محمد اصغری خبر داد؛

نخستین پیمایش سنجش روانشناختی رفتار حجاب در تهران اجرا شد

نخستین پیمایش سنجش روانشناختی رفتار حجاب در تهران اجرا شد

به گزارش بلک بلاگ، مدیر مرکز رصد فرهنگی اظهار داشت: نخستین پیمایش سنجش روانشناختی رفتار حجاب و کشف حجاب در تهران با استفاده از داده های میدانی اجرا شد.



به گزارش بلک بلاگ به نقل از مهر، محمد اصغری مدیر مرکز رصد فرهنگی کشور در نشست شورای فرهنگ عمومی کشور اظهار داشت: مرکز رصد فرهنگی کشور برای نخستین بار با گردهم آوردن پژوهشگران خبره حوزه های روان شناسی، مطالعات رفتار، جامعه شناسی، آمار و فرهنگ و ارتباطات، مبادرت به مطالعه مسئله حجاب از منظر رفتاری با استفاده از داده های میدانی کرده است.
وی افزود: این پیمایش با همکاری مرکز بینش های رفتاری ایران و پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در تابستان سال جاری طراحی و در سطح شهر تهران اجرا شده است. هدف اصلی در این پیمایش، توجه به مسئله حجاب از منظر رفتاری و مطالعه ابعاد روانشناختی رفتار حجاب و کشف حجاب همچون هنجارها، نگرش ها، قصد رفتاری، کنترل ادراک شده، هویت اجتماعی، هیجانات، انتظارات و نتایج ادراک شده است. همینطور این پیمایش به دنبال فهم عمیق تر از عوامل تأثیرگذار بر پوشش انتخابی بانوان در مکانهای عمومی است و طراحی آن بر مبنای نظریات معتبر روانشناسی و با اتخاذ رویکرد بینش های رفتاری صورت گرفته و در قسمت تحلیل نتایج، افزون بر تحلیل های مرسوم آماری، از روش های پیشرفته هم استفاده شده است. در این مطالعه به سمت طراحی مدلی برای پیشبینی رفتار کشف حجاب بانوان و فهم مهم ترین عوامل روانشناختی تأثیرگذار بر کشف حجاب رفته و اهم بینش های رفتاری در جهت فهم بهتر پدیده کشف حجاب تشریح شده است.
اصغری اضافه کرد: زنان متردد در معابر عمومی در تهران، هدف این پیمایش بودند و به دنبال واکاوی عمیق تر بینش های بانوان حاضر در معابر شهری بودیم که جزوی از سیمای رویت پذیر شهر هستند و نتایج آن قابل تعمیم به کل مردم تهران نیست. با این وجود دقت نظرهای علمی در نمونه گیری خوشه ای و تصادفی، نتایج معتبری را برای این پژوهش به دنبال داشته است. شرایط زمینه ای مختلفی در رفتار حجاب و کشف حجاب تأثیرگذار است و از این روی تکرار این پیمایش در آینده می تواند تصویری از روند تحولات را پیش روی پژوهشگر و سیاست گذار قرار دهد.
مدیر مرکز رصد فرهنگی اظهار داشت: مرکز رصد فرهنگی کشور بر اساس رسالت خود به دنبال آن است تا با گردهم آوردن پژوهشگران مختلف، مسائل حوزه فرهنگ را از مناظر متعدد مورد مداقه قرار داده و نتایج حاصله را پیش روی تصمیم سازان و سیاست پردازان قرار دهد و در این راه به همراهی جامعه علمی و خبرگان فرهنگی نیازمند است.


منبع:

1402/06/09
14:06:52
0.0 / 5
266
تگهای خبر: طراحی , فرهنگی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵