شماره جدید مجله سینما و ادبیات منتشر گردید

شماره جدید مجله سینما و ادبیات منتشر گردید

بلك بلاگ: شصت و هشتمین شماره سینما و ادبیات ویژه سینمای ایتالیا و كارگردان مطرح آن میكل آنجلو آنتونیونی منتشر گردید و روی دكه رفت.



به گزارش بلك بلاگ به نقل از مهر، آنتونیونی كارگردانی است كه از دل نئورئالیسم ایتالیا سر بر آورده است اما در دهه ۱۹۶۰ او «سینمای منحصر به فرد و مدرن» خویش را در جهان تثبیت می كند. هر پنج فیلم وی در دهه ۱۹۶۰ «ماجرا»، «شب»، «كسوف»، «صحرای سرخ» و «آگراندیسمان» موفق می شوند معتبرترین جوایز سینمایی را از آن خود كنند و نظر منتقدان و دوستداران سینما را به خود جلب كنند.
بخش سینمای ایران در این شماره بر مبحث سینمای مستند و ارتباط و تاثیر آن در سینمای داستانی متمركز شده است. رخشان بنی اعتماد كه با سینمای مستند كار خویش را در سینما آغاز كرد در همین میزگرد اشاره می كند كه «سینمای مستند و داستانی هر یك امكاناتی به دست می دهد و در عین حال محدودیت هایی تولید می كند» در عین حال تاثیرگذاری سینمای مستند را ماندگارتر و عمیق تر از سینمای داستانی می داند. تاثیر سینمای مستند بر سینمای داستانی را در میزگرد خسرو سینایی، رخشان بنی اعتماد، محسن عبدالوهاب و مقالات عباس بهارلو، محمد تهامی نژاد، محسن خیمه دوز و... پی بگیرد.
بخش ادبیات مبحث بسیار جذاب و آموزنده تعلیق در ادبیات داستانی را محور خود قرار داده است. نقش تعلیق در روایت ادبی چیست؟ آیا تعلیق نسبتی با تولید جذابیت و حتی راز ماندگاری اثر ادبی دارد یا نقشش تنها به شگردی ادبی تقلیل پیدا می كند؟ اما تعلیق در آثار مدرن و سبك نویسندگانی چون جویس، وولف، پروست و... چه تفاوتی با سبك نویسندگانی مانند روب گری یه، دوراس، ساروت و نویسندگانی چون كارور، آپدایك و آن بیتی دارد؟ دو میزگرد؛ با حضور شهریار وقفی پور، امیرحسین خورشیدفر، محمدعلی سجادی، محمدرضا گودرزی و پویا رفویی، فارس باقری، كیهان خانجانی از زوایای مختلف به بحث در مورد این مورد پرداخته اند.
اما چرا در سال های اخیر ادبیات داستانی ایران میل به تجاری كردن تعلیق دارد؟ پاسخ این پرسش و همه چیز را در مورد تعلیق در میزگردها و مقالات احمد اخوت، محمدرضا پورجعفری، مهدی غبرائی، خجسته كیهان، ابوتراب خسروی، ابراهیم دمشناس و... بخوانید.
این شماره مجله پرونده ای با عنوان كلی «با نظریه ها» دارد كه در نخستین شماره خود مبحث نظریه مولف را برگزیده است؛ یكی از پرمناقشه ترین نظریه ها كه با وجود مضامین تكراری و مولفه هایی كه همواره مورد استفاده قرار گرفته اما خود این نظریه كمتر مورد بحث بوده است. مقاله مهم اندرو ساریس كه از مطرح ترین نظریه پردازان در این زمینه است، در این بخش بسیار راهگشا است.
بخش هنر و سیاست در این شماره سراغ سینمای پاتریسیو گوسمان مستندساز صاحب سبك و سرشناس شیلیایی رفته است؛ سینمایی كه بیش از هر چیز مهر تاییدی است بر این امر كه سینمای مستند سیاسی تا چه حد پویاست و تا چه میزان می تواند مرزهای واكاوی و پرسشگری در ساحت پرمخاطره و دهشتناك سیاست را به چالش گیرد. تمام فیلم های گوسمان در بیش از چهار دهه تنها یك رویداد، كودتای ایالات متحده بر ضد دولت سالوادور آلنده در یازدهم سپتامبر ۱۹۷۳ را دستمایه خود قرار داده است.
مقاله تحلیل فراز و فرودهای بازیگری در سینمای فارسی و مرور كارنامه ناصر ملك مطیعی از زاویه ای بدیع به «مهمترین ستاره و شمایل تاریخ سینمای ایران» می پردازد.
پرونده ای به مناسبت هفتاد سالگی سودابه فضایلی پژوهشگر، داستان نویس و مترجم از دیگر بخش های خواندنی این شماره مجله سینما و ادبیات است.
شصت و هشتمین شماره «سینما و ادبیات» (ویژه تیر و مرداد ۹۷) با بهای ۱۲ هزار تومان روی دكه رفت.

5.0 از 5
1397/05/01
13:18:10
4131
تگهای خبر: داستان , سینما , فیلم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲