ام در مورد ادبیات زنانه در شعر چند شاعر زن خراسان است و در بررسی شاعران خراسان نمی توانید به راحتی بگویید كه رابعه بلخی شاعر ایرانی است یا شاعر افغانستانی، بلكه شاعر این شاعران پارسی زبان هستند.
مدیر اتاقی از آن خود به برگزاری جلسه ای برای زینب بیات، شاعر و نویسنده معاصر افغانستانی اشاره نمود و افزود: این جلسه را در امتداد معرفی نویسندگان زن برگزار كردیم. در فضای فرهنگی و ادبی نباید خط كشی های سیاسی را وارد كرد. خوشبختانه فضای فرهنگی و ادبی در مشهد و بین نویسندگان افغانستان و ایران بسیار صمیمی و دوستانه است.
شادلو به ارتباط همیشگی «اتاقی از آن خود» با «كانون شعر» كه برای نویسندگان افغانستان است اشاره نمود كه برنامه های مشترك برگزار كرده اند. هفته گذشته نیز در جلسه نقد كتاب میدان هوایی از عارف حسینی، اعضای «اتاقی از آن خود» حضور داشته و فریبا شادلو و شهره شجیعی در آن جلسه از منتقدان این كتاب شاعر معاصر افغانستانی بودند.
فریبا شادلو بر گسترش روابط بین شاعران و نویسندگان پارسی زبان تاكید كرد و گفت «اتاقی از آن خود» به بهانه حضور عارف حسینی، شاعر خوب مهاجر كه از تهران به مشهد آمده بود جلسه شعرخوانی ترتیب داد،
شادلو اظهار داشت: با وجود آن كه ما تبلیغات آن چنانی انجام نداده و فقط در صفحات مجازی «اتاقی از آن خود» پوستر برنامه را منتشر نموده بودیم، شاهد حضور چشم گیر و غافل گیرانه شاعران و هنرمندان افغانستان و ایران در این برنامه بودیم كه نشان داده است و تاكید می كند كه مرزی بین كلمات نیست.


منبع:

5.0 از 5
1398/06/22
14:37:42
4523
تگهای خبر: برنامه , فرهنگی , نویسنده
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۴