یك هفته با كتاب؛

انتشار آمار چاپ کتاب در خرداد و معرفی برگزیدگان قلم زرین

انتشار آمار چاپ کتاب در خرداد و معرفی برگزیدگان قلم زرین

بلک بلاگ: انتشار آمار چاپ کتاب در خردادماه توسط خانه کتاب و ادبیات و معرفی برگزیدگان بیست ویکمین جایزه قلم زرین ازجمله مهم ترین اخبار هفته گذشته حوزه کتاب و ادبیات هستند.



خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و ادب: در مطالعه و مرور اخبار هفته گذشته حوزه کتاب و ادبیات به ۸ خبر مهم پرداخته ایم.
در این گزارش به اخباری همچون برگزاری بزرگداشت حسین محمدزاده، انتشار آمار بیش از ۷ هزار عنوان کتاب در خردادماه، برگزاری بیستمین دوره پویش کتابخوانی پویا، معرفی اعضای هیأت مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان، فراهم شدن فرصت گسترش روابط برای تامین کاغذ میان ایران و چین، اعلام آمادگی ایران برای ترجمه آثار ادبیات فارسی به روسی نیز پرداخته ایم.
مشروح این گزارش را در ادامه می خوانید:
* برگزاری بزرگداشت حسین محمدزاده صدیق
مراسم بزرگداشت حسین محمدزاده صدیق، اندیشمند معاصر همزمان با روز قلم و شب تولد او با عنوان «رفت، اما قلمش جاریست!» چهارشنبه ۱۴ تیر با حضور تعدادی از اساتید دانشگاه، ادیبان، شعرا، اجرای موسیقی سنتی و عاشیقی آذربایجانی در فرهنگسرای امید، اجرا شد.
* انتصاب سردبیران پایگاه های نقد شعر و نقد داستان
علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران با صدور احکام جداگانه ای زهیر توکلی و وجیهه سامانی را به عنوان سردبیر پایگاه های نقد شعر و نقد داستان منصوب نمود.
* انتشار بیش از ۷ هزار عنوان کتاب در خردادماه
آمار موضوعی کتاب های ثبت شده در بانک اطلاعاتی خانه کتاب و ادبیات ایران نشان میدهد در خرداد ماه ۱۴۰۲ تعداد ۷ هزار و ۶۳۸ عنوان کتاب در کشور توسط هزار و ۱۸۵ ناشر انتشار یافته است که موضوعات ادبیات با هزار و ۳۸۳ عنوان، کودک و نوجوان با هزار و ۱۶۲ عنوان و علوم اجتماعی و کمک درسی با ۹۳۲ عنوان بیشترین تعداد کتاب های انتشار یافته در این ماه را به نام خود ثبت کردند.
* برگزاری بیستمین دوره پویش کتابخوانی پویا
در آستانه عید غدیر خم، بیستمین دوره از پویش کتابخوانی پویا با محوریت کتاب «میثم و شهر ترس های ممنوعه» سه شنبه ۱۳ تیر شروع به کار کرد. این دوره از پویش کتاب خوانی پویا با همکاری مرکز رسانه ای شیرازه و نشر مهرستان و انتشارات کمیکا انجام می شود.
* معرفی اعضای هیأت مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان
اعضای هیأت مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران چهارشنبه ۱۴ تیر با حضور حمیدرضا رستگار رییس اتاق اصناف تهران معرفی گشتند.
* فراهم شدن فرصت گسترش روابط برای تامین کاغذ میان ایران و چین
هیئت تجاری گروه کاغذ چنمینگ چین از شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران بازدید کرد در این بازدید بی، مدیر فروش و توزیع شرکت کاغذ چنمینگ با ابراز رضایت از دیدار با مدیرعامل تعاونی ناشران و تعدادی از فعالان صنعت چاپ و نشر ایران، اظهار داشت: شرکت چنمینگ ۲۰ گروه در بخش صادرات دارد که هر تیم مربوط به یک منطقه است.
وی اضافه کرد: صحبت هایی را در ارتباط با تامین کاغذ مورد نیاز ناشران با ایران انجام دادیم. به اعتقاد ما بازار ایران نسبت به کشورهای همسایه بسیار بهتر است که این فرصتی بی نظیر را برای گسترش روابط میان هر دو کشور فراهم می آورد.
* اعلام آمادگی ایران برای ترجمه آثار ادبیات فارسی به روسی
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که با هدف توسعه مناسبات دوجانبه و شرکت در آئین های هفته فرهنگی ایران در روسیه به مسکو سفر کرده است، شامگاه چهارشنبه ۱۴ تیر در نشست با نمایندگان نهادهای فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در روسیه اظهار داشت: در کارهای برون مرزی و داخلی، امکانات و پشتیبانی فضای کار را متفاوت می کند، اما محور اصلی موفقیت نیست. شرط کافی برای موفقیت در این حوزه نگاه جهادی است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه سفر به روسیه اظهار داشت: وزارت فرهنگ برای ترجمه آثار فاخر ادبیات فارسی به زبان روسی آمادگی کامل دارد و از هرگونه اقدامی دراین زمینه حمایت می کند.
* معرفی برگزیدگان بیست ویکمین جایزه قلم زرین
آئین پایانی بیست ویکمین دوره جایزه ادبی «قلم زرین»، عصر روز چهارشنبه، ۱۴ تیر با حضور یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، محمد سرشار، رییس انجمن قلم؛ رضا اسماعیلی، احمد شاکری، کامران پارسی نژاد، هادی خورشاهیان، راضیه تجار، محسن پرویز، رضا عبداللهی و محمدرضا سرشار اجرا شد.
در این مراسم نفرات برگزیده و شایسته تقدیر این رویداد در بخش های تخصصی پنج گانه «ادبیات بزرگسال»، «شعر بزرگسال»، «ادبیات کودک و نوجوان»، «شعر کودک و نوجوان» و «پژوهش و نقد ادبی» معرفی گشتند.

1402/04/16
13:35:58
0.0 / 5
267
تگهای خبر: اساتید , جایزه , داستان , رسانه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱