اجرای قانون کپی رایت، کلید پشتیبانی از تولیدکنندگان داخلی است
بلک بلاگ: یوسف وندی می گوید بدون اجرای صحیح قوانینی همچون قانون کپی رایت، نمی توان انتظار داشت تولیدکنندگان داخلی هزینه های سنگینی برای خرید کاراکترهای ایرانی بپردازند.
مهدی یوسف وندی مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری تجاری سازی محتوا در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: تولیدکنندگان ایرانی در سالهای اخیر پیشرفت های قابل توجهی داشته اند، اما برای حضور پررنگ تر آنها باید دو مبحث اساسی مورد توجه قرار گیرد. اول این که باید بپذیریم نوشت افزار علاوه بر این که یک کالای فرهنگی است، یک محصول اقتصادی و تجاری هم بحساب می آید. ازاین رو نباید انتظار داشته باشیم که تولیدکننده به تنهایی تمام بار فرهنگی این حوزه را به دوش بکشد.
وی افزود: ضروریست نهادهایی مثل صداوسیما یا وزارت ارشاد زیرساخت های لازم را برای پشتیبانی از تولیدکنندگان فراهم نمایند تا دیده شوند و تشویق به استفاده از محتواهای ایرانی روی محصولات شان شوند.
مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری تجاری سازی محتوا اظهار داشت: ایجاد بستر دیده شدن نخستین قدم کلیدی در این راه است. دومین موضوع، اصلاح قوانین کلان مانند اجرای جدی قانون کپی رایت است. بدون اجرای صحیح این قوانین، نمی توان انتظار داشت تولیدکنندگان داخلی هزینه های سنگینی برای خرید کاراکترهای ایرانی بپردازند، درحالی که دیگران از کاراکترهای خارجی مجانی استفاده می نمایند. چنین شرایطی رقابت را برای تولیدکنندگان داخلی دشوار می کند و توان اقتصادی آنها را محدود می سازد. با فراهم کردن این دو پیش نیاز، اساسا میتوان شاهد رشد و موفقیت بیشتر تولیدکنندگان ایرانی در این عرصه بود.
وی اضافه کرد: یکی از راهکار ها اساسا در حوزه قوانین و حمایت های دولتی مطرح می شود، اما بخشی از این راهکار ها باید در قسمت خصوصی عملیاتی شود. ما به شکل جدی روی بررسی «مجوزهای شرکتهای بین المللی» تمرکز کرده ایم تا بفهمیم چگونه این کمپانی ها توانسته اند بدون حمایت دولت های محلی، شخصیت ها و محصولات شان را در کشورهای دیگر معرفی و ترویج کنند. در این راه، به یک فرمول جذاب دست یافتیم که با راه اندازی سایتی به نام «پروانه» آغاز به اجرا کردیم. این سایت که یکی از پروژه های زیرمجموعه شرکتی به نام «پروانه» است و تعداد خیلی از طرح های ایرانی را به تولیدکننده های داخلی می فروشد. برای دستیابی به سطح عملکردی مشابه مجور شرکتهای خارجی، همچنان نیازمند قدم های بیشتری هستیم و آمار منتشره نشان دهنده یک حرکت امیدوارکننده در جهت نزدیک شدن به آن هدف است.
یوسف وندی اظهار داشت: هدف ما ایجاد یک پلت فرم است که بتواند تمام کالاهای صنعتی و خدماتی را که قابلیت استفاده دارند، در یک بستر قانونی و مجاز عرضه نماید. گاهی متوجه می شویم محصولی که بعنوان یک کالای قانونی عرضه می شد، در واقع قاچاق بود. امیدواریم نهادهای نظارتی و انتظامی بتوانند جلوی چنین فعالیتهای غیرقانونی را بگیرند، چونکه قاچاق یک مساله جدی است.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب