مدیر كل هنری بنیاد شهید اعلام كرد

اجرای نقالی دفاع مقدس در گلزارهای شهدای کشور

اجرای نقالی دفاع مقدس در گلزارهای شهدای کشور

بلک بلاگ: یزد مدیر کل هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران یکی از با اهمیت ترین رویکرد های این بخش را مردمی سازی و واسپاری امور به هنرمندان خواند و از برگزاری سریع برنامه نقالی دفاع مقدس در گلزار شهدای تمام مناطق کشور با هدف معرفی سیره شهدای این مناطق آگاهی داد.


«فرهاد مختاری» امروز پنجشنبه ۲۹ دیماه به مناسبت برگزاری هفتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار در اردکان یزد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هدف از برگزاری این جشنواره توسعه، تعمیق، تکثیر و ادامه فرهنگ ایثار و مهربانی، ایثار و ازخودگذشتگی و ایثار و شهادت در بین آحاد جامعه، تحکیم ارتباطات اجتماعی بواسطه مبادلات فرهنگی با موضوع «ایثار و شهادت» و «ایثار اجتماعی» در سطح مساجد، محلات، روستاها، تجلیل از شهدا و ایثارگران و خانواده های آنها است.
وی تشویق، تشویق هنرمندان به تولید آثار نمایشی با موضوع «ایثار، جهاد، مقاومت و شهادت» و «ایثار، مهربانی و همدلی اجتماعی»، کشف و پشتیبانی از ظرفیت ها و استعدادهای جوان درزمینهٔ هنرهای نمایشی با محوریت فرهنگ ایثار و شهادت و گسترش زمینه های فکری و فرهنگی در راستای تولید آثار فاخر و باارزش نمایشی با هدف ارتقاء بینش و آگاهی جامعه به عنوان مخاطب اصلی اینگونه از آثار هنری و ایجاد گفتمان های اجتماعی درزمینهٔ فرهنگ ایثار و شهادت از دیگر اهداف برگزاری این دوره از جشنواره است.
مختاری موضوعات این دوره از جشنواره را شامل ایثار و ایثارگری در طول تاریخ ایران، شهدا و جانبازان و آزادگان دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم و مدافع امنیت، ایثار و شهادت در فرهنگ عاشورایی و رضوی، ایثار روستاییان و عشایر کشور، ایثار کادر درمان و آتش نشان ها، ایثار در قرآن کریم سیره ائمه اطهار (علیهم السلام)، شهدای دانش آموز، ایثار اجتماعی، چهار هزار شهید استان دارالعباده یزد و خاطرات آزادگان، جانبازان و ایثارگران استان یزد ذکر کرد.
وی با اشاره به استقبال خوب هنرمندان تئاتر در این دوره و کیفیت و جذابیت بالای آثار این دوره، اظهار داشت: تعداد آثار دریافتی در این دوره ۱۸۰ اثر بوده که ۱۰۵ اثر مربوط به بخش نمایش صحنه ای و ۷۵ اثر در بخش خیابانی بوده است که بعد از بازنگری در نهایت ۳۱ اثر به مرحله رقابت راه یافته که ۱۸ اثر آن در بخش خیابانی است.
وی آثار حاضر در این دوره جشنواره را مربوط به استان های آذربایجان شرقی، تهران، خوزستان، سیستان و بلوچستان، کرمان، گیلان، مازندران، کرمانشاه، لرستان، یزد، ایلام و خراسان رضوی و کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد و اظهار داشت: در مراسم اختتامیه امروز جشنواره ۵۶ برگزیده در بخشهای مختلف تجلیل می شوند.
مدیر کل هنری بنیاد شهید، مردمی سازی را یکی از بخشهای مهم سند تحول ابلاغ گردیده دوره ی جدید بنیاد شهید و امور ایثارگران ذکر کرد و اظهار داشت: در همین راستا نیز اداره کل امور هنری بنیاد شهید، واسپاری امور به هنرمندان را در اولویت های ماموریتها و سیاستهای جدید خود قرار داده است و علاوه بر این تلاش داریم که در کنار سایر متولیان عرصه های مختلف هنری در راستای تشکیل جبهه واحدی در امتداد گفتمان سازی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اقدام نماییم.
وی یکی دیگر از اهداف اداره کل امور هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران را فعال سازی بخش رسانه ای جبهه مقاومت باتوجه به ضرورت جنگ ترکیبی این روزها ذکر کرد و اظهار داشت: ضروریست که در آثار هنری از ظرفیت های کشورهای جبهه مقاومت در این عرصه استفاده گردد پس شناسایی هنرمندان خلاق و توانمند در این رابطه را در قالب برگزاری همایشها و جشنواره ها دنبال می نماییم.
مختاری از تلاش این حوزه برای سوق دادن جشنواره های هنری از برگزاری در تهران به مرکز شهرستانها، این سیاست را در امتداد توانمندسازی استانها برای برگزاری رویدادهای ملی و بین المللی با کسب تجربه و توسعه زیرساختهای این حوزه در نقاط مختلف کشور خواند.
وی در ادامه یکی از کارهای مهم این دوره را سپردن کار معاونتهای هنری بنیادهای استانی با بهره گیری از از ظرفیتهای هنرمندان همان استانهاست.
این مسئول از برگزاری برنامه نقالی دفاع مقدس در گلزار شهدای تمام مناطق کشور در هر پنجشنبه و جمعه با هدف معرفی سیره شهدای آن شهرها طی هفته ها و ماه های آتی آگاهی داد و اظهار داشت: باتوجه به اثرگذاری بیشتر تئاتر خیابانی در جامعه، اهتمام، تمرکز و سرمایه گذاری بیشتری بر این حوزه داریم.
مختاری همین طور اشاره کرد: در زمینه تئاتر ترکیبی نیز برنامه ریزی ویژه ای برای اجرا در عرصه بین المللی و در میان کشورهای جبهه مقاومت داریم تا هم در حوزه گفتمان سازی و هم در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت موفق تر از قبل عمل نماییم.
حجت الاسلام «عباس زارع» مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان یزد نیز در این جلسه با اشاره به برگزاری هفتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار در اردکان، اظهار داشت: هر چند بنیاد شهید برگزارکننده این برنامه بود ولی خوشبختانه همکاری و مشارکت خوبی را از طرف سایر ادارات و نهادهای استان شاهد بودیم.
این مسئول هدف از برگزاری این جشنواره را ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و از خود گذشتگی برای انقلاب، ارزشهای انقلاب و در راه وطنمان ذکر و اظهار امیدواری کرد که هنرمندان بتوانند از ظرفیتهای خود در این جهت گام بردارند.












منبع:

1401/10/29
16:28:04
0.0 / 5
339
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳