نگاهی به نتایج یك پژوهش تازه؛

سفری به دنیای كودكان آلمانی، تلفن، تبلت، كتاب و سرانجام تخیل!

سفری به دنیای كودكان آلمانی، تلفن، تبلت، كتاب و سرانجام تخیل!

بلك بلاگ: آمارها نشان داده است از هر دو كودك ۹ ساله آلمانی یك نفر تلفن همراه یا گوشی هوشمند دارد و در سن ۱۳ سالگی، این آمار از نتیجه تقریبی ۵۰ درصد به ۹۲ درصد می رسد.



به گزارش بلك بلاگ به نقل از مهر، كودكان آلمانی همانند بزرگسالان به خواندن كتاب یا به صورت واضح به خواندن از روی كاغذ علاقه نشان می دهند اما علاقمندی به دستگاه های الكترونیكی همزمان با افزایش سن كودك زیاد می گردد. در مقاله زیر كه بخش پژوهش رایزنی فرهنگی سفارت ایران در آلمان آن را ترجمه كرده و برای انتشار در اختیار مهر قرار داده است، محققان میزان و چگونگی استفاده كودكان ۹ تا ۱۳ ساله از رسانه ها را آنالیز می كنند.
كودكان بنا به علایق كودكانه شان با اسباب بازی های خود بازی می كنند، دوچرخه سواری منظم داشته و با دوستان خود به بازی های جمعی می پردازند اما ساعاتی از روز خویش را هم صرف نوشتن پیام برای همسالان خود و دیدن سریال ها می كنند. هرچه كودك بزرگتر می شود، بیشتر به سمت تلفن های هوشمند، تبلت ها و كامپیوتر جذب شده و این گونه ابزار نقش مهم تری را در زندگی وی ایفا می كنند.
بر این اساس، درهای دنیای دیجیتال برای كودكان، آرام آرام گشوده می گردد. به صورتی كه وقتی كودك به سن ۹ سالگی می رسد، محیط پیرامون او به صورت فزاینده ای دیجیتال شده است. آمارها نشان داده است از هر دو كودك ۹ ساله آلمانی یك نفر هم اكنون دارای تلفن همراه یا گوشی هوشمند است. در سن ۱۳ سالگی، این آمار از نتیجه تقریبی ۵۰ درصد به ۹۲ درصد می رسد. در این سن، دستگاه های الكترونیكی جایگزین خیلی از اسباب بازی های سنتی می شوند.
برای كودكان آلمانی بسیار مهم می باشد كه از نظر دیجیتال مجهز باشند؛ ازاین رو دستگاه های الكترونیكی همواره جزء لیست تقاضای آنان از والدین است. ۴۱ درصد از كودكان می خواهند یك تلفن همراه یا گوشی هوشمند داشته باشند و ۳۲ درصد خواستار داشتن یك تبلت هستند.

رسانه هایی چون تلویزیون، رادیو و روزنامه برای كودكان رنگ و رویی كهنه دارد در نتیجه آنان همواره ترجیح می دهند در فضای مجازی از رسانه هایی غیر از تلویزیون و رادیو استفاده كنند. بیشتر كودكان معمولاً مخاطب وب سایت های پخش فیلم و سریال هستند. با این وجود هنوز هم ۸۷ درصد از كودكان فیلم ها و سریال ها را با استفاده از تلویزیون تماشا می كنند، اما باز هم بیش از ۳۵ درصد از كودكان ۱۳ ساله در طول هفته چندین بار از یوتیوب، ویمیو یا سایر وب سایت های خدمات مجانی ویدئویی استفاده می نمایند.
نكته جالب اما اینجاست كه كودكان در سنین بسیار پایین از رسانه های كلاسیك استفاده می كنند؛ ۶۰ درصد از تمام كودكان چهار ساله به موسیقی، نمایشنامه های رادیویی و یا كتاب های صوتی و ضبط شده به صورت CD به صورت متناوب چندین بار در هفته گوش می دهند.
كودكان آلمانی مانند والدین و اطرافیان خود به رسانه های چاپی احترام می گذارند. آمارها نشان داده است ۷۰ درصد از آنها حداقل چندین بار در هفته كتاب یا مجله های چاپی را می خوانند. در زمینه مطالعه، كودكان آلمانی به دستگاه های خاص برای مطالعه Ebook ها و رسانه های مخصوص خواندن علاقه نشان نمی دهند. ازاین رو این دستگاه ها در گروه هدف چهار تا ۱۳ ساله نقش مهمی ایفا نمی كنند.
اكثر كودكان بین سنین ۶ تا ۹ سال (۸۸ درصد) از دستگاه های دیجیتالی خود برای برقراری تماس تلفنی استفاده می نمایند و تنها ۴۲ درصد از آنها تلفن خویش را جهت نوشتن پیام های متنی به كار می برند. در این رده سنی ۴۳ درصد از كودكان هنوز به استفاده از كارت پستال و نامه برای ارسال پیام های خود علاقه نشان می دهند. اما در سنین ۱۰ تا ۱۳ سال تقریباً تمام این كودكان (۹۷ درصد) از تلفن های همراه و گوشیهای هوشمند خود برای برقراری تماس تلفنی و ۹۰ درصد جهت ارسال پیام های متنی استفاده می نمایند. پیام رسان WhatsApp برای سه چهارم (۷۴ درصد) كودكان این رده سنی از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

«كریستین مونتاگ» روانشناس آلمانی در مصاحبه ای با روزنامه اشپیگل به برخی سوالات در این زمینه پاسخ می دهد. وی در پاسخ به سوال كه «چه زمانی جهت استفاده كودك از وسایل الكترونیكی مناسب است؟»، اینگونه توضیح می دهد: «تا پیش از ۱۲ سالگی استفاده از تكنولوژی های دیجیتال برای كودكان جایز نیست. كودك باید بیرون بیاید و در محیط با همسالان خود بازی كند او باید بیاموزد كه همیشه قویترین فرد نیست و بدین وسیله تلاش كند در محیط واقعی توانایی های بدنی خویش را شناسایی و مهارت های حركتی خویش را تقویت كند، چیزی كه یك تلفن همراه و یا گوشی هوشمند هیچگاه قادر به آموزش آن به كودك نیست».

مونتاگ در مورد نقش والدین در این زمینه می گوید: «در عصر حاضر دور كردن كودكان از اینگونه ابزار كار راحتی نیست و در مورد نوجوانان كاری بسیار دشوار است. به صورت مثال امروزه اگر نوجوانی گوشی هوشمند نداشته باشد و از دسترسی به پیام رسان whatsapp محروم باشد، ناخودآگاه تنها می ماند و در دایره دوستی های همسالان خود جایی ندارد چراكه از خیلی از قرارها و یا موضوعات مورد بحث دور می ماند. تنها كاری كه والدین می توانند انجام دهند تولید شرایط برابر برای تمام نوجوانان و كودكان است كه رعایت این مورد هم به نوبه خود مشكل است. مثلاً تمام والدین فقط از ساعت ۱۸ تا ۱۹ اجازه استفاده از تلفن همراه و سایر ابزار دیجیتال را به فرزند بدهند. البته كه اگر تمام والدین و كودكان در دایره های دوستی به چنین قوانینی احترام بگذارند كم كم فرزندان یاد می گیرند كه موضوعات مهمتر و جذابتری هم خارج از فضای مجازی وجود دارد».
هرچه كودكان بزرگتر می شوند زمینه های علاقمندی آنان به همین نسبت گسترده تر خواهد شد و باید دانست كه این علاقه با جنسیت كودك ارتباط مستقیمی دارد. به صورت مثال ۸۳ درصد از دختر بچه ها به اسب ها و حیوانات خانگی و ۷۹ درصد به داستان ها، فیلم ها و عروسك های متعلق به پرنسس ها علاقه نشان می دهند. در مورد پسر بچه ها اما این علایق كاملاً متفاوت می باشد. به صورت مثال ۸۳ درصد از پسر بچه ها جذب ورزش و اتومبیل و ۷۹ درصد به ابرقهرمانان علاقه مند می شوند. اما با بالاتر رفتن سن این كودكان علایق آنان هم دستخوش تغییر می گردد. پسران ۱۱ ساله در این سن بیشتر به طبیعت و سفر علاقه دارند و در مورد دختران آمارها نشان داده است كه بیش از یك سوم دختران ۱۳ ساله به ورزش مخصوصاً فوتبال علاقه نشان می دهند.
كودكان ۶ تا ۱۱ ساله بیشتر پول جیبی خویش را برای شیرینی جات و روزنامه ها خرج می كنند. به صورت معمول تقریباً هر كودك ماهیانه حدود ۲۳ یورو از والدین خود پول جیبی دریافت می كند كه به صورت كلی پسران ۳.۶ درصد بیشتر از دختران دریافتی دارند اما این تفاوت اخیراً به ۶.۸ درصد رسیده است. از سن ۱۲ سالگی كودكان اغلب پول جیبی خویش را برای نوشیدنی، غذاهای حاضری، لوازم آرایش، موسیقی و بلیط سینما یا كنسرت خرج می كنند. با بالا رفتن سن كودكان این پول در جهت خرید كادو برای نزدیكان و بعدها برای هزینه تلفن پرداخت می گردد.

5.0 از 5
1397/06/03
15:14:34
4137
تگهای خبر: رسانه , روزنامه , فیلم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳