وزیر آموزش و پرورش:

پیوند سنجش و پذیرش، آموزش و پرورش را به گروگان گرفته است

پیوند سنجش و پذیرش، آموزش و پرورش را به گروگان گرفته است

به گزارش بلک بلاگ، وزیر آموزش وپرورش با تأکید بر اینکه پیوند سنجش و پذیرش، آموزش وپرورش را به گروگان گرفته است، اظهار داشت:  امروز آموزش وپرورش را به گروگان گرفتیم و بعد انتظار داریم که مأموریت اصلی خودش را محقق کند.


به گزارش بلک بلاگ به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا کاظمی در همایش چهلمین سالگرد تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی و سند جدید نقشه علمی کشور که در فرهنگستان علوم برگزار شد، ضمن اشاره به این که «انسجام اجتماعی» بعنوان مهم ترین محور در دوره جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح گردیده است، اظهار داشت: انسجام در لایه های مختلف همچون «لایه حکمرانی» تعریف می شود که چتر گسترده آن شامل پایبندی به اصول، سیاستها و اسناد ترسیم شده برای افق روشن نظام است.
ایشان سپس تاکید کرد: در وزارت آموزش و پرورش، مسیر طی شده توسط پیشینیان، با تأکید بر سند تحول بنیادین و نقشه راه آن دنبال خواهد شد و تمام هم و غم مجموعه بر اجرای این سند جامع، کامل و راهبردی معطوف است.
دکتر کاظمی همینطور به نقش نظام تعلیم و تربیت در تشکیل انسجام اجتماعی اشاره نمود و اظهار داشت: انسجام اجتماعی در سطح عموم جامعه و بخصوص نظام تعلیم و تربیت به این معناست که ما با وجود زندگی در یک جغرافیا، باورهای عمیق و پایداری به یک سری مفاهیم مشترک، هنجارها و ارزش ها داشته باشیم.
این مقام مسئول ضمن اشاره به بافت جمعیتی، جغرافیایی، قومی، زبانی و مذهبی کشور، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بالاتر از هر کشوری نیازمند تعمیق بخشیدن به این باورها و هنجارهای مشترک برای حفظ انسجام خود است، بخصوص باتوجه به تهدیدهای دشمنان که از این فضاها برای ایجاد شکاف های نسلی و هویتی استفاده می نمایند.
وزیر آموزش وپرورش خاطرنشان کرد: اگر ما کارکرد نظام تعلیم و تربیت را در حوزه انسجام اجتماعی نگاه نماییم، می بینیم که شاید بهترین نقش را هر کشوری در انسجام بخشی به جامعه خود خواهد داشت، برای اینکه زیرساخت اصلی این باورها و نگاه ها در آنجا شکل می گیرد.
دکتر کاظمی ضمن اشاره به اهداف سند تحول بنیادین که تربیت مؤمن، متدین، ولایت مدار و مسئولیت پذیر را دنبال می کند، به چالشی اساسی در راه تحقق کارکردهای انسجام بخش این سند اشاره نمود و اظهار داشت: بزرگ ترین اشکالی که در نظام وجود دارد، برمی گردد به برنامه درسی که ما در عمل از یک برنامه درسی آموزش زده و غیرمهارتی طراحی نموده ایم.
وی ادامه داد: در سند فوق کمتر به مؤلفه های فرهنگی پرداخته شده و در بخش محتوا نیز بااینکه خوب کار شده است، اما فضای موقعیت های تربیتی برای نهادینه سازی این مؤلفه های هویت بخش در برنامه درسی، امروز کم وجود دارد و ما به شدت نیازمند کمک در این مورد هستیم.
وزیر آموزش و پرورس فضای آموزشی فعلی را فضایی بسیار خشک توصیف کرد و اظهار داشت: این فضا دانش آموزان را دائما درگیر «حفظ و تست زنی» می کند. در حالیکه این امر، کارکردهای اصلی تربیتی، اجتماعی و هویتی نظام تعلیم و تربیت را از بین برده است.
دکتر کاظمی اظهار نمود: امروز آموزش وپرورش را به گروگان گرفتیم و بعد انتظار داریم که مأموریت اصلی خودش را محقق کند. این بزرگترین مشکلی است که امروز ما در تحقق رسالت اصلی داریم.
وزیر آموزش وپرورش در ادامه به موضوع حیاتی عدالت آموزشی و نصیب برابر آموزشی اشاره نمود و اظهار داشت: این مسئله می تواند به گسست های اجتماعی و شکاف های طبقاتی دامن بزند.
وی با اشاره به اینکه علیرغم زحمات ۴۶ ساله، هنوز با مطلوبیت لازم در این مورد فاصله داریم، اضافه کرد: نخستین و مهم ترین موضوع آموزش تحقق عدالت آموزشی با نگاه کمی و کیفی است.
دکتر کاظمی یکی دیگر از چالش های اساسی را روش ها و امکانات آموزشی دانست و نسبت به شکافی که میان فضای مجازی دانش آموزان و امکانات معلمان وجود دارد، اخطار داد و اضافه کرد: اگر ما نتوانیم نظام آموزش وپرورش را در حوزه تجهیزات و روش ها و قابلیتهای معلمان به روز نماییم، این شکافی که مابین دنیای جدید دانش آموزان که با هوش مصنوعی کار می کنند و معلم ما شکل می گیرد، بلاشک به انسجام اجتماعی لطمه جدی وارد خواهدنمود.
وزیر آموزش وپرورش تصریح کرد: در دولت چهاردهم، نگاه توسعه عدالت آموزشی با نگاه کمی و کیفی و همینطور تحول در روش ها، در دستور کار قرار گرفته است.
وی همین طور خواهان حمایت های جدی مادی و معنوی برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش وپرورش شد و تصریح کرد: موفقیتهای بزرگی همچون باشگاه دانش پژوهان و تغییر جهت در مقاطع تربیتی شکل گرفته است، اما برای برگشت آموزش وپرورش به کارکردهای اصلی، لازم است موانع پیش رو لطمه شناسی شوند.
دکتر کاظمی با تکیه بر تعهد خود بعنوان یک سرباز نظام تصریح کرد: قول می دهم اجرای نقشه راه سند عالی تعلیم و تربیت، اولویت اصلی بنده باقی خواهد ماند و متوقف نخواهد شد.

به گزارش بلک بلاگ به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا کاظمی در همایش چهلمین سالگرد تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی و سند جدید نقشه علمی کشور که در فرهنگستان علوم برگزار شد، ضمن اشاره به اینکه انسجام اجتماعی به عنوان مهم ترین محور در دوره ی جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح گردیده است، گفت: انسجام در لایه های مختلف همچون لایه حکمرانی تعریف می شود که چتر گسترده آن شامل پایبندی به اصول، سیاست ها و اسناد ترسیم شده برای افق روشن نظام است. دکتر کاظمی ضمن اشاره به اهداف سند تحول بنیادین که تربیت مؤمن، متدین، ولایت مدار و مسئولیت پذیر را دنبال می کند، به چالشی اساسی در راه تحقق کارکردهای انسجام بخش این سند اشاره نمود و گفت: بزرگ ترین اشکالی که در نظام وجود دارد، برمی گردد به برنامه درسی که ما در عمل از یک برنامه درسی آموزش زده و غیرمهارتی طراحی نموده ایم. وی اضافه کرد: در سند فوق کمتر به مؤلفه های فرهنگی پرداخته شده و در بخش محتوا نیز بااینکه خوب کار شده است، اما فضای موقعیت های تربیتی برای نهادینه سازی این مؤلفه های هویت بخش در برنامه درسی، امروز کم وجود دارد و ما بشدت نیازمند کمک در این مورد هستیم.
0.0 از 5
1404/10/01
14:01:35
4
تگهای خبر: آموزشی , برنامه , طراحی , فرهنگی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها