نگاهی به نمایشگاه نه زن نه جنگ

درگیر یك جنگ قشنگ شده ایم!

درگیر یك جنگ قشنگ شده ایم!

به گزارش بلك بلاگ یك هنرمند گرافیست اعتقاد دارد، «مردم امروزه درگیر یك جنگ خوب و قشنگ هستند؛ جنگی كه از درون با آن مخالفند ولی با این وجود با آن كنار آمده اند.»


خبرنگار ایسنا با حضور در محل برگزاری نمایشگاه «نه زن نه جنگ» حمید عجمی، با این خوشنویس و طراح گرافیك به گفت وگو نشسته است.

این پیام خطاب به كیست؟
در نگاه اول شاید اسم جدیدترین نمایشگاه آثار هنری حمید عجمی، تعبیری منفی را به ذهن متبادر كند؛ گویی هنرمند قصد داشته زن را یكی از عوامل دخیل در تولید جنگ به شمار آورد و با خارج كردن زنان از صحنه، به جنگ حاكم در دنیا هم آخر دهد. ولی اگر بیشتر دقت نماییم، متوجه ایهامی در نام نمایشگاه خواهیم شد؛ در واقع می توان نام نمایشگاه را «نزن نه جنگ» هم خواند و این وجه از نام نمایشگاه حامل یك پیام است.
اما این پیام خطاب به چه كسانی است؟ و آیا هنرمند قصد داشته مردم دنیا را مخاطب خود قرار دهد و آنها را از جنگیدن بیشتر منع كند و یا منظور او صاحبان قدرتی است كه از سر حرص و طمع برای كسب قدرت بیشتر، جنگ و سختی را برای مردمانشان به ارمغان آورده اند؟
وجه ضدجنگ و نگاه اعتراض آمیز عجمی در سراسر آثار نمایشگاه به چشم می خورد؛ گویی او سخت نگران اوضاع كنونی مردم است و با جنگی كه در دنیا به راه افتاده، مخالف است. در واقع آثار عجمی در این نمایشگاه عكس العمل و مواضع او را نسبت به شرایط حال جامعه و همینطور دنیا نشان داده است.



عجمی در این باره به ایسنا می گوید: «معمولا كلمات در حوزه ادبیات در سیاق جمله مفهوم و مفهوم خویش را پیدا می كنند. درواقع همانند این است كه بگوییم «زنان و مادری»، چراكه زنان در این جمله مفهومی مثبت را به شنونده القا می كند. ولی اگر بگوییم «زنان و خیانت ها»؛ همانند این است كه بخواهیم خیانت را تنها به زنان نسبت دهیم. بنابراین خیلی ها در نگاه اول نسبت به اسم نمایشگاه جبهه گیری می كنند و گمان می كنند كه من قصد نفی كردن «زن» را داشته ام و او را كه نیمی از آفرینش بشر است و جایگاه بالایی در خلقت دارد از جایگاه اصلی خود خارج می كنم، چراكه زن در اصل ارتباطی با جنگ ندارد و مظهر آفرینش است. ولی در اینجا بحث جنسیت زن مطرح نیست. صحبت این است كه چون زن مظهر همه جمال است و همه نیكویی ها از حیث معشوقی در وجود اوست، ازاین رو زن می تواند یك سمبل خیلی قوی برای تولید تمایلات باشد. یعنی وقتی می گویم نه زن نه جنگ منظورم این است كه نه زیاده روی و افراط و نه شهوت قدرت داشتن. در اینجا زن از شاكله اصلی خود خارج می گردد. از سوی دیگر پای صحبتم با سیاستمداران دنیاست كه بر سر مردم می زنند و قصد داشتم به آنها بگویم نزنید. درواقع اینكه گفتم «نه زن» بخاطر شهوت سیاستمداران به قدرت است كه تحت هیچ شرایطی از موضع خود كوتاه نمی آیند و با مردم هم راه نمی آیند. درواقع زن سمبلی از شهوت سیاستمداران به قدرت است.»







رنگ طلایی به چه معناست؟
در تمام آثار این هنرمند در نمایشگاه «نه زن نه جنگ»، رنگ طلایی به وضوح دیده می شود؛ عجمی رنگ طلایی را برای فشنگ ها كه نمادی از جنگ هستند، به كار برده ولی از بعدی دیگر می توان رنگ طلایی را نمادی از قدرت و یا قدرت طلبی هم دانست. در یكی از آثار او صورتكی را می بینیم كه رنگ طلایی از آن گذشته است.
عجمی در این زمینه بیان می كند كه رنگ طلایی در اینجا هم جنسیتی همانند فشنگ دارد كه از دهان، چشم و گوش آن چهره رد شده. درواقع منظور كسانی است كه به زبان از جنگ می گویند، جنگ می بینند و جنگ می شنوند.
در واقع هنرمند قصد داشته جنگ طلبی قدرت طلبان را به تصویر بكشد.


جنین هایی در محفظه فشنگ
در بعضی از آثار جنین های در حال تولدی را می بینیم كه در محفظه ای از فشنگ قرار گرفته اند. درواقع در اینجا به قول خود عجمی فرزند جنگ در حال تولد است. فرزندی كه از قدرت طلبی سیاست مداران، برای زنده نگه داشتن قدرت و جایگاه خود متولد می گردد.







برای بیان مفهوم جنگ نیازی به خون نیست
در یكی از آثار از رنگ قرمز استفاده شده كه نمادی از خون است؛ این رنگ در دیگر آثار به چشم نمی خورد.
عجمی در این باره با اظهار اینكه از كار شعاری پرهیز دارد، ادامه می دهد: «هنرمند در جاهایی باید به فكر مخاطب عام خود هم باشد. به اینگونه كه اگر من بخواهم خیلی مینیمالیستی و یا انتزاعی فكر كنم و همان ایده خویش را به عینه در كار پیاده كنم، شاید مخاطب عام من متوجه منظور و مفهوم درون كار نشود. بنابراین تلاش می كنم در بعضی آثارم گریزهایی داشته باشم تا بتوانم ارتباط بیشتری با مخاطب بگیرم.»
وی همینطور اعتقاد دارد كه برای بیان مفهوم جنگ نیازی به استفاده از خون نیست. چون جنگ اصلا خون نیست و خون نتیجه جنگ است، در واقع جنگ طلبی بیشتر یك صفت است كه در وجود انسان وجود دارد.



یخ هایی بر دهان صورتك ها
با نگاهی دیگر به آثار نمایشگاه «نه زن نه جنگ»، كارهایی را می بینیم كه جلوی دهان صورتك ها یخ قرار داده شده و یك یا چند فشنگ هم در كنارشان قرار دارد. این كار به شكلی حس ممنوعیت را به ببیننده منتقل می كند. گویی هنرمند قصد داشته آزادی بیان در جامعه را به چالش بكشد.
عجمی در این باره می گوید: «هدف من در این نمایشگاه به تصویر كشیدن ظلم ظالم ضد مظلوم است. ظلمی كه از طرفی حق آزادی بیان را از عامه مردم می گیرد. در واقع قصد داشتم در این نمایشگاه جنگ مدرن را به تصویر بكشم.»
او بیان می كند كه جنگ حاضر در دنیا جنگ نیست یك نوع حق طلبی است. چون یكی از حقوق اصلی انسان ها كه آزادی كلام است از آنها گرفته شده است.
عجمی ادامه می دهد: «بی خردی است كه انسان را به زمین می زند. مردم نباید منتظر شوند حقشان به آنها داده شود. بلكه خودشان باید برای حقشان بجنگند.»
عجمی اعتقاد دارد كه در دنیای مدرن امروز یك ظلم مدرن در حال رخ دادن است.
وی در این زمینه می گوید: «شرایط جنگ دنیای امروز با گذشته فرق كرده است؛ چراكه قبلا به صورت تن به تن بود ولی امروزه به یك جنگ قشنگ و خوشگل تبدیل گشته است. زمانی كه مخاطب به آثار نگاه می كند، ظاهر آنها برایش زیباست ولی مفهوم دردناك و آزاردهنده ای را برای او به همراه دارد. ظلم قشنگ، ظلمی است كه به ظاهر مشكلی ندارد و خوب جلوه می كند ولی از درون آزاردهنده است.»
عجمی بیان می كند كه امروز ما فكر می نماییم كه باید بجنگیم تا خودمان را در دنیا اثبات نماییم. گرچه می توانیم به پشتوانه فرهنگی و هنری كشورمان، خویش را به اثبات برسانیم.







نمایشگاهی برای چهار زن بزرگ هستی
این هنرمند بیان می كند كه در سال آینده یك نمایشگاه نقاشی خط حجمی به نام «قدیسه» برگزار خواهد نمود كه در این نمایشگاه به چهار زن بزرگ هستی ـ حضرت زهرا(س)، حضرت مریم(س)، حضرت خدیجه (س) و حضرت آسیه (س) ـ خواهد پرداخت.
وی همینطور اظهار می كند كه در نمایشگاه «قدیسه» به باطن زن و جایگاه پنهان وی در دنیا خواهد پرداخت.
وی در بخش پایانی سخنان خود می گوید كه می خواهد یك نمایشگاه بزرگتری را با حدود ۲۵۰ اثر با مبحث هبوط انسان برگزار كند. ولی در شرایط فعلی امكان این امر وجود ندارد.
عجمی توضیح می دهد: «در این نمایشگاه كه راجب هبوط انسان است، اساسا به انسان پرداخته ام. درواقع به موضوعاتی مثل انسان و گریزگاه هایش، انسان و نزولش و انسان و صعودش، جنگ، مهربانی و لطف پرداخته ام. همینطور در این نمایشگاه نگاهی به این داشته ام كه خطا و اشتباه از انسان زیباست.»








5.0 از 5
1397/10/12
18:51:14
3893
تگهای خبر: رمان , فرهنگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۴