دكه نشریات؛

نخستین شماره نقد اندیشه روی پیشخوان آمد

نخستین شماره نقد اندیشه روی پیشخوان آمد

به گزارش بلک بلاگ، نخستین شماره مجله نقد اندیشه به همراه ضمیمه ویژه نقشه ایران فرهنگی منتشر گردید و روی پیشخوان آمد.



به گزارش بلک بلاگ به نقل از مهر، نخستین شماره مجله «نقد اندیشه» با عنوان «مجله تفکر انتقادی و ایده های متضاد»، همراه ضمیمه ویژه «نقشه ایران فرهنگی» با تصویری از سیدحسین نصر در روی جلد خود و متن گفتگو با این فیلسوف سنت گرا در برنامه شوکران اخیرا انتشار یافته و روی پیشخوان مطبوعات آمده است.
این مجله شامل ۱۷ گفتگوی اختصاصی با متفکران داخلی و خارجی، ۲ میزگرد و ۴۰ مقاله درباب مهم ترین مسائل فکری ایران و جهان است.
نخستین شماره این مجله شامل ضمیمه ای ویژه با عنوان «نقشه ایران فرهنگی» است که به صورت A3 در شروع مجله قرار گرفته و برای اولین بار هویت ایرانی را در چهار محدوده جغرافیاییِ نوروز، زبان های ایرانی، مرزهای طبیعی و ایران کهن ترسیم کرده است. این نقشه با همکاری نقد اندیشه و مؤسسه گیتاشناسی نوین در سایز بزرگ هم عرضه شده است.
همچنین، بخشی از این مجله هم به پرونده ای ویژه در رابطه با «بازآفرینی رؤیای ایرانی» که مکمل نقشه ایران فرهنگی است اختصاص دارد و با آثار و گفتارهایی از فتح الله مجتبائی، عبدالمجید ارفعی، رادولف متی، بیژن فرهود، محمدجعفر یاحقی، زهره زرشناس، فریدون مجلسی و… به چاپ رسیده است.
«چالش های وضع تفکر معاصر» پرونده دیگر مجله نقد اندیشه است که در آن بیست گفتار در رابطه با بررسی بحران فکری جریان اسلامی، همراه گفتگو با حاتم قادری، شهیندخت خوارزمی، محمود رجبی، محمد صنعتی، علینقی مشایخی، عبدالله جوادی آملی و… انتشار یافته است. «پایان کار انقلاب؟» هم عنوان میزگردی با حضور مهدی گلشنی، نجفقلی حبیبی و سیدجواد میری است.
«تفکر انتقادی در سنت اسلامی» عنوان پرونده دیگری با مقالاتی از پیتر آدامسون، خالد ابوالفضل، عبدالمجید مبلغی، محمد امین و… است. «ارتجاع، دین و سنت» هم از دیگر پرونده هایی است که شامل متن کامل گفتگو با سیدحسین نصر در آخرین برنامه شوکران و گفتگو با چارلز تیلور، فیلسوف بزرگ کانادایی و مقاله ای اختصاصی از اسلاوی ژیژک با تیتر «شبح دائمی ارتجاع» است.
نقد اندیشه در پرونده «آینده تفکر در جامعه شبکه ای» به مبحث «اندیشیدن هوش مصنوعی» پرداخته که در آن علاوه بر گفت و گویی با پروفسور مانوئل کاستلز، متفکر بزرگ اسپانیایی به چشم می خورد.
در پرونده «چشم انداز رنسانس ایرانی» هم با مروری بر خاطرات عبدالله انوار، آخرین گفتگو با این حکیم فقید ایرانی انتشار یافته است.
از دیگر عناوین این مجله چهار زبانه میتوان به «اولویت آزادی بر دین؟» شامل میزگردی با حضور رضا امیرخانی، مهدی نصیری، ناصر نقویان، شریف لکزایی و سهیل اسعد اشاره نمود.
این مجله با ۲۴۸ صفحه و قیمت ۱۳۰ هزار تومان عرضه شده است.


منبع:

1402/04/12
07:46:28
0.0 / 5
264
تگهای خبر: برنامه , فرهنگی , مطبوعات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵