تربیت رسانه ای مهارتی برای بازسازی سبک زندگی در عصر دیجیتال

تربیت رسانه ای مهارتی برای بازسازی سبک زندگی در عصر دیجیتال

به گزارش بلک بلاگ، مدیرعامل مؤسسه تربیت رسانه ای باران در مراسم رونمایی از کتاب جدید این مؤسسه اظهار داشت: تربیت رسانه ای دیگر یک مهارت انتخابی نیست؛ بلکه ابزاری کلیدی برای بازسازی سبک زندگی امروز ماست.



به گزارش بلک بلاگ به نقل از مهر، نشست رونمایی از کتاب «فرزندان امروز، والدین به روز» اثر مشترک سعید مدرسی و حسین غفاری که انتشارات مؤسسه تربیت رسانه ای باران آنرا منتشر نموده با حضور اساتید حوزه تعلیم و تربیت، فعالان رسانه ای، معلمان و مربیان فرهنگی در ترنجستان بهشت رونمایی گردید. این مراسم، گامی تازه در جریان سازی تربیت رسانه ای در کشور بود؛ جریانی که هدف آن، توانمندسازی خانواده ها و معلمان در رویارویی مؤثر با جهان پیچیده رسانه هاست.
در آغاز مراسم، سعید مدرسی، مدیرعامل مؤسسه تربیت رسانه ای باران، ضمن اشاره به تحولات چشم گیر حوزه سواد رسانه ای در دو دهه گذشته اظهار داشت: یکی از مهم ترین این تحولات، شکل دهی نشرهای تخصصی و موسسات فعال در حوزه تربیت رسانه ای است. مؤسسه باران با تمرکز بر ادبیات تخصصی این حوزه، کوشیده مفاهیم بنیادین سواد رسانه ای را از مسیر تربیتی، فرهنگی و آموزشی به مخاطب منتقل کند. سواد رسانه ای، ابزار مهمی برای اصلاح سبک زندگی در جامعه امروز است.
او ضمن اشاره به نقش کلیدی والدین و معلمان بعنوان گروه هدف اصلی اضافه کرد: توانمندسازی این گروه ها می تواند مسیر تربیت رسانه ای نسل آینده را هموارتر کند. انتشار نخستین بازی رومیزی-فکری در حوزه فضای مجازی هم که حاصل بیشتر از یک سال تلاش مستمر همکاران ماست، تلاشی عملی در همین راستاست.

کتابی که «زیسته» شده، نه فقط «نوشته»

در ادامه، حسین غفاری، پژوهشگر و مدرس حوزه تربیت رسانه ای که یکی از مؤلفان این کتاب هم بود، در رابطه با ساختار و خصوصیت های این کتاب اظهار داشت: این اثر حاصل تجربه میدانی در ۴۰ دوره آموزشی است. کتابی است که پیش از آن که نوشته شود، زیسته و آزموده شده است. از ابتدا با هدف «قابل تدریس بودن» طراحی شده و تلاش کرده ایم مطالب آنرا تا حد ممکن منظم، مختصر و کاربردی نگه داریم.
غفاری افزود: برخلاف خیلی از کتاب های نظری، این اثر زبان اجرایی دارد و مناسب معلمان و مربیان نوشته شده است. خوشبختانه در هفته های اخیر، شاهد آن هستیم که نهادهای بیرون از مؤسسه هم از این ادبیات بهره برده و دوره هایی با عنوان تربیت رسانه ای درحال برگزاری هستند. این نشان داده است مسیر درستی انتخاب شده است.
او از زحمات همکاران پروژه و همراهی نزدیک خانم بیات و آقای میرشجاعی هم تقدیر نمود و اظهار داشت: هسته سخت کتاب در فصل های سوم و چهارم آن است؛ جایی که به اصول قانون گذاری رسانه ای در خانواده و نحوه برنامه ریزی جهت استفاده از رسانه ها پرداخته شده است. این بخش ها، خیلی از پراکنده گویی های فضای کارشناسی را به یک منظومه منسجم تبدیل نموده اند.

مسیر تربیت رسانه ای؛ تصمیمی اثرگذار و ماندگار

در بخش دیگری از مراسم، محمد صادق باطنی، رئیس مرکز کودک و نوجوان معاونت سیما، از این حرکت باران بعنوان یک تصمیم بلند مدت و راهبردی یاد کرد و اظهار داشت: از همان اول می دانستم که مقرر است اتفاقی ماندگار در حوزه تربیت رسانه ای رخ دهد. این کتاب، حاصل نگاهی عاشقانه و دغدغه مند است؛ تصمیمی از آن دست که بسیاری فرصت پرداختنش را داشتند، اما تنها برخی با ایمان وارد آن شدند.
باطنی ضمن اشاره به سرعت تحولات فناوری و پیچیدگی تربیت در روزگار کنونی اضافه کرد: امروز شکاف نسلی، تنها رستم و سهراب نیست؛ ما با شتابی هزار برابر روبه رو هستیم. پدر و مادری که نتواند خودش را به روز کند، یا به والدینی سخت گیر و بی اثر تبدیل می شود، یا به والدینی رها و بی تفاوت. این کتاب، به دنبال یافتن راهی واقع بینانه و همدلانه برای تربیت مؤثر است.
او از مفاهیمی چون «حافظه مشترک عاطفی» و «حافظه مشترک رسانه ای» بعنوان مفاهیم کلیدی و تازه در کتاب نام برد و تاکید کرد: این کتاب به جایگاه خانواده، مدلهای فرزندپروری، قانون گذاری در خانه و رابطه رسانه و سرگرمی پرداخته و تلاش کرده سه گانه دانستن، خواستن و توانستن را در کنار هم ببیند. اغلب آثار تنها به دانستن بسنده می کنند، اما این اثر وارد حوزه مهارت و توانایی هم شده است.

صدای خانواده هایی باشیم که دیده نمی شوند

در ادامه، سجاد مهدی زاده، عضو هیات علمی دانشگاه و پژوهشگر حوزه خانواده، اظهار داشت: بیشتر کتاب ها برای خانواده های نرمال نوشته می شوند. اما باید برای آن هایی بنویسیم که ظاهر سالم دارند، ولی درگیر صدمه های جدی اند؛ برای پدر و مادری که فرزندشان درگیر اعتیاد به گیم، یوتیوب یا حتی محتوای مخرب است.
او ضمن اشاره به تجربه مشاوره اخیرش با یکی از دانش آموزان اضافه کرد: دانش آموزی بعد عید نیامده بود چون گفته بود دیگر احتیاجی به تحصیل نمی بیند. چرا؟ چون بین گیم و تخصص پزشکی سردرگم مانده بود. گیم برای او آینده شغلی ست. ما با فضایی روبه رو هستیم که حتی خشونت کودکانه هم یک سرش به رسانه وصل است.

طراحی متناسب با نسل جدید والدین

در پایان مراسم، بر لزوم بازبینی در شیوه طراحی و عرضه محتوای تربیتی تاکید شد. مهدی زاده اظهار داشت: نسل والدین آینده، متولد دهه هشتاد هستند. اهل خواندن متن های بلند نیستند. با مدلهای چکیده، تصویری و پرتحرک راحتتر ارتباط می گیرند. اگر محتوا را متناسب با سبک مصرف رسانه ای این نسل آماده نکنیم، باخته ایم.
او اضافه کرد: تربیت رسانه ای، یکی از مهم ترین میدان های تربیت امروز است. ما به کتابی نیاز داریم که یک مادر در هر زمان و مکان بتواند با آن ارتباط بگیرد. امیدوارم با کمک نخبگان و خانواده ها، این مسیر ادامه پیدا کند.
این مراسم، با عنوان رونمایی از کتاب «فرزندان امروز، والدین به روز»، با جشن امضا و ثبت تصاویر یادگاری به پایان رسید. این کتاب را نشر «باران نگار» در ۱۶۰ صفحه رقعی روانه بازار کرده است.




منبع:

0.0 از 5
1404/02/15
08:44:01
15
تگهای خبر: آموزشی , اساتید , برنامه , تدریس
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها