رمضانی با بلك بلاگ مطرح كرد؛

راه اندازی بخش تخصصی نابینایان در 65 کتابخانه عمومی

راه اندازی بخش تخصصی نابینایان در 65 کتابخانه عمومی

به گزارش بلک بلاگ، دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با اشاره به خدمات کتابخانه های عمومی به معلولان اظهار داشت: هم اکنون در 65 کتابخانه عمومی بخش تخصصی نابینایان به راه افتاده است.



مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به روز جهانی معلولان و خدمات کتابخانه های عمومی به این افراد اظهار داشت: روز جهانی کم توانان فرصت مناسبی است تا به اهمیت ارائه خدمات کتابخانه ای به جامعه معلولان دقت نماییم. نهاد کتابخانه های عمومی کشور به عنوان گسترده ترین شبکه فرهنگی در اقصی نقاط کشور، خودرا موظف به تامین خدمات اطلاعاتی، کتابخانه ای و برگزاری برنامه های آموزشی و فرهنگی در امتداد ارتقای سطح توانایی های فردی و اجتماعی اقشار خاص جامعه و خصوصاً معلولین عزیز جسمی و حرکتی می داند.
وی اضافه کرد: ارائه خدمات کتابخانه ای به همه اقشار جامعه لازم است و معلولین نیز به عنوان جامعه خدمت گیر، حق بهره مندی از این خدمات را دارند. دسترسی به اطلاعات و منابع کتابخانه ای، زمینه ساز رشد و تعالی همه جانبه افراد جامعه است. معلولین نیز با بهره مندی از این خدمات می توانند در حوزه های مختلف زندگی، به موفقیت دست یابند.
دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با اشاره به کارهای نهاد کتابخانه های عمومی کشور در ارائه خدمات به معلولان اظهار داشت: با همراهی همکاران شاغل در کتابخانه های عمومی، خصوصاً بخش های تخصصی ویژه گروههای خاص، اقدامات مثبت و اثرگذاری در این خصوص به انجام رسیده است. ایجاد بخش های ویژه و تخصصی برای نابینایان و ناشنوایان عزیز، مناسب سازی و دسترس پذیری فضاهای کتابخانه های مرکزی و مهم و اصلی استانها برای تردد معلولین، تامین منابع ویژه این گروه همچون کتاب های بریل، کتاب های صوتی، منابع الکترونیکی و کتاب های ساده سازی شده مناسب ناشنوایان، و همچنین تامین اقلام آموزشی و اسباب بازی و سایر تجهیزات کمک آموزشی همچون اقدامات مهم و زیربنایی نهاد برای خدمات رسانی به جامعه معلولین ارجمند است.
رمضانی اظهار داشت: از جانب دیگر، انواع متنوع برنامه های آموزشی و فرهنگی نیز با اهداف مختلف در اختیار این عزیزان قرار می گیرد. توانمندسازی و مهارت افزایی این عزیزان در کنار رشد حرفه ای و اعتلای فرهنگی افراد نیز همچون اهداف این برنامه ها است. هم اکنون، در ۶۵ کتابخانه عمومی، بخش تخصصی نابینایان و در ۳۲ کتابخانه نیز بخش تخصصی ناشنوایان به وجود آمده است. این بخش ها به تجهیزات مدرن و مجهز، منابع ویژه، اقلام آموزشی، اسباب بازی و سایر موارد موردنیاز تجهیز شده اند. البته در سایر کتابخانه هایی که بخش مستقل نابینایان یا ناشنوایان ندارند، خدمات به اقشار مذکور ارائه می شود.
وی همین طور اظهار داشت: نیروی انسانی شاغل در بخش های تخصصی نابینایان و ناشنوایان کتابداران متخصص هستند. کتابداران متخصص و علاقه مندی که در این بخش ها مشغول بکار هستند، دغدغه خدمت رسانی به عزیزان معلول جسمی و حرکتی را دارند. اکثریت همکاران بخش نابینایان کتابخانه های عمومی، خود همچون اقشار عزیز نابینا هستند و از این حیث، تعامل و ارتباط بهتری بین اعضا و کتابدار بخش نابینا شکل می گیرد.
دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در آخر از اقدامات دیگر برای جامعه معلولان در نهاد کتابخانه ها آگاهی داد و اظهار داشت: نهاد کتابخانه های عمومی کشور برای پیشبرد برنامه های خود درباب خدمات رسانی به معلولین ارجمند، با ناشران، شرکت های دانش بنیان، سازمان ها و نهادهای مسئول و در رابطه با معلولین، تعامل و همکاری مستمر دارد. این همکاری در جنبه های نظری و علمی شامل نیازسنجی، تدوین استانداردها و دستورالعمل های اجرائی برای به کارگیری در کتابخانه های عمومی است و در جنبه های عملی شامل تامین تجهیزات ضروری، اقلام، منابع، کتب و نشریات ویژه این اقشار است.


منبع:

1402/09/14
09:19:10
0.0 / 5
263
تگهای خبر: آموزشی , استاندارد , الكترونیكی , برنامه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲