توسط نهاد كتابخانه های عمومی كشور؛

انتشار فراخوان دومین دوسالانه نشان هدهد سفید

انتشار فراخوان دومین دوسالانه نشان هدهد سفید

بلک بلاگ: بلک بلاگ: فراخوان دومین دوسالانه نشان هدهد سفید با ارائه لیست 300 عنوان کتاب پرمخاطب بخش کودک و نوجوان کتابخانه های عمومی و اعلام بخش های آن توسط نهاد کتابخانه های عمومی کشور منتشر گردید.



به گزارش بلک بلاگ به نقل از مهر، فراخوان دومین دوسالانه نشان هدهد سفید با ارائه لیست ۳۰۰ عنوان کتاب پرمخاطب بخش کودک و نوجوان کتابخانه های عمومی و اعلام بخش های آن توسط نهاد کتابخانه های عمومی کشور منتشر گردید.
دومین دوسالانه «نشان هدهد سفید» با هدف شناسایی ذائقه مطالعاتی و سلیقه کتابخوانی در کودکان و نوجوانان، حمایت و تشویق پدیدآورندگان آثار برتر، رشد فرهنگی جامعه در جهت ارتقای بنیه ادبی، اعتقادی، اخلاقی، ایجاد خط مشی کاربردی در گسترش فرهنگ کتابخوانی و شناساندن توانمندی های کتابخانه های عمومی در پشتیبانی از آثار تألیفی و محصول ایرانی توسط نهاد کتابخانه های عمومی کشور برگزار می گردد.
جشنواره نشان هدهد سفید در دومین دوره بنا دارد با گامهای بلندتر و با نشاط افزون تر به صورت باشگاه کتابخوانی و پایگاه کتابخوانان کودک و نوجوانان درآید. شناسایی همزمان کتاب های تأثیرگذار و پرطرفدار حوزه کودک و نوجوان و استعدادهای برجسته کتابخوانی در کتابخانه های عمومی و مراکز فرهنگی و اطلاع از ذائقه مطالعه آنان، نویسندگان کوشا و خلاق کشور عزیزمان را به تولید آثار برتر و خلق کتب متناسب با نیاز امروز فراخوانده و این مهم در گرو برنامه ریزی فراگیر و اهتمام مسؤلان فرهنگی در تقویت محصول ایرانی و پشتیبانی از جریان تألیف و ایجاد ارتباط بین خوانندگان و نویسندگان است.
این دوسالانه در دو بخش معرفی کتاب های پرطرفدار در دو گروه سنی کودک و نوجوان در سه موضوع شعر، داستان و غیر داستان و همینطور معرفی داوران برتر در سه گروه کودکان، نوجوانان و کتابداران (کارشناسان حوزه کتاب) تا ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ ادامه دارد.
برای شرکت در این دوسالانه، کودکان و نوجوانان کتابخوان می توانند پس از بررسی لیست کتاب ها، به کتاب های خوانده شده امتیاز داده و به مابقی کتاب ها را بعد از مطالعه در فرصت مشخص داوری کنند.
فهرست ۳۰۰ عنوان از کتاب های تألیفی و پرامانت که در دوسال گذشته (دی ۱۳۹۹ تا دی ۱۴۰۱) دارای بیشترین امانت و نسبت مناسب میزان موجودی در کتابخانه های عمومی بوده، در دسترس علاقه مندان قرار می گیرد. این لیست شامل ۱۵۰ عنوان کتاب کودک (کمتر از ۱۲ سال) و ۱۵۰ عنوان کتاب نوجوان (۱۳ تا ۱۷ سال) است.
همچنین شرکت کنندگان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با رفتن به کتابخانه های عمومی سراسر کشور ضمن دسترسی به کتاب ها، از راهنمایی کتابداران در فرایند امتیازدهی و داوری در سامانه برخوردار شوند. از میان داوران نیز افرادی که بیشترین تعداد کتاب را خوانده و امتیاز داده اند و دارای امتیاز مطلوب در داوری باشند، با عنوان «داور برتر» معرفی شده و نشان «هدهد سفید» را دریافت می کنند.
برگزیدگان این جشنواره در دو سطح ملی و استانی در قسمت های آثار برتر و داوران با اهدای لوح سپاس، نشان هدهد سفید و جایزه نقدی تقدیر خواهند شد. در سطح ملی به ۶ کتاب برتر «نشان هدهد سفید» اهدا می شود و از نویسندگان و ناشران آنها نیز با جایزه نقدی تقدیر خواهد شد.
تقدیر از ۱۰ نفر برگزیده کشوری در قسمت داوران کودک و نوجوان و قدردانی از ۶ نفر برگزیده کشوری در قسمت کتابداران و کارشناسان کتاب با اهدای جایزه نقدی از دیگر جوایز سطح ملی این جشنواره است.
همچنین در سطح استانی از ۵ تا ۱۰ نفر برگزیده در قسمت داوران کودک و نوجوان با اهدای جوایز نقدی و ۱ تا ۳ نفر برگزیده در قسمت کتابداران و کارشناسان کتاب تقدیر خواهد شد.
نام این جایزه بزرگ بر مبنای پیشینه اساطیری هدهد، در منطق الطیر عطار نیشابوری گرفته شده است؛ که «هدهد» بعنوان مرغی خردمند، راهبر دیگر مرغان به سمت سیمرغ می شود و در داستان حضرت سلیمان (ع) نیز حامل نامه پیامبر به سمت بلقیس است و پسوند سفید نیز اشاره ای به سفیدی کاغذ دارد.
اعطای «نشان هدهد سفید» که دور اول آن با استقبال کودکان و نوجوانان عضو کتابخانه های عمومی سراسر کشور مواجه گردید، دو جریان مهم اجتماعی و فرهنگی را دنبال می کند؛ از یکسو حرکتی پایدار در حمایت و تشویق پدیدآورندگان و مؤلفان محبوب کشورمان و قدرشناسی خوانندگان از آثار با کیفیت و پرارزش آنها است. از طرفی میدان رقابتی برای ایجاد انگیزه بیشتر در گسترش فرهنگ مطالعه و مهارت خواندن در میان کتاب خوانان است.
انتخاب کتاب های برگزیده در این جایزه بر مبنای «تعداد امانت هر کتاب بر مبنای آمار کتابخانه های عمومی سراسر کشور» و «نظرات و آرای کتابداران خبره کتابخانه ها و کارشناسان در مورد هر کتاب» خواهد بود.
نحوه امتیازدهی به کتاب ها در این جشنواره نیز به این شکل است که در مرحله اول لیست ۱۵۰ عنوان کودک و ۱۵۰ عنوان کتاب نوجوان متناسب با گروه سنی در اختیار داوران قرار می گیرد تا در بازه زمانی ۳ ماهه آنها را بخوانند و امتیاز بدهند. در مرحله دوم لیست ۲۰ عنوان کتاب کودک و ۲۰ عنوان کتاب نوجوان که بیشترین امتیاز را در اولین مرحله کسب کرده بعنوان کتاب های برگزیده کتاب خوانان حرفه ای معرفی و در اختیار داوران برتر قرار می گیرد.
پس از انجام دو مرحله داوری و امتیازدهی به کتاب ها، به ۳ عنوان کتاب منتخب کودک و ۳ عنوان کتاب منتخب نوجوان، «نشان هدهد سفید» اهدا می شود و در پشت کتاب درج خواهد شد. در صورتیکه از این کتاب ها هم در انتخاب کتابداران و هم در انتخاب بچه ها باشد، نویسنده آن «نشان طلایی هدهد سفید» را دریافت خواهد نمود.


منبع:

1402/03/18
14:44:54
0.0 / 5
297
تگهای خبر: برنامه , جایزه , جشنواره , داستان
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲