كارگردان انیمیشن روبی و جوجه ها عنوان كرد

نجات انیمیشن در گروی عرضه آثار به بازارهای جهانی

نجات انیمیشن در گروی عرضه آثار به بازارهای جهانی

بلك بلاگ: كارگردان انیمیشن «روبی و جوجه ها» اعتقاد دارد، تولید انیمیشن صنعتی به شیوه كنونی، هیچگاه ارتقای كیفیت انیمیشن را به دنبال نخواهد داشت؛ مگر اینكه چرخش سرمایه در تولید این آثار مد نظر قرار بگیرد.


به گزارش بلك بلاگ به نقل از ایسنا، بابك نكویی درباره كیفیت انیمیشن هایی كه در تعداد قسمت های زیاد و عموما برای تلویزیون تولید می شوند، معتقد است: زمانی شاهد كیفیت تكنیك و محتوای هر نوع انیمیشنی خواهیم بود كه سفارش دهندگان و تهیه كنندگان برای درآمدزایی از انیمیشن و ورودش به چرخه اقتصادی، برنامه ریزی داشته باشند.
نكویی درباره لزوم تولید چرخه اقتصادی می گوید: در همه جای جهان، سود انیمیشن از رقابت در بازارهای جهانی، فروش به شبكه های مختلف تلویزیونی، پخش بیشتر و هم از فروش محصولات جانبی به دست می آید اما انیمیشن های تلویزیونی كه بعنوان انیمیشن صنعتی در ایران تولید می شوند، صرفا متكی به بودجه تولید هستند و وارد بازار رقابتی نمی شوند.
به قول این انیمیشن ساز، اگر بعضی از مولفه های كیفی در انیمیشن های ایرانی رعایت نمی شوند، صرفا به این دلیل نیست كه تولیدكنندگان انیمیشن توانایی اجرای آنها را ندارند یا سفارش دهندگان سبك و سلیقه خاصی را دنبال می كنند، بلكه در بسیاری موارد، سیستم تولید چنین ضعف هایی را به تولید انیمیشن تحمیل می كند. انیمیشنی كه صرفا متكی به بودجه است، به شكلی از تهیه كنندگی منجر می گردد كه سودش در كاهش هزینه و بالا بردن سرعت تولید است.
كارگردان انیمیشن «استریپی» در این زمینه توضیح می دهد: تا زمانی كه تهیه كننده بودجه می گیرد كه انیمیشن تحویل بدهد و برای درآمدزایی از محصولش هیچ راهكاری ندارد، نه ضرورتی برای ارتقای كیفت احساس می كند و نه انگیزه ای برای این كار دارد.
این مدرس انیمیشن ضمن انتقاد به تهیه كنندگانی كه شرایط مناسب تولید را فراهم نمی كنند و از نیروهای توانمند و متخصص بهره نمی گیرند، توضیح می دهد: البته قرار نیست همه تولیدات از درجه كیفی بسیار بالایی برخوردار باشد. در همه دنیا انیمیشنی هایی در سطوح مختلف كیفی ساخته می شوند اما درصد بالایی از تولیدات انیمیشنی ما درجه كیفی پایینی دارند و بر كل انیمیشن ایران سایه می اندازند، در حالیكه امكان تولید آثار به مراتب بهتر و كیفی تر در كشور ما وجود دارد.
این انیمیشن ساز با اشاره به اینكه هم اكنون تولیدات انیمیشنی ایران را به چند بخش می توان تقسیم كرد، درباره این تولیدات می گوید: انیمیشن های سینمایی، تیزرهای تبلیغاتی و محصولاتی كه به صورت مستقیم یا غیرمستقیم برای درآمدزایی و عرضه به مخاطب تولید می شوند، معمولا كیفیت قابل قبولی دارند. چون سرمایه گذار و تهیه كننده به بازگشت سرمایه اهمیت می دهد. دسته دیگری از انیمیشن ها برای فضای مجازی ساخته می شوند كه كیفیتشان اهمیت چندانی ندارد؛ درباره این دسته از تولیدات چیزی كه مهم می باشد سرعت تولید و انتشار گسترده در فضای مجازی است. دسته سوم محصولات انیمیشنی، سفارش دهنده دولتی دارند و نهادها و سازمان هایی چون تلویزیون در تولید این آثار سرمایه گذاری می كنند.


بر مبنای توضیحات نكویی، بخش اعظمی از تولیدات انیمیشنی ما از دسته سوم و محصولات تلویزیونی هستند كه در یك چرخه اقتصادی تولید نمی شوند. او مساله اصلی انیمیشن ایران و كیفیتش را به همین مبحث مرتبط می داند و اعتقاد دارد تا زمانی كه تهیه كنندگان انیمیشن به فكر عرضه آثارشان در بازارهای مختلف نباشند و صرفا از منابع و بودجه موجود برای تولید هزینه كنند، بعید است فرصتی برای رشد كیفیت وجود داشته باشد.
این مدرس انیمیشن در انتها توضیح می دهد: از سویی نبود انگیزه برای بالا بردن كیفیت، منجر به تولید محصولات انیمیشنی متوسط و ضعیف می گردد و از جانب دیگر محصولات ضعیف و بی كیفیت، انگیزه سرمایه گذاری را می كاهد و این چرخه معیوب همچنان ادامه پیدا می كند.
به گزارش بلك بلاگ به نقل از ایسنا، سریال انیمیشن «روبی و جوجه ها» به كارگردانی بابك و بهنود نكویی، بعد از دریافت دو جایزه ملی و بین المللی از جشنواره بین المللی پویانمایی تهران و جایزه بهترین كارگردانی جشنواره جام جم، به جشنواره انیمیشن انسی و هم جشنواره انیما موندی برزیل راه پیدا كرده است.



5.0 از 5
1397/05/02
13:49:09
4082
تگهای خبر: جایزه , جشنواره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۴