اسماعیلی خبر داد؛

کارگروه تدوین آیین نامه و قوانین پاسداشت زبان فارسی تشکیل شد

کارگروه تدوین آیین نامه و قوانین پاسداشت زبان فارسی تشکیل شد

بلک بلاگ: به گزارش بلک بلاگ، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: باتوجه به جایگاه زبان فارسی در انسجام ملی و تأکیدی که در قانون اساسی بر حفظ آن وجود دارد، کارگروه تدوین بخشنامه و قوانین تقدیر زبان فارسی تشکیل شد.



به گزارش بلک بلاگ به نقل از مهر، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در اولین نشست سالجاری شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی که در سالن غدیر وزارت فرهنگ برگزار شد، اظهار داشت: زبان فارسی در همه شئون زندگی مردم ایران اهمیت دارد و بر همین مبنا هم باید با حساسیت و دقت برای کار جدی و فوری به منظور اجرای برنامه های عقب مانده در راه پاسداشت زبان فارسی گام برداریم.
وی با بیان اینکه رعایت قانون در همه موضوعات اولویت و اهمیت دارد، اضافه کرد: اصل ۱۵ قانون اساسی صراحتاً به پاسداشت زبان فارسی بعنوان زبان مشترک مردم ایران تاکید دارد؛ ازاین رو باید همچون رعایت قوانین دیگر از قوانین مصوب کشور در رابطه با رعایت پاسداشت زبان فارسی هم پیروی کرد. یعنی همان گونه که عبور نکردن از چراغ قرمز برای رانندگان ضروری می باشد، رعایت ضوابط و مقررات در ارتباط با پاسداشت زبان فارسی هم برای همه الزامی است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه قوانین و بخشنامه های در رابطه با پاسداشت زبان فارسی باید با جدیت در همه استان ها رعایت شود، اظهار داشت: از مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها انتظار می رود هماهنگی و ارتباط با نهادهای اجرایی و تبلیغاتی برای نظارت و رسیدگی به وضعیت پاسداشت زبان فارسی در شهر های مختلف را با جدیت پیگیری کنند. در این حوزه باید جلسات مستمر و منظمی برگزار گردد تا در رابطه با اینکه قانون کشور در این حوزه اجرا می شود به نقطه اطمینان برسیم.
نخریدن کالاهای با نام و خط بیگانه از جانب نهادهای دولتی
غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان ادب و زبان فارسی هم در این جلسه ضمن اشاره به وضعیت نابسامان زبان فارسی در کشور و اجرا نشدن قوانین مرتبط اظهار داشت: برای پاسداشت زبان فارسی به عملیات و کارهای اجرایی جدی نیاز داریم که یکی از این کارها می تواند این باشد که دستگاههای دولتی مجاز نباشند کالاهایی را بخرند که نام بیگانه دارند یا در بسته بندی آنها از نوشتار غیر فارسی استفاده شده باشد.
وی اضافه کرد: البته در گام نخست بهتر است سراغ همه کالاها نرویم. چونکه امکان عملیاتی شدن آن در یک مرحله وجود ندارد. میتوان در اولین مرحله از برخی کالاها مثل مواد غذایی، کالاهای بهداشتی، تنقلات و نظایر اینها این اقدام را شروع کرد.
رئیس فرهنگستان ادب و زبان فارسی اظهار داشت: البته باید به اجرای درست و نظارت بر اجرای قانون هم توجه کرد تا مقصود حاصل شود. در عین حال دریافت نظرات کارشناسی تولیدکنندگان در تدوین این مصوبه ضروری می باشد.
هشدار به ۴۱ هزار متخلف
سردار علی نوروزی رئیس پلیس اماکن نیروی انتظامی هم در این جلسه از اعلام آمادگی نیروی انتظامی برای اعمال قانون در رابطه با واحدهای صنفی متخلف در استفاده از اسامی بیگانه اطلاع داد و اظهار داشت: پلیس به صورت مستمر مساله پاسداشت زبان فارسی را در کنار وظایف دیگر در اولویت های کاری اش قرار داده است.
وی افزود: از آغاز سالجاری تا کنون به بیشتر از ۴۱ هزار واحد صنفی متخلف در این حوزه اخطار داده شده است. بود. برای برخورد قانونی به هماهنگی و مشارکت دیگر نهادهای قانونی نیاز داریم.
ثبت ۲۰۰ هزار نام غیر ایرانی در اصناف کشور
یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی هم در این جلسه گزارشی از وضعیت ثبت نشان ها و علایم تجاری بعنوان یکی از اشکالات موجود اشاره نمود و اظهار داشت: در اداره مالکیت معنوی بیشتر از چهارصد هزار نام به ثبت رسیده است که به قول مدیر این اداره حدود نیمی از آنها غیرایرانی است. این امکان ثبت نام غیرایرانی سبب مشکلات بعدی شده است.
وی هم نخریدن کالاهای با بسته بندی غیرایرانی از جانب دستگاههای دولتی را راهکاری مناسب جهت کمک به پاسداشت زبان فارسی برشمرد و اظهار داشت: در مراحل بعدی باید تبلیغ این کالاها از جانب رسانه های دولتی و شبکه نمایش خانگی ممنوع شود تا زمینه و انگیزه برای تولید و بسته بندی با زبان فارسی فراهم گردد.


منبع:

1402/05/11
08:35:37
0.0 / 5
252
تگهای خبر: برنامه , خرید , رسانه , شبكه نمایش خانگی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۱