در نشست خبری علامتی با اهالی رسانه؛

برنامه های کمیته کودک و نوجوان دهه فجر تشریح شدند

برنامه های کمیته کودک و نوجوان دهه فجر تشریح شدند

به گزارش بلک بلاگ، رئیس کمیته کودک و نوجوان ستاد مرکزی دهه فجر اظهار داشت: قله برنامه های امسال حضور کودکان و نوجوانان در مراسم راهپیمایی 22 بهمن است.



به گزارش بلک بلاگ به نقل از مهر، نشست تبیین برنامه های کمیته کودک و نوجوان ستاد مرکزی دهه فجر، قبل از ظهر امروز سه شنبه ۱۰ بهمن با حضور حامد علامتی رییس کمیته و مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سالن جلسات شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران اجرا شد.
علامتی در آغاز نشست، شعار کمیته کودک و نوجوان ستاد مرکزی دهه فجر را جشن ملی، بچه های امروز، آینده روشن، عنوان نمود و اظهار داشت: خاصیت های این شعار توجه به وفاق ملی و لزوم یکپارچگی و وحدت کلمه (از شعارهای اصولی حضرت امام در انقلاب اسلامی ایران)، بهره مندی از جشن های گرامیداشت برای اتحاد مردم حول یک محور، توجه به کودکان و نوجوانان به عنوان تاثیرگذارترین قشر در آینده ی ایران و امیدآفرینی (آینده ی روشن) است.
وی به اهمیت حضور کودک و نوجوان اشاره نمود و اظهار داشت: آینده جهان به دست کودکان امروز است و این حقیقتی غیر قابل انکار است. کودکان، بزرگسالانِ آینده یک کشور هستند. موضوع تربیت کودکان یکی از اساسی ترین مسائل اجتماعی و از موضوعات مهم مورد مطالعه و پژوهش در جوامع امروزی است. اغلب کشورها موضوعات مربوط به این قشر از جامعه را در طبقه موضوعات با درجه حساسیت بالا قرار داده و به عنوان حوزه ای راهبردی مورد توجه قرار می دهند. کودکان و نوجوانان در ایران نیز به عنوان آینده سازان کشور مورد توجه سازمان های فرهنگی اجتماعی هستند؛ خصوصاً در این برنامه که در رابطه با هویت ایرانی اسلامی ماست.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ادامه اظهار داشت: دهه فجر امسال به علت شرایط و اتفاقات روز کشورمان خاصیت ها و ملاحظات خاصی دارد چونکه این دوره از دهه فجر امسال به علت هم زمانی با مراسم چهلم شهدای حادثه ی تروریستی کرمان، انتخابات پیش رو و یادبود کودکان و شهدای جنگ غزه با رژیم غاصب صهیونیستی خاص است. یک سوم شهدای کرمان یعنی ۲۸ تن کودک و نوجوان بودند که به همراه والدین شأن در مراسم شهید قاسم سلیمانی حضور بهم رساندند. این امر سند افتخار حوزه کودک و نوجوان در پایبندی به نظام جمهوری اسلامی ایران است. ما در برنامه های مان از ابزار هنر برای حوزه کودک و از خود نوجوانان برای حوزه نوجوان استفاده می نماییم یعنی نوجوانان خودشان میزبان و بازیگران میدان هستند. همین طور امسال از گروههای مردمی و حلقه های مردمی در اجرای برنامه ها بهره مند می شویم.
علامتی اظهار داشت: برنامه های مؤسسه فرهنگی منادی تربیت شامل همکاری در اجرای طرح تجهیز کتابخانه های مدارس ابتدایی، همکاری با اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان در نمایشگاه «مدرسه انقلاب» و محصولات فرهنگی مربوطه، تولید نماهنگ سرود جمهوری اسلامی با محوریت کودکان زیر ۶ سال، رادیو مجازی «یارستان، کودکستان» است. برنامه های حوزه هنری کودک و نوجوان شامل اجرای برنامه «قصه های خوب برای بچه های خوب» با محوریت قهرمان های ملی در مدارس ابتدایی، برگزاری کارگاه های باغ هنر ویزه ی نوجوانان، رویداد «یک صدا ایران» متناسب با موضوع های روز همچون حادثه کرمان و رونمایی از رویداد «سفر قهرمان» برمبنای مجموعه قصه قهرمانان هستند.
وی اضافه کرد: حضور تریلی سیار کانون در مناطق کم برخوردار و ارائه خدمات فرهنگی هنری و ادبی یکی از برنامه های کمیته کودک و نوجوان محسوب می شود. در این برنامه که با عنوان پیک امید به انجام می رسد مربیان جهادگر و داوطلب کانون به همراه تریلی سیار در مناطق کم برخوردار حاضر شده و به اجرای انواع برنامه های فرهنگی مانند تئاتر، قصه گویی، شعرخوانی، کارگاه های هنری مانند کاردستی و … برای کودکان و نوجوانان این مناطق می پردازند. همین طور در این برنامه کتاب و اقلام فرهنگی به کودکان و نوجوانان این مناطق اهدا می شود. زمان برنامه این تریلی به مناسبت گرامیداشت پیروزی انقلاب اسلامی ایران از ۸ تا ۱۱ بهمن در جزیره قشم، از ۱۲ تا ۱۹ بهمن بندرعباس، از ۲۰ و ۲۲ بهمن استان تهران (خیابان انقلاب مسیر راهپیمایی)، ۲۵ بهمن تا ۱۱ اسفند استان سیستان و بلوچستان، ۳ تا ۸ اسفند استان قم و ۸ تا ۱۵ اسفند استان خوزستان است و این برنامه علاوه بر اجرای کشوری بصورت استانی و با مربیان داوطلب و جهادگر استانها هم اجرا می شود.
رئیس کمیته کودک و نوجوان ستاد مرکزی دهه فجر در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: فضاسازی مناسب مراکز با بهره گیری از نمادهای انقلاب اسلامی و اجرای برنامه های شاد و مفرح برای کودکان و نوجوانان در کنار خانواده ها، از خاصیت های مهم این جشن ها در سراسر کشور است. همین طور نمایشگاه های ویژه شامل کتاب، دست سازه ها، متون ادبی، آثار فرهنگی کودکان و نوجوانان که با موضوع انقلاب اسلامی تولید شده است در مراکز فرهنگی کانون انجام می شود.
علامتی با اشاره به برگزاری اردوهای «راهیان پیشرفت» در سطح استانها اظهار داشت: این اردوها با هدف شناساندن و معرفی پیشرفت ها و دستاوردها دانشمندان و جهادگران کشور عزیزمان به کودکان و نوجوانان در ماه بهمن با عنوان «راهیان پیشرفت» به انجام می رسد. در این اردوها اعضا با یک یا چند دستاورد مهم که حاصل تلاش دانشمندان، جهادگران و دلسوزان کشورمان است، آشنا می شوند. بدون تردید معرفی این دستاوردها سبب امیدآفرینی و ارتقای عزت نفس در کودکان و نوجوانان می شود. پیروی دقیق از قوانین مربوط به برگزاری اردوها مطابق با شیوه نامه ارسال شده مورد تاکید است. حضور پرشور در مراسم راهپیمایی ۲۲ بهمن برگزاری ایستگاه های فرهنگی در راه راه پیمایی و اجرای برنامه های فرهنگی هنری و ادبی، ویژه ی کودکان و نوجوانان شرکت کننده و خانواده هایشان همین طور اجرای سرود توسط اعضا، جمع خوانی سرودهای انقلابی و … در تهران حضور ۶ تماشاخانه سیار در راه راهپیمایی (میدان فردوسی، چهارراه ولی عصر، روبروی در دانشگاه، میدان انقلاب، چهار راه نواب، روبروی سازمان تامین اجتماعی) است.
وی اظهار داشت: مراسم پایانی نهمین دوسالانه ملی هنرهای تجسمی ویژه کودکان و نوجوانان سراسر کشور انجام می شود. فراخوان این برنامه ۲۸ تیر ماه بصورت ملی انتشار یافته و کودکان و نوجوانان سراسر کشور در رشته های نقاشی، خوشنویسی، سفال و عکاسی به رقابت پرداختند. تعداد ۴۱۴۳ شرکت کننده در این رویداد حضور داشتند. تعداد برگزیدگان ۹۵ نفر و شایسته ی تقدیر تعداد ۱۱۴ نفر هستند. اختتامیه و افتتاح نمایشگاه آثار برگزیده در ۱۴ و ۱۵ بهمن در استان همدان انجام می شود.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به برگزاری جشنواره ملی از ایده تا اجرا اظهار داشت: در این جشنواره مربیان ادبی کانون طرح های خلاق خود در اجرای کارگاه های ادبی (نوشتن خلاق، داستان و شعر) را بوسیله فیلم برای دبیرخانه این جشنواره که در استان سمنان مستقر است می فرستند. تا کنون ۴۴۰ اثر به دبیرخانه رسیده است که ۱۶ نفر از برگزیدگان در بخش های کارگاه نوشتن خلاق، مکاتبه ای، کارگاه ‎های شعر و داستان، طرح های طنز و آزاد، طرح نو و بخش ویژه ی معلمان به مرحله ی داوری و نهایی راه یافتند. در مراسم اختتامیه جشنواره «از ایده تا اجرا» برگزیدگان مورد تقدیر قرار خواهند گرفت. هدف این جشنواره نو اندیشی در ایده و اجرای کارهای ادبی و تشویق مربیان برای خلق شیوه های نوین است.
علامتی به اجرای طرح «هر کلاس، یک قفسه کتاب» اشاره نمود و اظهار داشت: این طرح هم اکنون و در قدم نخست در ۱۰ استان کشور در حال اجراست. در این طرح با تجهیز هر کلاس درس به یک کتابخانه کوچک و جذاب، با اولویت مناطق محروم و کم برخوردار به دسترس پذیری کتاب برای دانش آموزان سراسر کشور در بستری مناسب و فرهنگی اقدام می شود.

وی افزود: طرح «هر کلاس، یک قفسه کتاب» با هدف کمک به توسعه عدالت فرهنگی و آموزشی و نقش آفرینی کانون به عنوان نهاد متولی فرهنگ در عرصه کودک و نوجوان اجرا می شود. تا کنون تعداد ۱۰۰ کلاس (مقطع ابتدایی) درس از ۱۰ استان کشور انتخاب شده اند. کتاب ها متناسب با گروه سنی دانش آموزان انتخاب و خریداری شده است. برای هر کتابخانه تعداد ۲ تا ۳ سرگرمی از بین سرگرمی های مورد تأیید کانون در نظر گرفته شده است. به یاری خدا افتتاح این کتابخانه های کلاسی در دهه مبارک فجر در استانها و مدارس منتخب به انجام می رسد.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به افتتاح مراکز فرهنگی هنری اظهار داشت: گسترش و توسعه خدمات فرهنگی کانون در عرصه کودک و نوجوان بوسیله افتتاح مراکز ثابت و سیار از اهداف مهم و سیاست های اجرائی کانون است که همیشه مورد توجه مسئولان قرار دارد. دهه ی فجر امسال نیز فرصت مغتنمی است تا بهره برداری از مراکز فرهنگی در کنار سایر دستاوردهای دولت و ملت ایران، انجام شده و مراکز ثابت و سیار جدید به مجموعه مراکز کانون اضافه شوند. ضرورت دارد؛ بازتاب و پوشش خبری مناسب برای افتتاح مراکز در استان هایی که این برنامه را دارند مورد توجه قرار گیرد.
علامتی با اشاره به صندوق انقلاب و برگزاری جشن تکلیف های سیاسی برای رأی اولی ها اظهار داشت: پیشنهاد می شود در مراکز صندوقی نمادین با عنوان صندوق انقلاب، در دسترس اعضا قرار گیرد و اعضا پس از روایت مربی درباره ی ارزش ها و آرمان ها و رویدادهای انقلاب، که همین طور ظلمی اینروزها به کودکان غزه می شود، دلنوشته ها و یا پیام های انقلابی خودرا با موضوع کودکان غزه، اراده، پیشرفت، سازندگی و امید، درون صندوق بیندازند.
وی با اشاره به پویش قصه گویی با موضوع «خاطرات انقلاب» اظهار داشت: ضمن برنامه ریزی اجرای فعالیت قصه گویی توسط مربیان و قصه گویان استان با موضوع اراده، پیشرفت و قصه هاو شورآفرینی انقلابی در جشن های مرکز و استان، برگزاری «پویش خاطرات انقلاب» را با دعوت از پدرها، مادرها، پدربزرگ ها و مادربزرگ هایی که در ایجاد انقلاب اسلامی یا کمک های مردمی و ماجراهای محله و… در زمان به بار نشستن این انقلاب جاویدان نقش داشته اند، پیشنهاد می شود. همین طور انتظار می رود باتوجه به ظرفیتهای استانی به ثبت این خاطرات به عنوان ادبیات شفاهی انقلاب در قالب فیلم یا کتاب و با انتشار در فضاهای مجازی به نشر آنها همت گمارده شود.
رئیس کمیته کودک و نوجوان ستاد مرکزی دهه فجر درباره ی روز ملی فناوری فضایی اظهار داشت: همزمان با ۱۴ بهمن روز ملی فناوری فضایی، که در روز شمار دهه فجر نیز به آن اشاره شده، مراکز کانون در سراسر کشور می توانند بصورت همزمان ضمن فضاسازی مراکز متناسب با موضوع فضا و فضانوردی و همین طور اقداماتی که در قالب بسته پیشنهادی ارسال شده، به معرفی فناوری فضایی در جهان و ایران و معرفی پیشرفت ها و دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در این زمینه اقدام نمایند و ضمن اجرای برنامه های فرهنگی، هنری و ادبی به «روایت پیشرفت ایران» در این زمینه بپردازند.
علامتی با اشاره به کاروان «پیک امید انقلاب» اظهار داشت: در این برنامه پیشنهاد می شود، ماشین های سیار روستایی و شهری روز ۱۲ بهمن در حرکتی هماهنگ در سراسر کشور به روستاهای محروم و مناطق لطمه دیده حاشیه شهرها رفته و به اجرای برنامه های مختلف فرهنگی و هنری بپردازند. در این حرکت که با اهدای هدایای فرهنگی هم راه است مربیان جشن شروع دهه فجر را با کودکان و نوجوانان برگزار می کنند. در بخش پستی نیز همین جریان با ارسال هماهنگ بسته های پستی کتاب رخ خواهد داد و در کنار آن هر مربی برای عضوگیری جدید به یکی از روستاهای مناطق لطمه دیده و محروم که تا کنون جز اعضایش نبوده اند خواهد رفت. بدون شک مشارکت سازمان های عضو ستاد دهه فجر در پیشبرد مثبت این حرکت مؤثر است.
وی به مراسم غبارروبی مزار شهدا، دیدار با خانواده شهدا و جانبازان و ایثارگران و تجلیل از فرزندان آنها اشاره نمود و اظهار داشت: تجلیل از فرزندان مدافع سلامت، مدافع حرم، شهدای مبارزه با لطمه های اجتماعی و یادمان شهدای کودک و نوجوان و… در برنامه های اجرائی مراکز و ادارات کل استانی قرار گیرد.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همین طور به برگزاری مراسم کاشت نهال به یاد و نام شهدای انقلاب اسلامی اشاره نمود و اظهار داشت: در امتداد مطالبه رییس محترم جمهور و برنامه ایران سبز برنامه کاشت نهال توسط اعضا و مربیان از برنامه های مهم این دهه است که به شکل خانوادگی و با همراهی والدین اعضا به انجام می رسد. پویش «خوانش کتاب» هم همچون برنامه های جاری استان هاست که هم اکنون در مراکز فرهنگی کانون در حال اجراست. پیشنهاد می شود این پویش با موضوع کتاب های در رابطه با انقلاب اسلامی در ۴ بخش (۱۰۰ ثانیه با کتاب، روی خط کتاب، برایم بخوان و مسابقه عکاسی) پیگیری و اجرا شود و اعضا آثار خودرا به شکل ویژه در صفحه های مجازی و صفحه استان در اپلیکیشن «شاد» انتشار دهند.
علامتی اظهار داشت: رونمایی از ۶ اثر تازه چاپ شده از زنده یاد نادر ابراهیمی با حضور همسر وی در کتابخانه مرجع کانون با حضور تعدادی از هنرمندان، نویسندگان، شاعران، تصویرگران و اصحاب رسانه، کاشت نهال توسط مربیان و اعضا به همراه خانواده ها در امتداد نهضت ایران سبز و دستور رییس جمهور، راه پیمایی خودرویی و حضور در محل جلوس امام خمینی (ره) (حضور بچه ها در کنار خانواده ها)، تولید سرود با موضوع انقلاب، معرفی شخصیت ها و وقایع تأثیرگذار در پیروزی انقلاب اسلامی، برگزاری نمایشگاه کتاب با موضوعات مربوط به انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و شخصیت های مرتبط از دیگر برنامه های ما هستند. ضمن اینکه برگزاری انواع پویش های فرهنگی با محوریت انقلاب، کودکان غزه، حادثه تروریستی کرمان، انتخابات و … هم از دیگر برنامه های کمیته کودک و نوجوان در دهه فجر هستند.
علامتی قله برنامه های امسال کمیته کودک و نوجوان ستاد مرکزی دهه فجر را راهپیمایی ۲۲ بهمن عنوان نمود و اظهار داشت: امکان عضویت رایگان در کانون پرورش فکری برای کودکان کار و لطمه دیده فراهم گشته است. همین طور برای کودکان اتباع هم برنامه هایی داریم اما نه آنکه برنامه جدا و مستقل داشته باشیم. چون این مساله نشان از تبعیض دارد. در مجموع اهتمام داریم در برنامه ها از حضور کودکان اتباع هم بهره مند شویم.
در پایان این جلسه از پوستر کمیته کودک و نوجوان ستاد مرکزی دهه فجر رونمایی گردید.


منبع:

1402/11/10
14:21:52
0.0 / 5
246
تگهای خبر: آموزشی , برنامه , تئاتر , جشنواره
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۲