دكه نشریات؛

شماره جدید سوره با پرونده جشنواره فیلم فجر

شماره جدید سوره با پرونده جشنواره فیلم فجر

به گزارش بلک بلاگ، شماره جدید ماهنامه سوره با پرونده جشنواره فیلم فجر منتشر گردید و روی پیشخان آمد.



به گزارش بلک بلاگ به نقل از مهر، شماره دهم ماهنامه «سوره» ویژه اسفند ۱۴۰۲ اخیرا بخش های چون سرمقاله، یاد، گفتار، آن، پرسش، گفتگو، نوشتار، نگار، پیشنهاد، بایگانی و بن یاد انتشار یافته و روی پیشخان مطبوعات آمده است.
در این شماره از مجله مذکور پرونده ای برای جشنواره فیلم فجر ۱۴۰۲ انتشار یافته که مطالبی چون «آیا سینمای ایران آرایش جنگی دارد؟؛ میزگردی در رابطه با نسبت سینمای ایران و جدال تاریخی انقلاب اسلامی»؛ «جنگ در منگنه؛ بازتاب جنگ در آثار چهل و دومین جشنواره فیلم فجر»؛ «واقعیت چگونه دراماتیک می شود؛ نکاتی در رابطه با الزامات ورود مستندسازان به سینمای داستانی»؛ «در جستجوی جهان در جستجوی شخصیت؛ در رابطه با چهل و دومین جشنواره فیلم فجر با نگاهی مجمل به یازده فیلم آن»؛ «سینمای با شخصیت؛ گفتگو با بهروز افخمی در رابطه با فیلم بامداد اعدام»؛ «کنش قهرمانانه احمد، آدم سازی است؛ گفتگو با امیرعباس ربیعی کارگرده فیلم احمد»؛ جنگ و خطر قهرمان جمعی می سازد؛ گفتگو با رضا کشاورز حداد کارگردان فیلم باغ کیانوش»؛ «سینمای مردمی ضد تجدد و تحجر؛ گفتگو با قربانعلی طاهرفر کارگردان فیلم آپاراتچی»؛ «زیبایی شناسی بصری روایت فتح؛ گفتگو با مهدی شامحمدی کارگردان فیلم مجنون»؛ سماع سازها زیر سایه شهید؛ مرور موسیقی متن فیلم مجنون اثر استاد مجید انتظامی در آن چاپ شده است.
در بخش سرمقاله مطلبی با عنوان «نور، صدا، دوربین، شخصیت؛ چرا بامداد اعدام فیلم برگزیده ماهنامه سوره است؟»؛ در قسمت یاد مطلبی با عنوان «آن کاملا معلم؛ در فقدان دکتر کریم مجتهدی»؛ در قسمت گفتار مطلبی با عنوان «طعم اسلام با طراوت؛ گفتاری از حجت الاسلام فلاح شیروانی در رابطه با کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن و دو گفتار دیگر»، در قسمت آن مطلبی با عنوان «شرح لحظه های تاریخی»؛ در قسمت پرسش مطلبی با عنوان «ادبیات مقاومت، خلق گفتگو میان جنگ و زندگی است؛ گفتگو با گلستان جعفریان نویسنده ادبیات پایداری» انتشار یافته است.
همچنین مطلبی با عنوان «روایت یک اسوه؛ در رابطه با کتاب وارث پیامبر و چهار کتاب دیگر» در قسمت نوشتار، مطلبی با عنوان «هنرمند گمنام؛ گزارشی از رویداد آینه در آینه ۳ ویژه پوسترهای سه سال ابتدایی انقلاب اسلامی در قسمت نگار، مطلبی با عنوان «موسم تماشا و تأمل؛ پیشنهاداتی برای ایام ماه مبارک رمضان و تعطیلات نوروز» در قسمت پیشنهاد؛ مطلبی با عنوان «سینما؛ تفنن یا تبلیغ؟؛ بازخوانی مقاله سیدمرتضی آوینی در رابطه با سینمای انقلاب» در قسمت بایگانی و مطلبی با عنوان «فصل صیام و قیام؛ امام خمینی (ره) روح سیاسی ماه رمضان را به ما خاطرنشان کرد در قسمت بن یاد از دیگر مطالب منتشره این شماره از ماهنامه سوره محسوب می شود.
در بخشی از شماره دهم ماهنامه سوره آمده است؛
انتخاب بامداد اعدام توسط ماهنامه سوره بعنوان فیلم برگزیده به جشنواره چهل و دوم فیلم فجر شاید خلاف آمد نظرات متداول در فضای رسانه ای ما باشد. اساسا عده ای این انتخاب را به وابستگی سازمانی ماهنامه به سرمایه گذار و تهیه کننده فیلم ربط می دهند. ما بی آنکه بخواهیم وابستگی خویش را به حوزه هنری انقلاب اسلامی که میراث دار سنتی سترگ در هنر انقلاب اسلامی است انکار نماییم، باید بگوییم این انتخاب، مستدل به دلایلی است که بیشتر از هر چیز به منطق درونی سینمای انقلاب اسلامی باز می گردد.
از نظر ما بامداد اعدام بعنوان مهم ترین و برجسته ترین فیلم جشنواره فجر سال ۱۴۰۳ دارای خصوصیت هایی است که پیوندش با جوهره سینمای انقلاب اسلامی را نمایندگی می کند و می تواند مسیر درستی را پیش روی سینمای انقلاب اسلامی قرار دهد...
در بخش دیگری از شماره دهم ماهنامه سوره آمده است؛
نوروز رستاخیز خاک است و عید صیام، رستاخیز جان، خاک محتاج زمستان است تا پذیرای بهار شود و جان محتاج صوم است تا روح به اعتدال ربیع واصل شود، تا خورشید عشق از افق جان طلوع کند و نسیم لطف بوزد و درخت دل به شکوفه بنشیند و این بهار درون است...
حدود سی سال بعد از این جملات شهید آوینی، بار دیگر چرخ تقدیر، بهار جسم و جان را متقارن ساخته تا در روزهای مهمانی الهی، به استقبال نوروز برویم و همزمان با شروع سال نو و خانه تکانی طبیعت، به خانه تکانی دل بپردازیم و حیات نویی را آغاز نماییم.
سوره این تقارن و نفحه را مغتنم شمرده، بسته ای از خواندنی ها و شنیدنی ها و دیدنی ها را تدارک دیده تا در این ایام دوچندان مبارک به کار آید و باعث شود در بهار جسم و جان نفسی تازه نماییم و با عزم و توکلی مجدد سال نو را آغاز نماییم.
این مجله با ۱۱۱ صفحه و قیمت ۹۰ هزار تومان انتشار یافته است.


منبع:

1403/01/25
09:24:45
0.0 / 5
134
تگهای خبر: جشنواره , داستان , دوربین , رسانه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳