دو په ر گولباخی هشك و دو نامه رونمایی شد

جلیل صفربیگی: نوبت شعر كردی ایلامی است

جلیل صفربیگی: نوبت شعر كردی ایلامی است

بلك بلاگ: مجموعه شعر كُردی «دو په ر گولباخی هشك و دو نامه» اثر خسرو خسروی پور در حوزه هنری ایلام رونمایی گردید.


به گزارش بلك بلاگ به نقل از ایسنا، منطقه ایلام، جلیل صفربیگی - شاعر - در این مراسم اظهار نمود: دوست دارم لذت هایم را از خواندن این كتاب با شما به اشتراك بگذارم و خوشحالم در این روزگار كه مردم دل و دماغ لازم را ندارند، عده ای از فرهنگ دوستان ایلام در رونمایی از مجموعه شعر یكی از فرهیختگان بنام اما محجوب و گمنام شركت دارند و به نظرم معجزه انسان هم همین است.
وی با قدردانی از كارهای انجام گرفته در حوزه ادبیات و شعر در حوزه هنری ایلام، اظهار داشت: خوشبختانه در زمینه شعر كردی در ایلام كارهای خوبی انجام گرفته و دیگر نوبت آن است كه پژوهشگران به فكر نگاشتن كتاب نقد شعر كردی ایلام باشند تا در پویایی و تكامل شعر كردی ایلامی موثر واقع شود.
صفربیگی با اشاره به اینكه با وجود پیشرفت شعر كردی قالب های شعر مانند دوبیتی و غزل هنوز معادل كردی ندارند، گفـت: شاعران پیشكسوت ایلامی برای این مورد همفكری كنند؛ تا این خلاء جبران شود.
این شاعر پیشكسوت خاطرنشان كرد: مجموعه شعر حاضر رایكی از سه مجموعه برتر شعر كردی انتشار یافته در ایلام می دانم و یقین دارم كه از نظر فنی و ادبی مجموعه ای سرمایه ای برای شعر استان است و در مجموع خوشبختانه شعر كردی ایلام در بین استان های كردزبان پیشروتر است و مجموعه «دو په ر گولباخی هشك و دو نامه» تجربه نیست بلكه كارنامه ای موفق و قابل اعتماد است.
صفربیگی افزود: خوشبختانه شعر كردی در قالب های كلاسیك هم رشد قابل توجهی داشته و استواری قابل توجهی پیدا كرده و انواع آن هم از قبیل عاشقانه، اجتماعی و سیاسی شناخته شده است.
وی تصریح كرد: غزل در این مجموعه هویت خویش را پیدا كرده و و هرچند تاثیرگذاری و تاثیرپذیری در شعر امری طبیعی است اما خسروی پور غزلش منحصر به فرد است و در آینده شاعران جوان از آن تاثیر خواهند پذیرفت.
صفربیگی قابل فهم بودن و صمیمی بودن و سهل و ممتنع بودن را از خصوصیت های شعر خسروی پور عنوان كردو اظهار داشت: كلماتی كه در این مجموعه به كار برده شده كردی اصیل است و از بزرگسال تا نوجوان همه با آن ارتباط برقرار می كنند و این هم تلنگری است كه به ما می گوید فرزندانمان را به خواندن شعر كردی تشویق نماییم.
این شاعر افزود: خسروی پور مولوی وار خوانند اشعارش را به رقص در می آورد و در تمام اشعار سوار بر وزن است و درون مایه اشعارش را عشق تشكیل می دهد و در اشعارش وی مانند این عشق توام با حجب و حیاء است اما زیبایی ها را هم گفته كه این خصوصیت شعر كردی است كه مانند لباس مردمان این دیار با وجود پر زرق و برق بودن بدن نما نیست.
صفربیگی به فراونی واژه های گل و دل در شعر خسروی پور اشاره نمود و اظهار داشت: توجه به بوم زاد، وجود طنز زیرپوستی، عشق پیری، دوبیتی های فلسفی و زبان خیامانه از خصوصیت های شعر این شاعر است.
خسوی پور هم با قدردانی از حوزه هنری درباره عنوان كتاب یعنی «گلباخی» اظهار نمود: 40 تا 50 سال پیش جای جای شهر كنونی ایلام سرشار از باغ هایی بود كه پرچین آن را این درخت مقدس تشكیل می داد و خشك ‍شده ی این گل همنشین صفحات قرآن مجید بود و در مراسم شادی و عزا هم كاربرد داشت.
محمدعلی قاسمی - رییس حوزه هنری ایلام - هم اظهار داشت: خسروی پور همچون شاعرانی است كه در دهه ی چهل دو مجموعه را به چاپ رسانده و به معنای واقعی از پیشكسوتان شعر ایران و ایلام است.
وی اظهار داشت: منش خسروی پورتواضع بوده و هیچگاه خویش را به زور به دیگران تحمیل نكرده در كمال تواضع در شعر ایلام و محافل ادبی اثرگذار بوده است.
در این مراسم كه با اجرای «فرهاد شاهمرادیان» برگزار شد، «ظاهر سارایی»، «روح الله باقلانی» و«داوودیان» سرودهای خویش را قرائت كردند.




5.0 از 5
1397/05/11
16:32:10
4283
تگهای خبر: مراسم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۵