غفلت کارگروه مد و لباس از کار تخصصی اش مدسازی وظیفه کیست؟

غفلت کارگروه مد و لباس از کار تخصصی اش مدسازی وظیفه کیست؟

به گزارش بلک بلاگ، یک تولیدکننده لباس ایرانی اسلامی در رابطه با چالش های موجود در عرصه تولید این نوع پوشاک نکاتی بیان کرد و در رابطه با عملکرد کارگروه مد و لباس مسایل بیان کرد.



سحر تلقانی تولیدکننده در گفتگو با خبرنگار مهر با انتقاد از روند برگزاری جشنواره بین المللی مد و لباس فجر، خواهان بازگشت این رویداد به مسیر تخصصی خود و تقویت حمایت ها از طراحان و تولیدکنندگان ایرانی شد و اظهار داشت: بی توجهی به پیشکسوتان، نادیده گرفتن ظرفیتهای بومی و ایجاد محدودیت های اقتصادی، آینده این صنعت را با خطر جدی روبه رو کرده است.
وی با اعلان اینکه جشنواره بین المللی مد و لباس فجر باید بزرگ ترین ویترین ملی برای نمایش توان طراحان و تولیدکنندگان ایرانی باشد، اضافه کرد: تغییرات اخیر در نحوه گزینش آثار، ترکیب داوری و محتوای نمایشگاه، این رویداد را از هدف اصلی خود دور کرده است. ورود آثاری فاقد هویت ایرانی–اسلامی با عنوان لباس مفهومی، حذف یا نادیده گرفتن برندها و طراحان شاخص، و نبود شفافیت در فرآیندها، پرسش هایی جدی را به وجود می آورد.

هویت پوشاک ایرانی فراتر از چند نماد شناخته شده


این طراح با تاکید بر این که هویت پوشاک ایرانی فراتر از چند نماد شناخته شده مانند فرش یا بته جقه است، افزود: ما ذخیره ای بی بدیل از طرح ها، دوخت ها، بافت ها، رنگ ها و المان های بومی داریم که متاسفانه نه در یک بانک اطلاعاتی جامع ثبت شده و نه مالکیت خیلی از آثار در جایگاه قانونی خود تثبیت شده است. این موضوع، سال ها دغدغه خانواده بزرگ مد و لباس بوده و بی توجهی به آن، خطر نابودی بخشی از حافظه فرهنگی کشور را به همراه دارد.
وی بر اهمیت ساختارمندتر شدن جشنواره بین المللی مد و لباس فجر اظهار داشت: برای جشنواره ای به این اهمیت، باید بخش های مختلف را به صورت دقیق تفکیک کرد تا بتوان در گرایش ها و سبک های گوناگون، نمایی باشکوه از لباس ایرانی را به جهان معرفی نمود. این تفکیک نه تنها کیفیت عرضه آثار را بالا می برد، بلکه فرصت دیده شدن همه ظرفیتهای پوشاک ایرانی را فراهم می آورد.

ضرورت تشکیل اتاق فکر دائمی


این کارآفرین حوزه پوشاک ضمن اشاره به جایگاه مهم حوزه مد و لباس در قسمت های دانشگاهی و صنعتی اضافه کرد: اگر در جشنواره ها به شکل حرفه ای و تخصصی وارد عمل شویم، بی گمان با تشکیل یک اتاق فکر دائمی، می توانیم در این زمینه به موفقیت های قابل ملاحظه ای برسیم و از ظرفیتهای علمی و صنعتی کشور برای توسعه مد ایرانی–اسلامی بهره بگیریم.
وی با مرور فعالیتهای گذشته کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور اظهار داشت: وقتی کارنامه این کارگروه را در سالیان پیش مرور می نماییم، رفت وآمد طراحان، فعالیت موسسات و ارتباط مستقیم با مدیران، سبب رونق بنگاه های اقتصادی کوچک اما اثرگذار بود. اما سال جاری شاهد برگزاری بی رویه ایونت ها درست در زمانی بودیم که مراکز فروش، با عنایت به مناسبت ها، ویترین های خویش را برای فروش مناسبتی آماده می کردند. جالب این که محل برگزاری این رویدادها فاصله چندانی با مراکز خرید نداشت.

غفلت کارگروه مد و لباس از کار تخصصی اش


لقانی اظهار داشت: بخش نظارتی آیا متوجه خسارتی که کسبه با پرداخت هزینه بیمه، اجاره، شارژ، مالیات، حقوق فروشنده و هزینه های پنهان متحمل می شوند هست؟ آیا می دانند که این خسارت ها جبران ناپذیر است یا صرفا مقرر است آمار گزارش عملکرد کارگروه مد و لباس بالا برود؟ ما از کار تخصصی خود در کارگروه ساماندهی مد و لباس فجر غافل شده ایم. مدسازی کار هنرمندان حوزه مد و لباس است، به شرطی که هنرمند از جایگاه ویژه ای برخوردار باشد و حمایت موردنیاز برای عرضه اثرش وجود داشته باشد.
وی ضمن اشاره به نیازهای مشخص بازار داخلی اظهار داشت: در کشورمان نیازها کاملا روشن است، اما نبود لباس های مناسب برای برخی گروه ها، خریداران را به دردسر می اندازد. به عنوان مثال، نبود لباس اجتماع متناسب با جایگاه فکری و اجتماعی افراد در فعالیتهای روزانه، یا حتی کمبود تنوع در پوشش های رسمی و نیمه رسمی، باعث می شود بسیاری بسمت خرید محصولات خارجی بروند. این شکاف را میتوان با طراحی های هدفمند و توجه به هویت ایرانی–اسلامی برطرف کرد.

آیا طراحان مورد حمایت قرار گرفته اند؟


این طراح اظهار داشت: طراحان ایرانی، بخصوص آن هایی که با سازوکار مورد تأیید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هماهنگ هستند و طبق قوانین کشور فعالیت می نمایند، با وجود همه محدودیت ها آثار کاربردی خلق کرده اند. با این وجود، آیا این طراحان مورد حمایت و تشویق کافی قرار گرفته اند؟ یا همچنان با چالش های اقتصادی و بی ثباتی بازار مواجه اند؟
وی اضافه کرد: بعضی از فعالان حوزه پوشاک بازوهای اجرایی دولت محسوب می شوند و با مدیریت مجموعه های خود، علاوه بر طراحی، در کارگاه های کوچک و بزرگ به تولید هم می پردازند. بی توجهی به کوشش های این قشر، نبود حمایت کافی و نوسانات شدید قیمت ارز، شرایط را برای فعالیت آنها بحرانی کرده و خطر تعطیلی خیلی از واحدهای تولیدی را افزایش داده است.
این تولیدکننده بی توجهی به پیشکسوتان، حذف صداهای مؤثر و ایجاد بی انگیزگی در بین فعالان این حوزه را صدمه ای جدی به فرهنگ عمومی و سبک زندگی جامعه دانست و اظهار داشت: با الگوبرداری و رصد دقیق صنعت مد و لباس در جهان و صیانت از فرهنگ و سنت های بومی، چنان که بسیاری کشورها انجام داده اند، میتوان با برنامه سازی علمی و هدفمند، این صنعت را به موتور محرک اقتصاد خلاق و تقویت کننده هویت فرهنگی کشور تبدیل کرد.
تلقانی در آخر اظهار داشت: بازگرداندن جشنواره مد و لباس فجر به جایگاه واقعی خود تنها با شفافیت در دعوت و داوری، صیانت از آثار و حقوق طراحان، و ایجاد بستر حضور هم زمان پیشکسوتان و نسل جوان ممکن است؛ نه با حذف، حاشیه نشینی و بی توجهی به بدنه خلاق.
بطور خلاصه این طراح با تأکید بر اینکه هویت پوشاک ایرانی فراتر از چند نماد شناخته شده مانند فرش یا بته جقه است، اضافه کرد: ما ذخیره ای بی بدیل از طرح ها، دوخت ها، بافت ها، رنگ ها و المان های بومی داریم که متاسفانه نه در یک بانک اطلاعاتی جامع ثبت شده و نه مالکیت بسیاری از آثار در جایگاه قانونی خود تثبیت شده است. به عنوان مثال، نبود لباس اجتماع متناسب با جایگاه فکری و اجتماعی افراد در کارهای روزانه، یا حتی کمبود تنوع در پوشش های رسمی و نیمه رسمی، موجب می شود بسیاری بسمت خرید محصولات خارجی بروند. با وجود این، آیا این طراحان مورد حمایت و تشویق کافی قرار گرفته اند؟


منبع:

0.0 از 5
1404/05/21
10:12:28
17
تگهای خبر: برنامه , جشنواره , خرید , رمان
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۲
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها