در تازه ترین كتاب نشر مروارید مطرح شد؛

تحلیل فیلسوف اتریشی از داستان عاشقانه ایرانی

تحلیل فیلسوف اتریشی از داستان عاشقانه ایرانی

به گزارش بلک بلاگ، نشر مروارید کتاب شیرین: ملکه مسیحی، اسطوره عشق نوشته ویلهلم باوم و ترجمه مهناز بابایی را منتشر نمود. در این کتاب با شواهد تاریخی اثبات شده که شیرین برخلاف نظر نظامی گنجوی، ارمنی نبود.



به گزارش بلک بلاگ به نقل از مهر، کتاب «شیرین: ملکه مسیحی، اسطوره عشق» نوشته ویلهلم باوم اخیرا با ترجمه مهناز بابایی، در ۱۶۱ صفحه و بهای ۹۵ هزار تومان توسط نشر مروارید انتشار یافته است.
«شیرین» از شهبانوهای پرنفوذ عصر ساسانی بود که بعدها بدل به یکی از معشوقه های مشهور و کامروا در ادبیات کلاسیک فارسی شد. او محبوب ترین همسر خسرو پرویز شاهنشاه مقتدر ساسانی بود. نظامی، شیرین را شهبانوی ایرانی ارمنی الاصل معرفی کرده است که خسروپرویز از جوانی دلباخته او شده بود. به نوشته منابع دیگر شیرین اصالتاً اهل شوش یا خوزستان و از مذهب مونوفیزیت (تک سرشت باوران در دیانت مسیحی با محوریت کلیسای ارتدوکس سریانی شرقی) بوده است.
با توجه به منابع شیرین در ابتدای پادشاهی خسرو با وی در ارتباط بود و با این که مقامی پایین تر از شاهدخت مریم دختر موریس امپراطور روم که همسر نخست خسرو بود داشت اما از جهت علاقه وافری که خسرو به وی ابراز می کرد نفوذش در خسرو بسیار بود. گویا خسرو پرویز در روزهای ولیعهدی به عشق شیرین گرفتار شده بود بود تا آنکه آشوب بهرام چوبین گریبانش را گرفت و مدتی شیرین را از یاد برد، اما پس از اینکه تخت شاهی را پس گرفت وی را بلافاصله به زنی اختیار کرد و همه جان و دلش را بدو سپرد و او را چون مردمک چشم عزیز می داشت و شاهدخت مریم را از یاد برد و در نهایت هم شاهدخت مریم با دسیسه شیرین به قتل رسید.
ویلهلم باوم، فیلسوف و تئولوژیست اتریشی در کتاب «شیرین: ملکه مسیحی، اسطوره عشق» به این بحث نشسته است که در قرن دوازدهم میلادی داستان های عاشقانه ای مملو از الگوهایی با چهره هایی از دوران کهن وجود داشت. سنت شعر سرایی اسلامی به طور عمده پیشینه مسیحی این ملکه را نادیده گرفت و شیرین، که عضوی از کلیسای سریانی شرق بود، به شیرین «ارمنی» تبدیل شد. این داستان حماسی عاشقانه نه تنها از ایران تا عثمانی گسترش یافت، بلکه به هند و ازبکستان و همینطور به کشور مسیحی گرجستان هم رسید. تابحال هیچ تلاشی برای درک پیشینه تاریخی این افسانه صورت نگرفته است. این کتاب پیش از هر چیز تلاش در تحلیل ریشه های تاریخی داستان شیرین دارد.


منبع:

1401/11/02
12:13:58
0.0 / 5
281
تگهای خبر: داستان , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳