مشعل سیستانی ها روشن شد

مشعل سیستانی ها روشن شد

به گزارش بلک بلاگ، در خطه سیستان رسم است که بمناسبت آغاز دهه محرم مشعلی بر میدان روستای چلنگ روشن می کنند و با اجرای مراسم های مختلف، ارادت خویش را به امام حسین (ع) نشان می دهند.


صفورا کلانتری ـ کارشناس ثبت اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان ـ در رابطه با آیین «مشعل گردانی سیستان» به ایسنا اظهار داشت: مشعل گردانی یکی از رسم های استان سیستان و بلوچستان است که هر سال با فرارسیدن ایام محرم با مراسم خاص و شیوه های هنرمندانه توسط مردم خطه سیستان به اجرا در می آید که حاکی از ارادت و عشق قلبی آنها به نهضت عاشورا و خاندان (ع) است.
او افزود: مردم خطه سیستان از گذشته در اولین روز آغاز ماه محرم با پوشیدن جامه سیاه و برافروختن مشعل، چراغ و یا گلدسته با برگزاری مراسمی با نام "گلدسته گردانی" بعنوان آغاز قیام امام حسین (ع) به استقبال این ماه می روند.
کلانتری افزود: در این مراسم مردم مشعل هایی را روشن و در مسجد و میدان اصلی روستا نصب می کنند که تا آخر سوگواری روشن می ماند. همینطور گلدسته های مخصوص را در معابر شهر به حرکت درمی آورند تا به همگان آغاز مراسم اطلاع داده شود. چاوشی، محتشم خوانی، مداحی و روایی، سینه زنی و زنجیرزنی از شیوه های سوگواری مردم این خطه است.
این کارشناس ثبت همینطور در رابطه با قدمت آیین «مشعل گردانی سیستان» اظهار داشت: بیشتر از ۲۵۰ سال است که آیین مشعل گردانی برای عرض ارادت مردم دارالولایه سیستان به امام حسین (ع) در روستای چلنگ شهرستان هامون در ایام نخست ماه محرم اجرا می شود. این آیین توسط سادات این روستا صورت می گیرد. حضور مشعل گردانان و محتشم خوانی در بین خانواده هایی که شخصی از آنها طی یک سال فوت شده باشد یکی از رسوم مهم این آیین است.


به قول کلانتری، این آیین با شماره ۲۸۲۸ در تاریخ چهاردهم اسفند ۱۴۰۱ در لیست میراث فرهنگی ناملموس ایران ثبت شده است.




منبع:

1402/04/29
11:51:55
0.0 / 5
222
تگهای خبر: فرهنگی , مراسم
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۵