قائدان مطرح كرد؛

اسلام در وضع قوانین جنگ و صلح ۱۲۰۰ سال جلوتر از جهان است

اسلام در وضع قوانین جنگ و صلح ۱۲۰۰ سال جلوتر از جهان است

به گزارش بلک بلاگ، نویسنده کتاب حقوق جنگ در اسلام اظهار داشت: اسلام در وضع قوانین و حقوق جنگ، نسبت به کنوانسیون های جهانی ۱۲۰۰ سال متقدم است. ازاین رو در اسلام صلح اصالت دارد و نه جنگ.



به گزارش بلک بلاگ به نقل از مهر، نشست نقد و بررسی کتاب «حقوق جنگ در اسلام و مقایسه آن با قوانین حقوق بشردوستانه بین المللی» در دومین روز برگزاری نمایشگاه کتاب تهران برگزار گردید.
در این نشست اصغر قائدان، استاد تاریخ و تمدن اسلامی و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و سمیه باقری، دانشجوی مقطع دکتری دانشگاه تهران، نویسنده و حامد رستمی نجف آبادی، عضو هیات علمی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی منتقد کتاب، در «گوشه نقد» نمایشگاه بین المللی کتاب حضور داشتند.
در آغاز نشست محمد پورمرادخان، کارشناس و دبیر نشست بعد از معرفی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی و انتشارات این دانشگاه به شرح مشخصات کتاب پرداخت و سپس نویسندگان کتاب به تبیین این اثر پرداختند.
اصغر قائدان نویسنده کتاب «حقوق جنگ در اسلام» ضمن اشاره به اهمیت توجه به حقوق جنگ اظهار داشت: بعد از جنگ های مختلف در جهان، خصوصاً جنگ جهانی اول و دوم، بشر به این نتیجه رسید که باید برای محدود کردن آثار و تبعات جنگ، کشتار غیرنظامیان و تخریب آثار عمرانی، قوانین و مقرراتی وضع شود و مجامع بین المللی کنوانسیون هایی همچون کنوانسیون ژنو، لاهه، سانفرانسیسکو و… را برای وضع این حقوق تشکیل دادند.
وی ضمن اشاره به این که در این کتاب به بررسی آیات، روایات، منابع و میراث تمدنی اسلام از قرن دوم و سوم هجری قمری پرداخته شده، افزود: در این اثر به دیدگاه فقهی فقهایی همچون شیبانی از فقیهان اهل سنت در قرن دوم و مبدع نگارش کتاب در زمینه حقوق جنگ و سایر فقها همچون ابویوسف، ابوحنیفه و… پرداخته شده است.
این نویسنده اضافه کرد: اسلام در وضع قوانین و حقوق جنگ، نسبت به کنوانسیون های جهانی متقدم است و ما بر آن شدیم که کتابی در این باب بنویسیم. اسلام ۱۲۰۰ سال پیش از کنوانسیون های جهانی به حقوق جنگ پرداخته است. همچون این حقوق و قوانین، عدم استفاده از سلاح های کشتار جمعی، تعرض به زنان، تخریب کنیسه ها و معابد و صدمه به نخلستان ها و کشتزارها است که از دستورات پیامبر به سپاهیان خود در جنگ ها بوده است.
وی ممنوعیت استفاده از زهر و میکروب وبا برای آلوده کردن آب برای کشتار نظامیان و غیرنظامیان را همچون دستورات پیامبر نام برد که مشابه ممنوعیت سلاح های کشتار جمعی و بیولوژیک در جهان امروز است.
تطبیق اصول اسلام و اصول حقوق بشر
در ادامه نشست سمیه باقری، دیگر نویسنده این کتاب ضمن اشاره به سبک بین رشته ای کتاب اظهار داشت: این کتاب صرفا از دیدگاه حقوقی و فقهی به جنگ نپرداخته و در شروع کتاب به معرفی اصطلاحات حقوقی جنگ با رویکرد حدیثی و تفسیری پرداخته شده است.
وی با اشاره به اینکه نقطه قوت این اثر، شاهد مثال های تاریخی و فقهی است، افزود: اصول انحصاری اسلام در حقوق جنگ و جهاد با اصول حقوق بشردوستانه کنوانسیون های بین المللی تطبیق داده شده است.
به گفته او، از اصول اشاره شده در این اثر میتوان به اصل کرامت انسانی و اصل دعوت و اعلان عمومی قبل از آغاز جنگ به منظور عدم شروع جنگ و اتمام حجت نام برد.
اصالت صلح در اسلام مستند به آیات، روایات، اجماع، مصلحت و عرف است
حامد رستمی نجف آبادی، عضو هیات علمی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی و منتقد کتاب «حقوق جنگ در اسلام» با بیان نقطه قوت کتاب در رویکرد فقهی و حقوقی مناسب آن اظهار داشت: نقد کتاب را با نقد بر عنوان کتاب شروع می کنم که در ذهن خواننده، جنگ و خونریزی در اسلام را تداعی می کند و عنوانی همچون حقوق بشر دوستانه در اسلام برای این اثر مناسب تر بود.
رستمی نجف آبادی در ادامه با انتقاد به شباهت تدوین این کتاب با رساله دانشگاهی اظهار داشت: عناوین فصل ها و بخش های کتاب می توانست به شکل بهتری نامگذاری شود. همینطور تناسب در تعداد صفحات فصول رعایت نشده است. کتاب باید در یک فصل به تبیین اصالت صلح در اسلام می پرداخت و در ادامه به این سؤال پاسخ می داد که آیا اصالت صلح در اسلام فقط از آیات و روایات مورد استنباط قرار می گیرد یا ادله ای همچون اجماع، عقل، عرف، مصلحت و… هم می تواند مورد استنباط قرار گیرد.
عضو هیات علمی دانشگاه در انتها ضمن اشاره به فتوای حرمت استفاده از سلاح های کشتارجمعی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب افزود: کتاب در باب مبحث مهم ممنوعیت سلاح های کشتار جمعی فقط به یکی دو صفحه اکتفا کرده است که بهتر بود به تبیین دیدگاه رهبری و فتوای ایشان در آذرماه سال ۱۳۸۹ در حرمت استفاده از سلاح های کشتار جمعی می پرداخت.
به گفته رستمی نجف آبادی، همینطور در این اثر به اصل کرامت انسانی باید بیشتر از این پرداخته شود تا در مجامع جهانی اسلام بعنوان دین صلح و کرامت انسانی تبیین شود.
دفاع از کتاب، بحث رویکرد فقهای متقدم
در پایان قائدان در دفاع از اثر خود و در پاسخ به رستمی اظهار داشت: عنوان کتاب به اشتباه در جلد اول چاپ شده است و عنوان اصلی کتاب «حقوق بشردوستانه اسلام» است و در این اثر قرآن و روایات در باب حقوق جنگ بررسی شده و در صورت بررسی همه دیدگاه های فقهی فقها، حجم کتاب افزایش پیدا می کرد که و از حوصله خواننده خارج بود.
سمیه باقری دیگر نویسنده اثر هم در ادامه در دفاع از کتاب اظهار داشت: اصالت صلح در اسلام و «سلم» در قرآن تبیین اینست که در اسلام صلح اصالت دارد نه جنگ که به آن پرداخته شده است. همینطور رویکرد این کتاب بررسی دیدگاه فقهای متقدم بوده است و در صورت اشاره به رویکرد فقهی فقهای معاصر کتاب جامعی باید نگارش شود و برای عرضه در مجامع بین المللی در چند جلد به تشریح این حقوق پرداخت.
پور مرادخان دبیر نشست در انتها بعنوان یک مسلمان اهل سنت با تمجید از گردآوری دقیق و دوستانه از احادیث اهل سنت در این کتاب اظهار داشت: تبلیغات منفی ضد اسلام و تاریخ اسلام، بر خلاف حقیقت، اسلام را دین خشونت تداعی می کند و بر این اساس جهاد تبیین در زمینه پژوهشی ضروری است و این کتاب فتح البابی در این حوزه می باشد.


منبع:

1403/02/21
14:40:34
0.0 / 5
120
تگهای خبر: حقوقی , كتاب , نمایشگاه , نویسنده
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵