برگی از تاریخ

آنچه در عملیات شیخ فضل الله نوری گذشت

آنچه در عملیات شیخ فضل الله نوری گذشت

بلک بلاگ: به گزارش بلک بلاگ، حدود نیم ساعت بعد از آغاز عملیات صدای اولین تکبیر بعنوان فتح اولین تپه بلند شد و این سبب شد تا جهادگران عملیات خویش را آغاز کنند. آنها توانستند تا ساعت چهار و نیم بامداد زیر رگبار و آتش دشمن چهار کیلومتر خاکریز با ارتفاع سه متر ایجاد کنند و به خاکریزهای نیروهای خودی ارتباط دهند.



به گزارش بلک بلاگ به نقل از ایسنا، عملیات «شیخ فضل الله نوری» که با شیوه غیرکلاسیک (عملیاتی که بر مبنای فنون شناخته شده نظامی انجام نمی شود) به مرحله اجرا درآمد و منجر به دو کیلومتر پیشروی و تسخیر تپه های «مدن» در محور شهید«مؤذنی» در شمال آبادان شد. دشمن توسط گروهان های کماندویی خود از این تپه ها نه تنها برای دیده بانی استفاده می کرد و توانسته بود راه تدارکاتی نیروهای ایرانی را به صورت شبانه روزی قطع و ناامن کند. پیش از این که عملیات به صورت رسمی شروع شود نیروهای جهادسازندگی با انجام یک سری فعالیتهای مهندسی زمینه را برای انجام عملیات نهایی آمده کردند.

از جمله اقدامات نیروهای جهاد سازندگی میتوان به راه اندازی سه کیلومتر خاکریزی برای محاسبه تپه های مدن، ساخت یک دهنه پل شبکه ای بر روی رودخانه بهمن شیر تدارکات موردنیاز واحدهای عمل کننده، ۵۰۰ متر جاده در سمت شمال آبادان، دو کیلومتر جاده در شرق بهمن شیر که با امکانات و تجهیزات ناچیزی آماده شد اشاره نمود.

سرانجام بعد از تکمیل فعالیتهای یاد شده عملیات ساعت ۹ شب روز بیست و پنجم اردیبهشت ماه سال ۱۳۶۰به فرماندهی شهید «رضا موذنی» شروع شد. در این عملیات نیروهای سپاه و ارتش به صورت هماهنگ و در کنار یکدیگر عمل کردند و قرار بر این بود که بمحض تصرف اولین تپه فریاد « الله اکبر » بعنوان رمز پیروزی بلند شود تا نیروهای سنگرساز بی سنگر جهادسازندگی وارد صحنه کارزار شوند.

حدود نیم ساعت بعد از آغاز عملیات صدای اولین تکبیر بعنوان فتح اولین تپه بلند شد و این سبب شد تا جهادگران عملیات خویش را آغاز کنند. آنها توانستند تا ساعت چهار و نیم بامداد زیر رگبار و آتش دشمن چهار کیلومتر خاکریز با ارتفاع سه متر ایجاد کنند و به خاکریزهای نیروهای خودی ارتباط دهند. ساعت پنج بامداد دشمن با چندین دستگاه تانک و نفربر ضدحمله خویش را آغاز و به سرعت به طرف تپه ها حرکت کرد. اما در روبه روی خود دیوار خاکی جدیدی مشاهده کرد و مجبور به توقف شد. رزمندگان که با سلاح آر. پی. جی به دست در پشت خاکریز کمین کرده و آماده مقابله با ضدحمله دشمن بودند از فاصله ۱۰ متری برخی از تانک های دشمن را منهدم و بقیه نیروهای مهاجم را هم مجبور به فرار کردند.

به این ترتیب دشمن به دلیل از دست دادن تپه های دیده بانی «مدن» باوجود میل خود به جاده ماهشهر- آبادان عقب نشینی کرد.

جهادسازندگی علاوه بر شرکت مستقیم در عملیات چه از نظر رزمی چه مهندسی تدارکات عملیات مانند مهمات رسانی و آبرسانی را هم برعهده داشتند. بعد از عملیات بلافاصله سنگرسازان بی سنگر توانستند خاکریز جدیدی را که ساخته بودند با سه راه مختلف خاکی به جاده شنی متصل کنند و با ساخت دو خاکریز دیگر در پشت خاکریز اصلی میزان حجم آتش دشمن را بر روی رزمندگان کم کنند.

۱۰۰ نفر کشته، ۷۰ نفر اسیر و انهدام و به غنیمت گرفته شدن ۱۵ دستگاه تانک و نفربر دشمن همچون دستاوردهای این عملیات به حساب می آید.





منبع:

1402/02/25
10:38:41
0.0 / 5
274
تگهای خبر: رمان , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳