رجبی دوانی مطرح كرد؛

دیپلماسی فرهنگی می تواند موفق تر از دیپلماسی های دیگر عمل کند

دیپلماسی فرهنگی می تواند موفق تر از دیپلماسی های دیگر عمل کند

به گزارش بلک بلاگ، رئیس بنیاد ایران شناسی اظهار داشت: دیپلماسی فرهنگی جزئی از دیپلماسی عمومی است و می تواند بواسطه ریشه دار بودن بمراتب موفق تر از سایر دیپلماسی ها عمل کند.



به گزارش بلک بلاگ به نقل از مهر، پیش نشست دوازدهم، همایش بین المللی سیاست آسیایی و همسایگی با عنوان سیاست فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در قبال همسایگان، با همکاری مشترک معاونت ارتباطات و همکاریهای عملی و بین المللی بنیاد ایران شناسی و پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام، در روز چهارشنبه هشتم آذر ماه به میزبانی بنیاد ایران شناسی اجرا شد.
محمد حسین رجبی دوانی رییس بنیاد ایران شناسی، در این برنامه با اعلان اینکه دیپلماسی فرهنگی جزئی از دیپلماسی عمومی است، اظهار داشت: دیپلماسی فرهنگی می تواند بواسطه ریشه دار بودن بمراتب موفق تر از سایر دیپلماسی ها عمل کند برای اینکه اگر از نظر فرهنگی بتوان بر مردم منطقه یا کشوری تأثیر گذاشت، باورهای مردم آن کشور نیز به فرهنگ عرضه شده متمایل خواهد شد و در نهایت این اثر به مسائل سیاسی، اقتصادی و علمی نیز کشیده می شود. در صورتیکه اگر بر دیپلماسی سیاسی، اقتصادی و حتی نظامی تمرکز شود با اختلال در هر یک از این دیپلماسی ها، آن تأثیرات از بین خواهد رفت و یا کمرنگ خواهد شد ولی دیپلماسی فرهنگی فراتر از همه انواع دیپلماسی است و با هر اتفاقی اثر خودرا از دست نمی دهد. نظام جمهوری اسلامی با پیروزی انقلاب، خود فرهنگ جدیدی را به جهان و خصوصاً کشورهای اسلامی و به ویژه به همسایگان ارائه داد.
وی اضافه کرد: نکته جالب آنست که بدون این که مسؤولین نظام کار خاصی انجام دهند، انعکاس اخبار، اهداف و آرمان های انقلاب به کشورهای دیگر بسیار تأثیرگذار بود و در حقیقت دیپلماسی فرهنگی ما را شکل داد. برای مثال شعارهای انقلاب ما همچون استقلال واقعی، مقاومت، آرمان خواهی، سلطه ناپذیری و استکبار ستیزی در امتداد دیپلماسی فرهنگی به کشورهای دیگر صادر شد و به تعبیر امام راحل، انقلاب مان را به تمام دنیا صادر کردیم ولی نه بصورت قهری بلکه با دیپلماسی فرهنگی این کار انجام شد. صدور این دیپلماسی فرهنگی نه فقط در کشورهای همسایه، بلکه در کشورهایی با فواصل جغرافیایی زیاد نیز انجام شد. برای نمونه کشورهای آمریکای لاتین که زمانی حوزه نفوذ آمریکا بودند اکنون حوزه نفوذ فرهنگی ماست و در اتفاقات اخیر نیز این کشورها بر خلاف تعدادی از کشورهای اسلامی حوزه خلیج فارس، با رژیم کودک کش اسرائیل قطع رابطه کردند که خود این مسئله، نشان دهنده قدرت نفوذ دیپلماسی فرهنگی ماست.
رئیس بنیاد ایران شناسی در ادامه اظهار داشت: در مورد کشورهای همسایه، متأسفانه ما از شروع انقلاب برمبنای یک برنامه مدون دارای اصول و مؤلفه ها، ارزش های انقلاب را به این کشورها، هدایت و منتقل نکرده ایم بلکه خودشان از ما تأثیر گرفته اند که بیشترین تأثیر را از ما کشورهای افغانستان، پاکستان و مسلمانان هند دریافت نموده اند. در زمان جنگ تحمیلی، باوجود این که اتحاد جماهیر شوروی جزو نخستین کشورهایی بود که انقلاب اسلامی ایران را به رسمیت شناخت لیکن از حامیان مهم تسلیحاتی دشمن بعثی بود. دلیل این اقدام متناقض شوروی، از یک سو خرسندی از آزادی ایران از سلطه ابرقدرت رقیب و از طرف دیگر هراس شدید این کشور از گسترش حوزه نفوذ دیپلماسی فرهنگی ایران، در جمهوری های مسلمان نشین شوروی بود.
رحبی دوانی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: در اواخر حضور گورباچف و پیش از فروپاشی شوروی و در زمانه تخریب دیوار برلین، در مرز آذربایجان ما و آذربایجان جدا شده از ما، مردم آن سوی رود ارس با حضور در مرزهای ما و اعلام شعارهای انقلاب اسلامی خواهان اتحاد با ایران بودند و گورباچف با سرکوب شدید این افراد، دست به کشتار گسترده ای زد. بر سنگ مزار شهدای این اتفاقات، آرم و نشان جمهوری اسلامی ایران ثبت شده است که خود این مسئله از عجایب قدرت نفوذ دیپلماسی فرهنگی ایران و انقلاب اسلامی آن بود. اما چون متأسفانه برای این حجم از ظرفیتهای فرهنگی در منطقه کارسازی، سیاستگذاری و برنامه ریزی در داخل کشور انجام نشده بود، از این مقدار آمادگی بالا در منطقه به خوبی قدردانی و بهره برداری انجام نشد. در نهایت رقبای ما که به هیچ وجه قدرت دیپلماسی فرهنگی ما را ندارند، خصوصاً ترکیه که ارتباطی با آذربایجان نداشت، نه بوسیله مردم بلکه با زمامداران فاقد پشتوانه مردمی در آن کشور نفوذ کردند، هر چند که هنوز آثار نفوذ فرهنگی ایران در مردم این منطقه، قابل مشاهده و لمس می باشد.
وی درباره ی همسایه دیگر ایران، کشور افغانستان نیز اظهار داشت: ما فرصت بزرگی داشتیم. ۲۵ درصد مردم این کشور شیعه و اکثریت مردم به استثنا قوم پشتون، به زبان فارسی صحبت می کنند هرچند که پشتون ها نیز، فارسی را می دانند.


منبع:

1402/09/19
15:55:37
0.0 / 5
224
تگهای خبر: برنامه , رمان , فرهنگی , همایش
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳