با تصمیم دولت فرانسه انجام می شود؛

اصلاحات در رسانه های دیداری و شنیداری عمومی فرانسه

اصلاحات در رسانه های دیداری و شنیداری عمومی فرانسه

بلك بلاگ: دولت فرانسه تصمیم به انجام برخی اصلاحات و تغییرات در زمینه رسانه های دیداری و شنیداری كه بودجه های آنها از اعتبارات عمومی و دولتی تامین می شود، گرفته است.



به گزارش بلك بلاگ به نقل از مهر، به دنبال تصمیم دولت فرانسه در مورد انجام برخی اصلاحات و تغییرات در زمینه رسانه های دیداری و شنیداری كه بودجه های آن ها از اعتبارات عمومی و دولتی تامین می شود، در چهارم ژوئن ۲۰۱۸ مقرر شد تا كمیسیونی به بحث و بررسی این مورد بپردازد.
این كمیسیون در تاریخ ۱۸ ژوئیه ۲۰۱۸ گزارش خویش را با هدف اصلاح سیاست های راهبردی، ارتقای سطح كیفی و افزایش میزان مشاركت در بین شبكه های مختلف عمومی فرانسه را منتشر نموده كه از جانب نخست وزیر و وزیر فرهنگ و ارتباطات فرانسه هم مورد استقبال قرار گرفت.

این گزارش با تاكید بر مسئولیت سنگین و نقش مهم و حیاتی رسانه ها، ضمن اشاره به تحولات دنیای جدید، تغییر مفهومی حوزه فرهنگ، تنوع و چندگونگی خواسته ها و توقعات نسل جدید و پیشی گرفتن شبكه های خصوصی از رسانه های عمومی، ضروت درك اقتضائات كنونی و انجام هر چه سریعتر تغییرات را یادآور می گردد.
محورهای اصلی كه می توان در مورد این برنامه اصلاحی ذكر كرد، شامل موارد زیر است: تاكید بر تقویت برنامه های آموزشی و جوانان، ظهور و بروز اشكال نوین فرهنگی، اطلاع رسانی و مبارزه با اخبار و اطلاعات جعلی، ارزش هایی كه رسانه های دولتی و عمومی را از شبكه های خصوصی متمایز می كند، خلاقیت، نوآوری با تاكید بر جنبه های اروپایی، تسهیل در دسترسی و افزایش بسترهای رسانه های جمعی و ظهور رسانه های جدید، بخصوص در حوزه فضای مجازی.
بر اساس این گزارش كه رایزنی فرهنگی ایران در پاریس آن را تهیه كرده و برای انتشار در اختیار مهر قرار داده است، در سال های اخیر مجدداً مسئله هزینه های سنگین رسانه هایی كه از بودجه عمومی تامین می شوند و از جانب دیگر كاهش قابل توجه اقبال عمومی و بخصوص جوانان نسبت به این رسانه ها به علت سطح پایین كیفی، عدم ریسك پذیری و تطابق آن ها با شرائط و فضای دائما در حال تغییر جامعه و رویكردهای محافظه كارانه این رسانه ها همواره مورد بحث و مجادله در بین مدیران و تصمیم گیران دولت فرانسه بوده است؛ به تعبیری دیگر با آنكه نقطه آغاز چالش به شكلی از نگاه اقتصادی بوده است اما به تدریج به مسئله اثر بخشی و كارایی رسانه ها كشیده شده است.
اولین بخش از این طرح به تقویت برنامه های محلی و منطقه ای می پردازد. این برنامه یك سوم از برنامه های منطقه ای شبكه فرانس ۳ (France ۳) و همكاری نزدیك با فرانس بلو (France Bleu) را شامل می گردد و در همین راستا طرحی آزمایشی هم در بعضی مناطق (شامل Bretagne، Franche-Comté، Hauts-de-France، Occitanie et Provence-Alpes-Côte d’Azur) آغاز خواهد شد. این بخش شامل انواع برنامه های خبری، مستند، برنامه های سرگرمی، ورزشی و غیره می گردد. هدف از این همكاری تجمیع برنامه های محلی در سال ۲۰۱۹-۲۰۱۸ است.

بخش دوم این پروژه بر گسترش و ارتقای كمی و كیفی برنامه های در رابطه با جوانان تاكید می كند؛ بخشی كه علاوه بر برنامه های تلویزیونی، توجه خاصی هم به توسعه سایر اشكال رسانه های جمعی (فضای مجازی) دارد. تحول حوزه های دیجیتال و فضای مجازی منجر به تغییر وضعیتی بنیادی در اذهان مخاطبین خواهد شد، و بنابراین رسانه های سنتی هم می بایست داوطلبانه توسعه فعالیت های خویش را در فضای مجازی اعلام كنند.
در این راستا، به غیر از شبكه فرانس ۴ (France ۴) تا سال ۲۰۲۰، دیگر شبكه های فرانس تلویزیون (France Télévisions) چشم انداز مشترك خویش را در زمینه های انیمیشن حفظ خواهند كرد. شبكه آرته (Arte) هم برنامه های انیمیشنی خویش را ادامه خواهد داد. این گزارش هرگونه اتلاف وقت در فضای مجازی را سبب خسارت های جبران ناپذیر معرفی می كند.
همچنین برنامه هایی ویژه كودكان بخصوص در فضای مجازی و تحت نظر والدین و البته بدون تبلیغات تولید و پخش خواهند شد. علاوه براین، شبكه های فرانس تلویزیون برنامه مشتركی را برای جوانان ۱۵ تا ۳۰ سال، و با همكاری رادیو فرانسه (Radio France) و فرانس مدیا موند (France Média Monde) پیش خواهند برد. این پلتفرم آموزشی مشترك رسانه های جمعی از همین سال ۲۰۱۸ اجرا می گردد.
از سوی دیگر مجموعه نتایج گزارش مبین ناتوانی و ضعف سازمان فعلی خدمات رسانه ای در سرزمین های ماورای بحار و ساكنین آنهاست. این امر از نارضایتی عمومی موجود در بین ساكنین این مناطق به خوبی پیداست. هرچند نه در شكل تخصصی شبكه او (Ô)، ولی تا اندازه ای عمومی تر، می بایستی معرفی فرهنگ این سرزمین ها در چارچوب برنامه های گوناگون مورد نظر واقع شود. این برنامه مشتمل بر برنامه های مجازی و قابل سنجش باید توسط شبكه های فرانس تلویزیون و در تمام ابعاد استراتژیك آنها در سال ۲۰۱۸ نهایی شود. ساختار شاخص های نظارتی این برنامه منجر به ایجاد نقطه مشترك برای ورود گروه های كاری متشكل از نمایندهای پارلمانی به سرزمین های ماورای بحار خواهد شد.

بر این اساس، شبكه های فرانس تلویزیون، بودجه ۱۰ میلیون یورویی خود برای تولیدات مشترك با این سرزمین ها را حفظ خواهند كرد. شبكه اوترومر پرومیر (Outre-mer ۱ère) - كه پیشتر با نام مدیا گلوبال (Média Global) شناخته می شد - تقویت خواهد شد. با حفظ نقش شبكه «او ۹»، این شبكه نقش یك «شبكه محوری» را در این گروه بازی خواهد نمود.
بر این اساس، موضوعات محوری مانند سیاست های مشترك محتوایی، برنامه های جوانان و مساله سرزمین های ماورای بحار و راهبردهای دیجیتال، این موسسات، متمركز بر روشی عملیاتی و هدایت شده توسط دولت عمل خواهند كرد. چشم انداز مالی این پروژه در قالب های زیر گنجانده شده است: حفظ سرمایه گذاری در خلق آثار (۵۶ میلیون یورو برای شبكه های فرانس تلویزیون و شبكه آرته)، تدوین برنامه های منطقه ای در فرانس ۳ با همكاری شبكه فرانس بلو با هدف افزایش بهره وری و بهرمندی از منابع به گونه ای اشتراكی، سرمایه گذاری ۱۵۰ میلیون یورو تكمیلی در فضای مجازی تا سال ۲۰۲۲ با سازماندهی مجدد منابع مالی، همیاری در كنترل هزینه های عمومی: صرفه جویی ۱۹۰ میلیون یورویی در سال ۲۰۲۲ (در قیاس با بودجه ۲۰۱۸) برای تمام شركت های پخش، همچون ۱۶۲۰ میلیون یورو برای شبكه های فرانس تلویزیون و ۲۰ میلیون برای رادیو فرانسه.
در بخش مقدماتی این گزارش، اشاره مستقیم به مباحث هزینه و فایده این طرح شده است و سپس منطق اقتصادی را زیرساختی برای تحولات در حوزه های كاركردگرایانه می داند. بنابراین نتیجه اصلی آن را پیش بینی بهبود تامین و توزیع منابع در آینده در نظر می گیرد. این امر تنها از گذر همكاری و طرح های مشترك شبكه های ارتباط جمعی با كارگروه های تحقیق و توسعه در حوزه های نوآورانه ممكن می كند. همینطور دریافت و توجه ویژه به نظرات و دیدگاه های شهروندان و جلب مشاركت هر چه بیشتر آنان در موفقیت این پروژه نقشی مهمی را به خود اختصاص می دهد.

5.0 از 5
1397/05/10
14:40:28
4248
تگهای خبر: برنامه , رسانه , فرهنگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳