سنگری مطرح كرد؛

امیرکبیر برخلاف ما تجربه های گذشته را دور نمی ریخت

امیرکبیر برخلاف ما تجربه های گذشته را دور نمی ریخت

به گزارش بلک بلاگ، محمدرضا سنگری اظهار داشت: جامعه ما فاقد بانک تجربه است. ما تجربه ها را دور می ریزیم اما امیرکبیر تجربه های گذشته را پیش روی خود داشت.



به گزارش بلک بلاگ به نقل از مهر، نشست «آن مرد روشن؛ با نگاهی به کتاب میرزا تقی خان امیرکبیر» چهارشنبه ۲۰ دی به مناسبت شهادت امیرکبیر با حضور محمدرضا سنگری و علی محمد طرفداری در مدرسه تاریخی دارالفنون اجرا شد.
سنگری در این جلسه اظهار داشت: قبل از بحث درباره ی امیرکبیر می خواهم به واقعه ای دیگر در هزار سال پیش اشاره کنم. در هزار سال پیش مدرسه نظامیه بغداد شکل گرفت و تا حدود قرن هشتم این مدرسه وجود داشت. در اصل هفت مدرسه نظامیه در ایران شکل گرفت و نظامیه بغداد در سال ۴۵۹ قمری به دستور نظام الملک تأسیس شد. امیرکبیر به آن مدرسه توجه داشته است.
وی اضافه کرد: در آن مدرسه دروسی مانند ادبیات، ریاضیات، تاریخ و قوانین اسلامی برمبنای مذهب شافعی تدریس می شد. در ادامه این جریان در شهرهای دیگری مانند قاهره نیز چنین مدارسی تشکیل شدند. فضایی تازه درست شده بود. این مدرسه خصوصیاتی داشت؛ دارای حجره بود و به طلاب علم بورس و شهریه می دادند. از بزرگانی که در آنجا آموزش دیده اند می توان به سعدی، سهروردی، محمد غزالی و جرجانی اشاره نمود. از همه جای ایران در این مدرسه تحصیل می کردند.
در ادامه علی محمد طرفداری، پژوهشگر تاریخ درباره ی جایگاه امیرکبیر اظهار داشت: امیرکبیر جز معدود شخصیت های تاریخی است که میان بیشتر مورخان جایگاهی خاص و متمایز دارد. کمتر شخصیتی را داریم که چنین باشد. دلیل این امر به فعالیتهای امیرکبیر برمی گردد. البته استثنایی در حوزه تاریخ نگاری این شخصیت نیز دارد و آن نیز مورخان بهایی هستند که به علت تعلق خاطری که به جنبش باب داشتند، بصورت غیرمستقیم نگاهی غیر انتقادی و غیرمنصفانه داشته اند.
وی اضافه کرد: در جوامع اسلامی، در دو قرن اخیر انواع جنبش هایی را داشته ایم که کیان جامعه اسلامی را هدف گرفته بودند. جنبش بابیه نیز چنین بوده است. امیرکبیر و بطور کلی حکومت قاجاریه در جایگاه خود موظف بود که این فتنه را برای حفظ خودش سرکوب کند. این جنبش نظم جامعه را به هم ریخته بود. البته تاریخ این جنبش بسیار مفصل است و نمی توان به آن پرداخت اما باید توجه داشته باشیم که اقدامات امیرکبیر موجب شکست این جنبش شد.
طرفداری افزود: امیرکبیر به مردم و منافع ملی توجه داشت و بیگانه ستیز بود. باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که ما در تاریخ خود با سه روسیه درگیر بودیم؛ یعنی روسیه تزاری، اتحاد جماهیر شوروی و جمهوری جدید روسیه. روسیه دوران امیرکبیر روسیه تزاری است که حکومتی استعمارگر بوده است. سماور و استکان از روسیه وارد می شد اما امیرکبیر در آن مقطع به تولید ملی نگاه داشته است. این نشانه هوشمندی امیر کبیر است. بیشتر مورخان شخصیت امیرکبیر را ستوده اند. با مرگ امیرکبیر حرکتی اصلاحی در تاریخ ایران متوقف گردید.
در ادامه سنگری در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت مدرسه دارالفنون اشاره نمود و افزود: باید توجه داشته باشیم داوری های غلط ناشی از این هستند که ما پدیده ها را گسسته از موقعیت تاریخی آن مد نظر قرار می دهیم. برای درک امیرکبیر باید بافت اجتماعی دوران حیات امیرکبیر را درک نماییم و پشتوانه تاریخی آنرا مد نظر قرار دهیم. امیرکبیر ایران و جهان خودش را به خوبی می شناخت و تلفیق درک مندی و دردمندی بود. او درکی روشنی از روزگار و درد آنرا داشت. او شکست ایران را دیده بود و عصر صفویه را نیز مد نظر داشت و برایش این مساله به وجود آمد که چرا این روند تاریخی طی شده است.
وی اضافه کرد: امیرکبیر مشکل را در نبود آموزش درست می دید. به نظر او باید آموزشگاه مناسبی ایجاد می شد. جامعه ما فاقد بانک تجربه است؛ ما تجربه ها را دور می ریزیم اما امیرکبیر تجربه های گذشته را پیش روی خود داشت. به اندازه کافی مقابل امیرکبیر بد می گفتند؛ او با مفت خوران و درباریان درافتاد و آنها برنتابیدند. امیرکبیر بسیار مذهبی و با ارزش های دینی مأنوس بود. هم زمان با باب، محمد بن عبدالوهاب را در عربستان داریم. امیرکبیر این جریان های انگلیسی را شناسایی کرد و مقابل آنها ایستاد. او برای تغییر تفکر جامعه، مسئله آموزش را مهم می دانست.
این پژوهشگر ادبیات، درباره ی خاصیت های امیرکبیر اظهار داشت: شجاعت امیرکبیر خاصیت مهم دیگر اوست. او مقابل رشوه خواری می ایستاد و بطور کلی با فساد درباریان جنگید. او با مالیات ستانی سنگین از مردم مخالفت می کرد. او درباره ی پیشرفت ایران بسیار حساس بود و دائم به قدرت و رشد ایران فکر می کرد. نکته دیگر اهمیت نشر فرهنگ برای اوست. او دانش سالم و مفید را به جامعه منتقل می کرد. بیگانه ستیزی او نیز خیلی مهم است. تامین امنیت داخلی و آرامش و همه این مسائل را در پیوند با علم می دانست.


منبع:

1402/10/22
14:31:44
0.0 / 5
201
تگهای خبر: تدریس , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۲