در رابطه با غیبت اینفلوئنسرها و عکاسان اینترنتی در جشنواره فیلم فجر

در رابطه با غیبت اینفلوئنسرها و عکاسان اینترنتی در جشنواره فیلم فجر

به گزارش بلک بلاگ، نشریه روزانه جشنواره فیلم فجر در مطلبی، به غیبت اینفلوئنسرها و عکاسان اینترنتی در این دوره از جشنواره فیلم فجر پرداخته است. در این متن به لزوم تدوین نظام نامه ای برای اطلاع رسانی این جشنواره بعد از چهار دهه فعالیت تاکید گردیده است.


در این مطلب که بعنوان سرمقاله نویسنده مهمان، به قلم علیرضا بهرامی انتشار یافته، آمده است: «امسال در جشنواره فیلم فجر از تهاجم اینفلوئنسرها خبری نیست. به خصوص عکاسان اینستاگرامی که از چند سال پیش، مسؤولان جشنواره برایشان سهمی در پوشش تصویری فرش قرمز و مراسم فوتوکال قایل شدند و رفته رفته روی حضورشان حساب ویژه باز کردند. شخصا از این اتفاق خرسند نیستم؛ چون جریان اطلاع رسانی، به هر نحوی، اساسا انسدادپذیر نیست و چنین موردی بیهوده است. اما نکته مورد بحثم اینست که روزنامه نگاران آزاد که در اینجا بیشتر در قامت عکاسان ایسنتاگرامی نمود دارند و نه حتا نمایندگان پایگاه های خبری گمنام، در ذهن مسؤولان دوره های مختلف جشنواره چه تعریفی داشته اند؟ اگر روزنامه نگاران آزاد برای جشنواره مفید بودند، چرا سال جاری که شرایط دشوار شد، باردیگر مسؤولان دست یاری طلبی به سمت روزنامه نگاران و عکاسان رسانه های رسماً استاندارد دراز و به آنان تکیه کردند؟
مطمئنم در بین همان دوستان مورد بحث ما که سال جاری غایب هستند و در چند سال قبل روی تخم چشم جا داشتند، هم بسیاری با این حرفم موافقتند که لازم است تعریف روزنامه نگار و عکاس آزاد مشخص شود؛ چونکه خود آنان هم از رفتارهای غیرحرفه ای خیلی از همانندانشان شاکی هستند. از طرفی در بین عکاسان اینستاگرامی، خیلی از دوستان کاربلد و کارآمد حضور دارند، و از طرفی، در بین نمایندگان رسانه های سهمیه دار حضور در جشنواره هم هستند کسانی که بود و نبودشان برای فرایند اطلاع رسانی سینما و جشنواره فرق چندانی ندارد.
با این حال، خیلی واضح است که روزنامه نگار و عکاس آزاد (فری لنس) عموما و قاعدتا به کسی اطلاق می شود که سال ها فعالیت حرفه ای کرده و از جایی به بعد، به هر علت به این تصمیم می رسد که به شکل آزاد - و البته باز هم عموما برای رسانه های مهم و مشخص - کار کند. حال آیا روزنامه نگار و عکاس آزاد، برای رویدادی در قامت جشنواره فیلم فجر، مضر یا بی فایده است؟ همین دوست و همکار ارجمندمان، جناب آقای محمد تاجیک، سردبیر همین نشریه روزانه جشنواره که درحال خواندنش هستید، عملا سال هاست که یک روزنامه نگار آزاد است. او بعد از فعالیت در رسانه های معتبر، از جایی به بعد، نگاه جدیدی را به انبوه مطالب رسانه های مختلف باب کرد و به شکلی جا انداخت.
شاید نخستین نفری بود که با راه اندازی یک وبلاگ، از مطلب های رسانه های مختلف که می خواند، بخش هایی را برش می زد و برجسته می کرد. همزمان، با ای میل کردن آنها برای یک لیست پرشمار سینماگران و روزنامه نگاران هنری، عملا یک موج سازی با نشر برش هایش به راه می انداخت. گاهی هم مطالب وبلاگ و ای میل هایش را از سخنان مطرح شده بین افراد حاضر در مراسم مختلف سینمایی شکل می داد که بکر بود. به جد میتوان اظهار داشت که تاجیک در محتوای خیلی از پایگاه های خبری و تحلیلی که بعدها راه اندازی شدند، حق عمده ای دارد؛ چونکه بسیاری، همان شیوه او را ادامه و حتا توسعه دادند. حالا هم برای سردبیری نشریه روزانه جشنواره انتخاب و به کار دعوت شده است.»
این یادداشت سرمقاله در انتها می آفزاید: «پس روزنامه نگار و عکاس آزاد، بد نیست! اما آیا وقت آن نرسیده است که جشنواره - سوای این دوره و آن دوره - تعریف های خویش را در حوزه اطلاع رسانی و فعالیت رسانه ای مشخص کند؟ آیا روا نیست که یک آئین نامه و نظام نامه کاربردی، با درصد مشخص انعطاف پذیری تحت فرآیندی مشخص تدوین شود؟ تا دست کم اسلوب کار برای حالا و آیندگان مشخص باشد...»





منبع:

1401/11/19
11:07:51
0.0 / 5
588
تگهای خبر: استاندارد , اینترنت , اینستاگرام , جشنواره
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵