ادبیات دیگران

برنده برنده های جایزه بیلی جیفورد انتخاب گردید

برنده برنده های جایزه بیلی جیفورد انتخاب گردید

به گزارش بلک بلاگ، جیمز شاپیرو با کتابی که در رابطه با زندگی شکسپیر نوشته بعنوان برنده برندگان جوایز بیلی جیفورد انتخاب گردید.



به گزارش بلک بلاگ به نقل از آسوشیتدپرس، «۱۵۹۹: یک سال از زندگی ویلیام شکسپیر» نوشته جیمز شاپیرو عنوان برنده همه برندگان دوره های قبل جایزه بیلی جیفورد را به دست آورد. بدین سان هیات داوران جایزه بیلی جیفورد که بهترین کتاب غیرداستانی بریتانیا را هر سال انتخاب می کنند این کتاب را بعنوان بهترین کتاب در همه سالهای اهدای این جایزه برگزیدند.
امسال به مناسبت بیست و پنجمین سال اهدای این جایزه تصمیم گرفته شد برترین کتاب از میان برندگان ۲۴ سال گذشته، جایزه ۲۵هزار پوندی ویژه را دریافت کند. این برنده از میان ۶ کتاب که به لیست کوتاه برندگان راه یافته بودند انتخاب|شد.
در سال ۱۵۹۹، شکسپیر نوشتن «هنری پنجم» را به پایان رساند، «ژولیوس سزار» و «آنطور که شما دوست دارید» را هم به سرعت نوشت و نخستین پیش نویس بزرگترین نمایشنامه خود، «هملت» را خلق کرد.
شاپیرو در کتاب برنده سال ۲۰۰۶ با عنوان «۱۵۹۹: یک سال از زندگی ویلیام شکسپیر» نشان داده است که چگونه این نویسنده از نوشتن داستان دو عاشق به خلق اثری چون «هملت» می رسد. شاپیرو یک سوال را مهم ترین سوال می داند: چگونه شکسپیر به شکسپیر بعنوان یکی از بزرگترین نویسندگانی که تاکنون زندگی کرده است، بدل شد؟
جیمز شاپیرو استاد زبان انگلیسی در دانشگاه کلمبیا است و در آنجا واحد شکسپیرشناسی را تدریس می کند. کتاب های قبلی او هم با تحسین بین المللی روبه رو شده اند ؛ همچون «۱۶۰۶: سال لیر» که برنده جایزه جیمز تیت بلک شد، «۱۵۹۹: یک سال از زندگی ویلیام شکسپیر» که برنده جایزه ساموئل جانسون (نام قبلی جایزه بیلی جیفورد) شد و «شکسپیر در آمریکای تقسیم شده» که بعنوان یکی از ۱۰ کتاب برتر سال توسط نیویورک تایمز انتخاب گردید.
شاپیرو همینطور نویسنده «وصیت نامه رقابتی: چه کسی شکسپیر را نوشت؟»، «اوبرامرگاو: داستان دردسرساز مشهورترین نمایشنامه پرشور جهان»، «شکسپیر و یهودیان» و «نمایشنامه نویسان رقیب: مارلو، شکسپیر، جانسون» بوده است. نقدهای وی هم در نیویورک تایمز ودیگر نشریات ادبی منتشر می شوند. وی در هیات مدیره شرکت رویال شکسپیر خدمت کرده و بعنوان مشاوره تولیدات تئاتر عمومی در نیویورک کار می کند. شاپیرو با سریال «شاه و نمایشنامه نویس» برای بی بی سی هم همکاری کرد و الان از داوران جایزه بوکر است.
جیسون کاولی، رئیس داوران این دوره جایزه بیلی جیفورد از «۱۵۹۹» بعنوان کتابی قابل توجه و قانع کننده یاد کرد که تاریخچه ۴ شاهکار و بسیاری آثار دیگر شکسپیر را مدون کرده و با تلفیقی مبتکرانه از تاریخ، سیاست و نقد ادبی اطلاعاتی ارائه کرده که در کمتر جایی میتوان یافت. وی گفته است: شاپیرو شکسپیر را به صحنه دنیای خودش باز می گرداند و با این کار درک ما را؛ نه تنها از آثار بزرگ، بلکه از فضای اجتماعی زمان خودمان هم دگرگون می کند.
کتاب شاپیرو در رقابت با ۵ کتاب دیگر بعنوان برترین کتاب ربع قرن اخیر انتخاب گردید که عبارت بودند از:
کریگ براون، برنده سال ۲۰۲۰ برای کتاب «یک، دو، سه، چهار: بیتلز در طول زمان»
وید دیویس، برنده سال ۲۰۱۲ برای کتاب «به سوی سکوت: جنگ بزرگ، مالوری و فتح اورست»
باربارا دمیک، برنده سال ۲۰۱۰ برای کتاب «چیزی برای حسادت نیست: زندگی واقعی در کره شمالی»
رادن کیف، برنده سال ۲۰۲۱ برای کتاب «امپراتوری درد»
مارگارت مک میلان، برنده سال ۲۰۰۲ برای کتاب «پاریس ۱۹۱۹»
این جایزه که برای تجلیل از بهترین کتاب غیرداستانی بریتانیا اهدا می شود هر سال به برنده خود ۵۰ هزار پوند جایزه می دهد. این جایزه از سال ۱۹۹۹ آغاز به کار کرده و تا مدت ها با عنوان ساموئل جانسون اهدا می شد. هر کتاب غیرداستانی که به زبان انگلیسی نوشته شده و در بریتانیا انتشار یافته باشد می تواند در این رقابت شرکت نماید. از سال ۲۰۱۵ با انتخاب بیلی جیفورد بعنوان اسپانسر، این جایزه با نام جدید اهدا می شود.

1402/02/11
11:27:23
0.0 / 5
284
تگهای خبر: تئاتر , تدریس , جایزه , داستان
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳