یك هفته با كتاب؛

چند انتصاب و معرفی نامزدهای چند جایزه داخلی و خارجی

چند انتصاب و معرفی نامزدهای چند جایزه داخلی و خارجی

بلك بلاگ: هفته ای كه گذشت دربرگیرنده چند خبر انتصاب در زمینه جشنواره صنعت چاپ و همینطور اخباری از معرفی نامزدهای برخی جوایز ادبی داخلی و خارجی بود.



خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: نخستین هفته مردادماه امسال، هم مانند چند هفته گذشته، در زمینه ادبیات و نشر، هفته ای كم خبر است و اتفاقات تكان دهنده چندانی را در خود جا نداده است.
گزارش هفتگیِ هفته گذشته، ۱۰ خبر داخلی را شامل می شد و هیچ خبر مهم بین المللی را در خود جا نداده بود. این هفته اما گزارش، ۳ خبر خارجی درباره جایزه بوكر، یك نویسنده بین المللی و كتابفروشی های چین دارد.
۷ خبر مهم هم از رویدادهای كتاب و نشر در هفته ای كه گذشت، مربوط به اخبار داخلی است كه تخلفات ناشران نمایشگاه كتاب، كتابخانه ملی، جشنواره صنعت چاپ، نمایشگاه كتب پزشكی- دانشگاهی و برخی جوایز ادبی همچون موضوعات آن ها هستند. ازاین رو گزارش این هفته هم مانند هفته پیش، ۱۰ خبر را شامل می گردد.
در ادامه اخبار مورد نظر را مرور می نماییم.
بازنگری در آئین نامه تخلفات ناشران
رئیس هیئت تجدید نظر رسیدگی به تخلفات ناشران در نمایشگاه امسال كتاب تهران، ضمن اعلام صدور رای نهایی برای تعدادی از ۲۵ ناشر متخلف این دوره، در عین حال به جزئیات احكام صادره اشاره ای نكرد.
نیكنام حسینی پور در گفتگویی كه روز شنبه ۳۰ تیر با مهر داشت، با اشاره به آغاز رسیدگی مجدد به پرونده ناشرانی كه در هیئت بدوی متخلف شناخته شده بودند، از برگزاری دو جلسه در هیئت تجدیدنظر و صدور آرائی در این هیئت اطلاع داد و بدون اشاره به جزئیات آراء صادره، اظهار داشت: از آنجائیكه كار رسیدگی به درخواست های تجدیدنظر، كماكان ادامه دارد و یك جلسه دیگر هم بزودی تشكیل می شود، اعلام احكام نهایی، فعلاً امكانپذیر نیست.
حسینی پور در این گفتگو از ایرادهای آئین نامه فعلی كه هیئت های بدوی و تجدید نظر بمنطبق با آن اقدام به رسیدگی به تخلفات احتمالی می كنند، سخن گفت و تصریح كرد: ما به معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی كه ریاست نمایشگاه كتاب تهران را هم بر عهده دارد، پیشنهاد كرده ایم كه تا زمان باقی است، چارچوب های حقوقی آئین نامه مربوطه، مورد بازبینی جدی قرار گیرد.
اعلام نام كتابخانه ملی بین برگزیدگان جایزه كتابخانه سبز ایفلا
براساس خبری كه كتابخانه ملی روز شنبه این هفته اعلام كرد، نام سازمان اسناد و كتابخانه ملی در لیست برگزیدگان سومین دوره جایزه كتابخانه سبز ایفلا (سال ۲۰۱۸) اعلام گردید. بر مبنای اطلاعیه ای كه گروه كتابخانه ها و پایداری زیست محیطی ایفلا (Ensulib) منتشر نموده است، كتابخانه فوشان چین برنده جایزه نقدی كتابخانه سبز ارائه شد و ۵ كتابخانه دیگر پس از برنده اصلی بعنوان برگزیدگان جایزه كتابخانه سبز معرفی شده اند.
این كتابخانه ها به ترتیب الفبای لاتین عبارتند از: كتابخانه شهری جوزف كانتی از كشور مجارستان، كتابخانه محلی سرینا از كشور رومانی، كتابخانه ملی و دانشگاهی كرواسی، سازمان اسناد و كتابخانه ملی ایران و كتابخانه دانشگاه بین المللی ایالات متحده –آفریقا از كشور كنیا.
انتصابات مسئولان هجدهمین جشنواره صنعت چاپ
رئیس و اعضای شورای سیاست گذاری هجدهمین جشنواره صنعت چاپ با حكم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون امور فرهنگی منصوب شدند. به باعث خبری كه روز ۳۱ تیر انتشار یافت، با حكم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن جوادی بعنوان رئیس شورای سیاست گذاری هجدهمین جشنواره صنعت چاپ منصوب گردید.
همچنین محسن جوادی، معاون امور فرهنگی و رئیس شواری سیاست گذاری هجدهمین جشنواره صنعت چاپ با صدور احكامی جداگانه همایون امیرزاده، احمد ابوالحسنی، محمدحسن فكری، رضا منصوری، جلیل غفاری رهبر، علی طارمی راد، ایرج استاد علینقی، علی مغانی، محمدعلی انصاری پور، مجتبی محمودیان، غلامرضا شجاع، مهدی رحیمی یگانه، بابك عابدین، هوشیار فقیهی، علی محمد اسفندیاری، مسعود فرشی فرید و مهرزاد دانش را بعنوان اعضای شورای سیاست گذاری هجدهمین جشنواره صنعت چاپ منصوب نمود.
اعلام مهلت ثبت نام سومین نمایشگاه كتب پزشكی- دانشگاهی
آغاز به كار «سومین نمایشگاه كتب تخصصی علوم پزشكی- دانشگاهی» همزمان با بازگشایی دانشگاه های علوم پزشكی فرصت مناسبی برای ناشران علوم پزشكی و دانشگاهی برای تعامل بیشتر با دانشجویان و استادان دانشگاه خواهد بود و مهلت ثبت نام در این رویداد، طبق خبری كه این هفته انتشار یافت، تا ۱۵ مرداد اعلام گردید.
بازگشایی یك كتابخانه در تهران
كتابخانه مرحوم حاج حسین عراقچی واقع در منطقه ۵، همزمان با ایام دهه كرامت و در آستانه فرا رسیدن میلاد امام رضا(ع)، دوشنبه اول مرداد، با حضور مرتضی عراقچی فرزند مرحوم حاج حسین عراقچی، محمدربیع احمدخانی مدیركل توسعه كتابخانه ها و مشاركت ها، علی نیكنام انزابی مدیركل كتابخانه های عمومی استان تهران و تنی چند از مسئولان و كتابداران بازگشایی شد.
این كتابخانه به صورت حق انتفاع به مدت ۱۰ سال به اداره كل كتابخانه های عمومی استان تهران واگذار شده است.
تجلیل از شایستگان تقدیر جایزه كتاب سال
آئین تجلیل از شایستگان تقدیر سی و چهارمین دوره جایزه كتاب سال جمهوری اسلامی روز دوشنبه اول مرداد در پژوهشكده فرهنگ، هنر و معماری برگزار گردید.
معرفی نامزدهای جایزه ادبی واو
دبیرخانه چهاردهمین دوره جایزه ادبی واو هم این هفته در اطلاعیه ای، هیات داوران این جایزه بعد از مطالعه، بررسی و داوری ۸۰ رمان چاپ شده، شش اثر را بعنوان نامزد دریافت عنوان بهترین رمان متفاوت سال معرفی نمود.
معرفی نامزدهای بوكر ۲۰۱۸
اولین خبر بین المللی گزارش این هفته، معرفی نامزدهای جایزه بوكر ۲۰۱۸ است. با انتشار خبری كه سه شنبه ۲ مرداد انتشار یافت، با انتشار فهرست اولیه جایزه من بوكر، این رقابت در سال ۲۰۱۸ به صورت رسمی كلید خورد.
در فهرست امسال جایزه من بوكر كه دربرگیرنده نام ۱۳ اثر است، ۶ نویسنده از بریتانیا، سه نویسنده از آمریكا، دو نویسنده از ایرلند و دو نویسنده از كانادا جای گرفته اند.
رسیدن چاك پالانیك به آستانه ورشكستی
چاك پالانیك نویسنده «باشگاه مشت زنی» این هفته در خبری به آسوشیتدپرس گفت شاید مجبور شود خانه اش را بفروشد تا بتواند برای مشكلاتی كه در آژانس ادبی او تولید شده، راهی پیدا كند. در حالیكه یكی از حسابداران آژانس ادبی پالانیك دستگیر شده، این امر فشار زیادی به وی وارد كرده است.
دارین وب، حسابداری است كه در ماه می امسال به علت استفاده از موقعیت شركت برای پنهان كردن اختلاسی چند میلیون دلاری دستگیر شد. این كارمند از سال ۲۰۰۱ در آژانس منهتن كار می كرد و رفتار متقلبانه وی از سال ۲۰۱۱ آغاز شد.
پالانیك پیش تر درباره ورشكستی اش صحبت هایی كرده بود.
سرمایه گذاری چند میلیون دلاری چین برای حیات كتابفروشی ها
سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ مردم پكن به صورت متوسط هر یك ۱۰ كتاب چاپی در طول سال مطالعه كردند در حالیكه سرانه ملی مطالعه كتاب در سطح كشور ۴ كتاب در سال است. یكی از اشكالات كتابفروشی های چین، نبودن فضای كافی برای ادامه كار آنهاست. برای همین دولت این كشور مبادرت به پرداخت سوبسید برای اجازه مكان برای كتابفروشی ها می كند تا بتوانند مراكز تجاری فعالی در این زمینه تولید كنند.
خبری كه در این باره انتشار یافت، مربوط به روز سه شنبه ۲ مرداد است و به باعث اطلاعات آن، خیلی از كتابفروشی های چین در یك دهه اخیر تعطیل شده اند و خوانندگان بیشتر به سمت خواندن كتاب های الكترونیك گرایش پیدا كرده اند و مقامات شهر پكن سرمایه گذاری خویش را ۲.۸ مرتبه به نسبت سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ افزایش داده اند تا بتوانند به كتابفروشی ها كمك كنند.

5.0 از 5
1397/05/04
18:19:29
4062
تگهای خبر: جایزه , جشنواره , نویسنده
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۱