گزارش بلك بلاگ به نقل از مهر؛

كشف ۱۰ كامیون كتاب قاچاق دیگر، استقبال ناشران از اقدامات اتحادیه

كشف ۱۰ كامیون كتاب قاچاق دیگر، استقبال ناشران از اقدامات اتحادیه

بلك بلاگ: درحالیكه اقدامات اخیر كارگروه صیانت از حقوق ناشران، با استقبال ناشران حرفه ای روبه رو شده، طی ۲ عملیات ضربتی دیگر، ۱ كتابفروشی و ۲ انبار كتاب قاچاق در حوالی خیابانهای دماوند و خاوران كشف شد.



به گزارش بلك بلاگ به نقل از مهر، در ادامه فعالیت های كارگروه صیانت از حقوق ناشران و پدیدآورندگان اتحادیه ناشران و كتابفروشان تهران در برخورد با كتاب های قاچاق كه در ماه های اخیر سرعت بیشتری گرفته است، در ایام منتهی به آخر هفته جاری، چندین انبار از كتاب های قاچاق، كشف و ضبط شد (فیلم).
در یك مورد از این اقدامات، شامگاه سه شنبه اول آبان ۱۳۹۷، كار گروه مورد اشاره با مساعدت و همكاری پلیس امنیت و دستور قضایی، یك باب مغازه كتابفروشی و یك انبار كتاب قاچاق را در محدوده خیابان دماوند كشف و توقیف نمود.

كتاب های ضبط شده از این مغازه و انبار كه در حجمی حدود پنج وانت نیسان بود، با دستور قضایی، توقیف و انبار و مغازه مذكور، تخلیه و پلمپ شد و صاحب مغازه و انبار تحت تعقیب قضایی قرار گرفت.
همچنین در یك مورد دیگر، كار گروه صیانت از حقوق ناشران، مؤلفان و مترجمان اتحادیه ناشران و كتابفروشان تهران، روز چهارشنبه دوم آبان ۱۳۹۷ با مساعدت و همكاری پلیس امنیت و دستور قضایی، یك انبار كتاب قاچاق را در محدوده خیابان خاوران كشف و پلمپ كرد.
كتاب های ضبط شده از این انبار هم كه در حجم ۵ كامیون (خاور) بود، با دستور قضایی توقیف و انبار مذكور تخلیه و پلمپ شد و صاحب آن تحت تعقیب قضایی قرار گرفت.
كارگروه مورد اشاره اعلام نموده كه با اقامه شكایت ناشران متضرر از متهم، وكیل اتحادیه ناشران و كتابفروشان تهران به وكالت از شاكیان، اقدام به اقامه دعوی در مراجع ذی صلاح خواهد نمود.
در همین رابطه، این كارگروه در هشداری به ناشران، كتابفروشان، موزعان و خریداران كتاب، مواردی را متذكر شده است. این موارد شامل نكات زیر است:
«چندین سال است عده ای سودجو و فرصت طلب اقدام به چاپ و نشر غیرقانونی كتاب های ناشران و پدیدآورندگان می كنند و آنها را در اختیار كتابفروشان و خریدارانی كه آگاه نیستند قرار می دهند. از آنجائیكه برخورد با قاچاقچیان عرصه نشر كتاب و حفظ و صیانت از حقوق ناشران و مولفان و مترجمان علاوه بر نهادها و سازمان های مربوط، به عهده تمام همكاران صنعت نشر و هم خریداران است، شایسته است عموم همكاران بخصوص اعضای اتحادیه (اعم از ناشر، كتابفروش و توزیع كننده) به نكات و هشدارهای زیر توجه نمایند تا بتوان ضمن پیشگیری از تخلفات و سوءاستفاده های احتمالی، با توان و اثربخشی بیشتر دست افراد سودجو و خلافكار را از دامن اهل فرهنگ و صاحبان قلم و شاغلان این صنف شریف كوتاه كرد:
۱. مدیران مسئول مؤسسات انتشاراتی هنگام فروش كتاب به مراكز پخش و كتابفروشان، موظفند فاكتور فروش رسمی ممهور خود (با آرم و قید نشانی دقیق) و با امضای مدیرمسئول یا مدیر فروش آن مؤسسه انتشاراتی صادر كنند.
۲. مدیران مراكز پخش تنها كتاب هایی را خریداری كنند كه دارای فاكتور رسمی مؤسسات نشر باشد. همینطور هنگام فروش كتاب، باید نسبت به صدور فاكتور رسمی (ممهور و امضا شده) برای خریداران اقدام نمایند.
۳.كتابفروشان كتاب های مورد نیاز خویش را فقط از مراكز پخش و ویزیتورهای معتبر و خوشنام خریداری كنند و هنگام دریافت سفارش خود، فاكتور رسمی و ممهور دریافت نمایند.
۴.خریدارنِ كتاب، كتاب های مورد نظر خویش را تنها از كتابفروشان معتبر و دارای مجوز كسب از اتحادیه مربوط تهیه كنند».
بر اساس این گزارش، كشف، توقیف و پلمپ چندین انبار و كتابفروشی در پایتخت كه اقدام به تكثیر و عرضه غیرقانونی كتاب های ناشران دیگر و همینطور كتاب های قاچاق می كردند، با استقبال ناشران و كتابفروشانی كه به صورت حرفه ای در حال فعالیت هستند، روبه رو شده است:
در دو هفته ی اخیر كارگروه صیانت از حقوق ناشران، كوشش های بسیار زیادی كرده اند؛ مهم ترینش اقناع ارگان ها و سازمان های دولتی، قضایی و انتظامی به این است كه در صورت ادامه ی فعالیت كپی كاران و قاچاق فروشان كتاب، نه تنها صنف نشر ضربه می خورد و به ورطه ی نیستی كشیده می شود، بلكه به فرهنگ مكتوب كشور، به پدید آورندگان كتاب و به همه ی اهل كتاب و كتابخوانان هم خسارت های جبران ناپذیر وارد می گردد. همین دستاورد به ظاهر بدیهی، با تلاش های شبانه روزی و جلسات مختلف به دست آمد و نتیجه اش همكاری و همیاری همه ی این ارگان های ذی ربط در كشف و ضبط محموله های عظیم كتاب قاچاق با حكم قضایی شده است.
«ابوالقاسم شهلایی» مدیر انتشارات نقش و نگار در این رابطه عنوان كرد: «از همه ی دست اندركاران این تلاش عظیم و شبانه روزی كه گاه برخی همكاران مان را تا پاسی از شب به زحمت واداشته و به خدمت گزاری توفیق داده است، سپاسگزاریم و آرزوی ریشه كن شدن این ظلم عظیم را از فرهنگ كشورمان داریم. خداوند خیرشان دهد و موفق شان دارد. آیندگان قدر خدمت ایشان را خواهند دانست».
سیدرفیع احمدجواهری» مدیر انتشارات ابوعطا هم اعلام نمود: «كارگروه صیانت از حقوق ناشران و پدیدآورندگان اتحادیه ناشران و كتابفروشان تهران، نفرات بسیاری دارد و شاید بالغ بر چند صد نفر مشغول به كار هستند و هم پیمان شده اند تا ریشه كن كردن این افراد، دست از كار نكشند و از همه ناشران و كتابفروشان و موزعین، برای همكاری در این كار مهم صنفی دعوت می گردد تا با این گروه همكاری كنند».
«محمدرضا ناجیان» مدیر انتشارات رسا هم عنوان كرد: «بهترین و صمیمانه ترین سپاس تقدیم این عزیزان. این دوستان تلاشگر عرصه صیانت، به واقع انسان های شریفی هستند كه وجدانشان از صدمه دیگران به درد آمده است. درود فراوان بر این رادمردان».
«مجید بدركوهی» مدیر انتشارات ماهریس و مركز پخش كتاب فرهنگ هم، تكثیر غیرقانونی كتاب های ناشران را «دزدی در حد كمال» توصیف و مراتب قدردانی خویش را از اتحادیه ناشران و كتابفروشان تهران و كارگروه صیانت از حقوق ناشران و پدیدآورندگان كه «صمیمانه و از وقت شخصی خود در جهت منافع صنفی و كوتاه كردن دست قاچاقچیان كتاب، تلاش بی وقفه ای می كنند» اعلام نمود.

«مسعود اسدی» مدیر انتشارات یادواره هم ضمن پشتیبانی از اقدامات اخیر در مقابله با شبكه های تكثیر و عرضه غیرقانونی كتاب، به همكاران ناشر خود پیشنهاد كرد كه فعلاً كتاب چاپ نكنند و اگر میخواهند مردم را از گمراهی نجات دهند، در وهله اول سارقان كتاب را آدم كنند كه حرمت خانه و صاحبخانه را شكستند و در كار معنوی فساد تولید كردند».
«اردشیر بهجت» مدیر داخلی انتشارات بهجت هم در این رابطه خطاب به همكاران ناشر خود كه عضو گروه صیانت از حقوق ناشران و پدیدآورندگان هستند، اعلام نمود: دست مریزاد! ما اعضا صنف آگاه هستیم كه حتی در بعضی مواقع جان و مال خویش را در این راه گذاشته اید و خیلی از خطرات را قبول كردید. كار این روزهای شما برای همیشه در حافظه صنف خواهد ماند و بعدها از شما و حركت صنفیتان به نیكی یاد خواهد شد. پیروز باشید!».
«سیدعباس حسینی نیك» مدیر انتشارات مجد و بازرس اتحادیه ناشران و كتابفروشان تهران هم، ضمن قدردانی از اعضای كارگروه صیانت در اتحادیه كه «به دور از هرگونه حاشیه ای در صنف تلاش می كنند تا توانایی ناشران را در انجام امور صنفی اثبات كنند»، به صورت ویژه از سه ناشر فعال دانشگاهی و عضو انجمن فرهنگی ناشران كتاب دانشگاهی، آقایان میرجلالی، غمگسار و قربانی كه سال ها وقت خویش را صرف مبارزه با تكثیر غیرقانونی كتاب كرده اند و امروز صنف مدیون تلاش آنهاست»، سپاسگزاری كرده است.
وی در عین حال عنوان كرد: «البته امكان دارد این تلاش ها مبارزه با معلول باشد ولی هیچگاه نمی توان نشست و قدم در این راه نگذاشت. اگر عزمی و همتی هست، باید این راه را ادامه داد و به دلیل ها هم رسید. اگر همه بر این مهم مصمم هستیم، بیائیم هركسی قدمی بردارد؛ نویسنده و مترجم حقوق دیگران را محترم شمرد و آنچه عرضه می كند از آن خودش باشد، ناشر به حقوق پدیدآورنده و مخاطبان احترام بگذارد، توزیع كننده و كتابفروشی از اصالت كتاب اطمینان داشته باشد، خواننده كتاب اصل خریداری كند و بعد جملگی شاهد تحولات بزرگ در این حوزه باشیم. برای رسیدن به وضعیت مطلوب، تجربیات زیادی در كشورهای پیشرفته وجود دارد كه باید از آنها اطلاع پیدا نماییم و تدابیر لازم را بكار بندیم».
«علیرضا بهرامی» مدیر انتشارات آرادمان هم با اشاره به تصویری از كتاب های قاچاقِ جمع آوری شده توسط پلیس امنیت در طرح «دستگیری اراذل و اوباش» طی روزهای اخیر، عنوان كرد: «اتفاقا درست است؛ قاچاقچیان كتاب (آن ها كه كتاب های موفق دیگران را شبیه سازی می كنند و می فروشند)، از اراذل و اوباش هستند».

5.0 از 5
1397/08/04
15:30:24
4304
تگهای خبر: رمان , فرهنگی , فیلم , نویسنده
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱