اجرای عملیاتی با نقش آفرینی رزمندگان همدانی

اجرای عملیاتی با نقش آفرینی رزمندگان همدانی

به گزارش بلك بلاگ ۲۰ شهریور ماه سالروز اجرای عملیات «انصار» است كه توسط رزمندگان استان همدان، طراحی و اجرا شد.



به گزارش بلك بلاگ به نقل از ایسنا، اواسط اردیبهشت سال ۱۳۶۵ بعد از انجام عملیات هایی همچون كارخانه نمك (تكمیلی والفجر ۸) توسط رزمندگان لشكر ۳۲ انصارالحسین (ع)، بر مبنای دستورالعملی مقرر شد كه رزمندگان استان همدان پدافند منطقه پَد غربی جزیره جنوبی «خیبر» را عهده دار شوند.

ارتش بعثی عراق در ادامه حركت انفعالی خود بعد از شكست در منطقه فاو، با انجام عملیات های دفاع متحرك تلاش بر پوشیدن شكست های خود داشته و از سویی به علت اهمیت استراتژیك جزایر بعد از عملیات خیبر در سال ۱۳۶۲ دشمن با اجرای سیاست پیشروی گام به گام، هر از گاهی مبادرت به تك هایی محدود در این منطقه می كرد و وضعیت سخت و بغرنجی را بوجود آورده بود.

در این وضعیت بحرانی پدافند جزیره جنوبی به رزمندگان لشكر ۳۲ انصارالحسین (ع) همدان واگذار شد. در این مأموریت، دشمن حجم سنگینی از آتش توپخانه و ادوات خویش را برای تضعیف روحیه رزمندگان روانه مواضع آنان می كرد و چندین بار مبادرت به تك كرد كه با واكنش سریع رزمندگان مجبور به عقب نشینی شد.

در این راستا سرداران رشید اسلام حاج محسن عینعلی فرمانده گردان ۱۵۳ حضرت قاسم(ع) و حاج رضا شكری پور فرمانده گردان ۱۵۴ حضرت علی اكبر (ع) به همراه برخی از نیروهایشان به شهادت رسیدند.

تحركات و شرارت های دشمن در جزایر مجنون بسیار زیاد و درحد غیرقابل تحمل رسیده و از سویی فعالیت های مهندسی خویش را به اوج رسانده بود به شكلی كه با راه اندازی جاده هایی و اتصال این جاده ها به عقبه، به مقصد خود یعنی محاصره مواضع نیروهای خودی نزدیك شود. انجام عملیاتی برای پیشگیری از این اقدام دشمن امری ضروری به نظر می رسید بدین منظور غواصان واحداطلاعات لشكر ۳۲ انصارالحسین (ع) همدان شناسایی مواضع دشمن در خطوط مقدم و عقبه را از اوایل مردادماه سال ۱۳۶۵ آغاز كردند.

این شناسایی ها در معابر گوناگونی در سه محور انجام گرفت تا اینكه در اواسط شهریورماه یعنی بعد از یك ماه به نتیجه رسید. از طرفی دیده بانان اطلاعات هم دائما از دكل دیده بانی موجود مواضع دشمن را تا كیلومترها عقب تر رصد می كردند و هر گونه تحركات دشمن را از عقبه به جلو و بالعكس را ثبت می كردند. سرانجام موعد عملیات ۲۰شهریور در نظر گرفته شد و گردان ۱۵۴ حضرت علی اكبر (ع) به فرماندهی سردار رشید اسلام «حاج محسن امیدی» برای انجام عملیات تعیین شد همینطور گردان ۱۵۶ هم بعنوان گردان پشتیبانی در نظر گرفته شد.

با شور و غوغایی وصف ناپذیر، رزمندگان یگان در روز نوزدهم شهریور ماه به سمت جزیره مجنون رهسپار شدند و در عصر آن روز نیروهای گروهان غواصی جعفر طیار بعنوان نفرات خط شكن وارد آب شده و به صورت ستونی، آهسته و آرام به سمت دشمن خیز برداشتند بعد از مدت زمانی نیروهای پیاده هم سوار بر قایق های موتوری اما خاموش و پارو زنان با فاصله به دنبال غواصان به راه افتادند. غواصان با سعه صدر و توكل بر خدا با رعایت استتار و اختفا خویش را به عقبه دشمن رسانیده و مهیای نبردی حماسی شدند.

سرانجام در ساعت دو صبح ندای تكبیر رزمندگان آسمان را عطرآگین كرد و عملیات انصار شروع شد.

نیروهای دشمن كه متوجه حضور نیروهای اسلام در عقبه خود شدند با دستپاچگی مبادرت به تیراندازی های بی هدف كردند. حدودا تمامی مواضع مورد نظر توسط رزمندگان فتح شد، به غیر از یكی از هدف ها كه با مقاومت شدید دشمن تصرف آن تا بامداد به طول انجامید. در این عملیات حماسی، تیپ ۶۰۱ پیاده دشمن متحمل تلفات و خسارات فراوانی شد و تعداد زیادی از آنان به اسارت رزمندگان اسلام در آمدند. حماسه مقاومت سردار سرافراز اسلام شهید حاج محسن امیدی فرمانده گردان ۱۵۴ كه در طول این عملیات و حفظ منطقه به شهادت رسید، مثال زدنی است.

در این عملیات برخی از نیروهای گردان به شهادت رسیدند بگونه ای كه در زمانی شهید امیدی به تنهایی در مقابل سیل تانك های دشمن كه برای انجام پاتك و باز پس گرفتنن مواضع از دست رفته وارد عمل شده بودند، ایستادگی كرد و بر رور پد غربی به شهادت رسید و جنازه مطهرش بعد از حدود ۲۰ سال به آغوش وطن بازگشت.

حماسه عملیات انصار كه در محرم سال ۱۳۶۵ به وقوع پیوست هیچگاه از اذهان رزمندگان استان همدان فراموش نخواهد شد. بعد از انجام این عملیات دشمن كه متحمل تلفات و خسارات سنگینی شده بود از انجام عملیات مهندسی در منطقه بازداشته شده و عملیات های ایذایی ارتش بعثی در جزایر مجنون تا مدت ها فروكش كرد.




5.0 از 5
1398/06/21
12:41:54
4353
تگهای خبر: رمان , طراحی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵