روایات گهربار بار دیگر خواندنی شد

روایات گهربار بار دیگر خواندنی شد

بلك بلاگ: گزیده بهروز ثروتیان از تفسیر كشف الاسرار با عنوان روایات گهربار برای دومین نوبت تجدید چاپ شد.



به گزارش بلك بلاگ به نقل از مهر، انتشارات سوره مهر، كتاب «روایات گهربار» شامل گزیده ای از تفسیر كشف الاسرار را به كوشش بهروز ثروتیان منتشر نمود.
«كشف الاسرار و عدة الابرار» كتابی در تفسیر قرآن و عظیم ترین و قدیمی ترین تفسیر عرفانی فارسی، نوشته ابوالفضل رشید الدین میبدی در دهه ۵۲۰ قمری است. این كتاب بر مبنای تفسیر الهروی خواجه عبدالله انصاری (كه هم اكنون در دست نیست) و در ده جلد نوشته شده است.
ثروتیان در این گزیده به سراغ روایت های فارسی موجود در این مجموعه ده جلدی رفته است و به قول مولف به علت اینكه ترجمه فارسی روایت های عربی تلخ و نامانوس بوده است از آنها در این گزیده صرف نظر كرده است.
در گذشته نویسنده این تفسیر كه بعنوان نخستین و مهمترین تفسیر عرفانی از قرآن شهرت دارد به درستی مشخص نبود. برخی آن را نوشته خواجه عبدالله انصاری و برخی دیگر همچون محمد معین هم آن را به سعدالدین تفتازانی نسبت می دادند. اما در نتیجه تحقیقات علی اصغر حكمت نویسنده این كتاب مشخص و در سال ۱۳۳۷ توسط دانشگاه تهران به چاپ رسید.
رشیدالدین میبدی در این كتاب ابتدا بخشی از آیات را بدون توضیح به فارسی ترجمه كرده، سپس عقاید مفسرین و تحقیقات اهل فن را دربارهٔ تفسیر همان قسمت شرح می دهد و در بخش سوم به بیان نكات عرفانی خصوصاً به نقل از مدارد خود خواجه عبدالله انصاری می پردازد.
این كتاب اولین بار در زمان حیات مرحوم بهروز ثروتیان از اساتید و پژوهشگران زبان فارسی و نظامی شناس در سال ۱۳۸۱ منتشر گردید و اخیرا از جانب سوره مهر برای دومین نوبت تجدید چاپ شده است.

5.0 از 5
1397/06/04
16:12:13
4123
تگهای خبر: نویسنده
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵