كتابی درباره پیامبر اسلام در فرانسه منتشر گردید

كتابی درباره پیامبر اسلام در فرانسه منتشر گردید

بلك بلاگ: كتاب محمد(ص) اروپایی: تاریخ معرفی پیامبر در غرب نوشته جان تولان و ترجمه سیسیل دنیارد در فرانسه منتشر گردید.



به گزارش بلك بلاگ به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در فرانسه، انتشارات «آلبن میشل» Ablin Michel كتابی تحت عنوان «محمد اروپایی؛ تاریخ معرفی سیمای پیامبر در غرب» اثر جان تولان John Tolan با ترجمه سیسیل دنیارد Cécile Deniard را در سپتامبر ۲۰۱۸ در پاریس به منتشر نمود.
در این كتاب كه اصل آن به زبان انگلیسی نوشته شده است، جان تولان، بعنوان یك مورخ، به بازبینی گوناگونی دیدگاه های گاه متعارض و پیچیدگی سیمای پیامبر و اسلام از قرون وسطی تا امروز در كشورهای غربی می پردازد. نویسنده در كتابش كه بیشتر از ۴۰۰ صفحه دارد به تفصیل از چگونگی معرفی شخصیت تاریخی پیامبر در سنت اسلامی و همین طور شكل و تصویرهای نمایش شده از طرف نویسندگان غیر مسلمان اروپایی بین قرن دوازدهم تا قرن بیست و یكم سخن می گوید.
نویسنده در قالب نه فصل، به واكاوی و تكامل متون قرون وسطی از شخصیت پیامبر می پردازد، متونی كه وی را از یك مبارز مقابل نظام بت پرستی تا یك اصلاح طلب و چهره ضدكلیسا از دیدگاه روشنفكران بریتانیایی در قرن هفدهم معرفی می كند. او به سبب بازنمایی متون مثبت و همگرا با اسلام در مقابل سایر آثار اسلام ستیز بر خود می بالد و این امر را برخواسته از بینشی روشن و راستین در مقابل اسلام هراسان می داند.
در یكی از فصل های كتاب، نویسنده به تحسین پیامبر اسلام از طرف چهره های مانند گوته، آلفونس دو لارمارتین و حتی ناپلئون بناپارت می پردازد. امری كه با تمثیل شخصیت پیامبر به یك فاتح بزرگ با نگرشی جهان گرایانه در متون و آثار قرن نوزدهم نقش بسته است. صفحات آخر این كتاب باز به بررسی آراء روشنفكران مسیحی قرن بیستم اختصاص یافته است. او همینطور از برخی دیدگاه های ابزاری و منفعت طلبانه برخی پژوهشگران، متالهان و دیگر چهره های مختلف اروپایی چند قرن اخیر در زمینه معرفی این شخصیت اصلی دین اسلام بعنوان یك رقیب قدرتمند پرداخته است.
جان تولان، استاد تاریخ دانشگاه نانت فرانسه است. قبل از این كتاب های مختلف دیگری از وی تحت عنوان «سارازن ها» (۲۰۰۳) و «تقدس نزد سلطان» (۲۰۰۷) از او به انتشار رسیده است. كتاب دیگر وی سال قبل با نام «تاریخ اسلام و مسلمانان فرانسه قرون وسطی» توسط تنتشارات «آلبن میشل» به چاپ رسیده است.

5.0 از 5
1397/11/06
23:31:02
4051
تگهای خبر: فرهنگی , نویسنده
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲