كتاب افشاگر روش های فریب افكار عمومی دوباره چاپ شد؛

دستکاری در رسانه های اجتماعی به چاپ سوم رسید

دستکاری در رسانه های اجتماعی به چاپ سوم رسید

بلک بلاگ: چاپ سوم کتاب دستکاری در رسانه های اجتماعی توسط انتشارات همشهری به چاپ سوم رسید.



به گزارش بلک بلاگ به نقل از مهر، کتاب «دستکاری در رسانه های اجتماعی» نوشته پژوهشگران دانشگاه آکسفورد با ترجمه عباس رضایی ثمرین، روزنامه نگار و رسول صفرآهنگ پژوهشگر علوم سیاسی، بتازگی توسط انتشارات همشهری به چاپ سوم رسیده است.
این کتاب که در سال ۲۰۱۹ در قالب یک پروژه تحقیقاتی فراملیتی در موسسه تحقیقات اینترنت دانشگاه آکسفورد نوشته شده، به یکی از مهم ترین مسائل مبتلابه جامعه امروز یعنی دستکاری واقعیت در رسانه های اجتماعی بوسیله به کارگیری فرایندهای اتوماتیک و حسابهای جعلی می پردازد.
در این پروژه، محققانی از کشورهای مختلف، روند دستکاری در رسانه های اجتماعی را در ۹ کشور مختلف بررسی نموده و مقاله های مجزایی را درباره ی هر یک از کشورها نوشته اند. در هر یک از این مقالات، فضای کلی رسانه های اجتماعی، گروههای ذی سود و فعال، جریان سازی های دروغین و نهایتاً تاثیر این جریان سازی ها در رویدادهای سیاسی و اجتماعی کشورهای هدف مطالعه به دقت بررسی شده است.
روسیه، اوکراین، کانادا، لهستان، تایوان، برزیل، آلمان، آمریکا و چین کشورهایی هستند که در این کتاب، روند «پروپاگاندای رایانشی» در آنها بوسیله پایش فضای رسانه های اجتماعی و بررسی رویدادهای خاص سیاسی و اجتماعی مورد مطالعه قرار گرفته است. پروپاگاندای رایانشی اصطلاحی است که در این کتاب دستکاری افکار عمومی در بستر اینترنت و رسانه های اجتماعی را توضیح می دهد. این نوع پروپاگاندا به عنوان یک روش ارتباطی، به استفاده از الگوریتم ها، فرایندهای اتوماتیک و عوامل انسانی برای مدیریت فضای کلی رسانه های اجتماعی یا توزیع اطلاعات گمراه کننده بوسیله این پلت فرم ها اطلاق می شود. به عنوان قسمتی از این فرآیند، نرم افزارهای خودکار مثل روبات ها بمنظور دستکاری افکار عمومی در طیف متنوعی از پلت فرم ها و شبکه های درون اینترنت مورد استفاده قرار می گیرد. این نرم افزارها با شرکت در گفت وگوهای آنلاین یا پاسخ دادن به کاربران دیگر، در حقیقت رفتار کاربران واقعی را تقلید می کنند. با این تکنیک از آنها در رسانه های اجتماعی بمنظور تقویت یا سرکوب پیام های سیاسی خاص استفاده می شود.
در این کتاب که یکی از مهم ترین کتاب ها در عرصه مطالعات رسانه های اجتماعی در جهان به شمار می آید، روند مداخلات قدرت های داخلی و خارجی بوسیله پروپاگاندای رایانشی در رویدادهای سیاسی مهمی همچون انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا، انقلاب یورومیدانِ اوکراین، پرونده فساد دولتی بزرگ در برزیل موسوم به «فساد کارواش» و موارد گوناگون دیگر مورد کاوش و بررسی قرار گرفته است.
سرپرست نویسندگان کتاب دستکاری در رسانه های اجتماعی، «ساموئل سی. وولی» و «فیلیپ ان. هاوارد»از پژوهشگران برجسته حوزه مطالعات اینترنت و هوش مصنوعی هستند که قبل از این مقالات و کتاب های مختلفی را دراین خصوص منتشر نموده اند. مترجمان این کتاب نیز عباس رضایی ثمرین، روزنامه نگار و پژوهشگر رسانه و رسول صفرآهنگ، پژوهشگر علوم سیاسی هستند. رضایی ثمرین قبل از این دو کتاب « چگونه با خبرنگاران مصاحبه کنیم» و «ارتباطات بحران در رسانه های اجتماعی» را نیز ترجمه کرده اند که از طرف انتشارات ثانیه به چاپ رسیده است.
ترجمه «دستکاری در رسانه های اجتماعی»، آذرماه ۱۴۰۰ منتشر و مهرماه ۱۴۰۱ توسط انتشارات همشهری به چاپ دوم رسید.
چاپ سوم این کتاب با ۳۶۶ صفحه و قیمت ۳۵۰ هزار تومان عرضه شده است.

0.0 از 5
1403/09/01
17:03:03
117
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۴