واحدیار مطرح كرد؛

جشنواره شعر فجر فرصتی برای دیده شدن شعرای گم نام است

جشنواره شعر فجر فرصتی برای دیده شدن شعرای گم نام است

بلک بلاگ: شاعر هراتی درباره ی هفدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر می گوید این رویداد فرصت خوبی است برای شعرای گم نام که دیده و شناخته شوند.



به گزارش بلک بلاگ به نقل از مهر، افسانه واحدیار شاعر معاصر هرات درباره ی هفدهمین دوره جشنواره بین المللی شعر فجر اظهار داشت: در برهه فعلی اغلب شعرای افغانستان بعد از تحولات اخیر مهاجر شدند و تعداد بسیار معدودی از اهل ادب و هنر در کشور مانده اند. با اینحال با همه چالش های فرا راه می کوشند چراغ ادبیات را در این خاک زنده نگهدارند. خوشبختانه امروزه اینترنت دسترسی به اطلاعات، آثار و حتی ارتباط مجازی به نویسندگان و شعرا را آسان ساخته و این کمک می نماید تا سریع تر از اتفاقات و جریان های ادبی بیرون از کشور باخبر شد. بدین سان کسانی هستند که به موازات جریان های ادبی که در ایران رایج است مثل جریان شعر زبان گرا یا جریان غزل پیش رو و جریان شعر نو هندی آثاری در افغانستان خلق کرده اند و می کنند.
وی اضافه کرد: به سبب این که ما با ایران همزبان هستیم مطالعه آثاری که در این ایران تولید می شود برای یک افغانستانی خیلی آسان است. از آنجا که من فرد حدودا کتاب خوانی هستم و به مطالعه ادبیات معاصر علاقه مندم، اهتمام می کنم هر کتاب خوبی که در ایران منتشر می شود تهیه کنم و بخوانم و خودرا از جریان ها و گفتمان های ادبی معاصر ایران آگاه سازم. حس می کنم معلومات ادبی خودرا با مطالعه ادبیات معاصر ایران و جهان می توان بروز ساخت.
واحدیار اظهار داشت: تابحال ارتباطی با جشنواره های ادبی ایران ارتباطی نداشته ام؛ تنها در جشنواره ماورا که توسط خانه ادبیات مستقل افغانستان سال ۱۳۹۸ در اصفهان برگزار شده بود شرکت کردم که خوشبختانه جز برگزیدگان بخش نقد ادبی معرفی شدم.
این شاعر و منتقد ادبی در بخش دیگری از این گفت و گو درباره ی جشنواره بین المللی شعر فجر اضافه کرد: جشنواره شعر فجر فرصت خوبی است برای شعرای گم نام که دیده و شناخته شوند. همین طور برگزاری چنین جشنواره هایی به شعرا خصوصاً شعرای جوان انگیزه می دهد که کار ادبی را جدی تر بگیرند و برای آن انرژی و وقت بیشتری اختصاص بدهند و آثار باکیفیت تری تولید کنند که این خود منجر به بالندگی و تعالی نهاد شعر می شود.
شاعر مجموعه «مانند عشق در دقایق ممنوعه» اضافه کرد: از آنجا که جشنواره شعر فجر، بخش های مختلفی مثل شعر بزرگ سال و شعر کودک و نوجوان، تحقیقات شعری و … دارد این انگیزه را به شاعران می دهد که اهتمام کنند با کار در این بخش های متعدد، این حوزه ها را بروز سازند و تقویت نمایند.
شعر بیست سال اخیر هرات در «پرسه در دیگری»
واحدیار اظهار داشت: یادم است زمانی که در مقطع لیسه (دبیرستان) درس می خواندم گاهی متون ادبی می نوشتم که حس می کردم شعر هستند ولی با اصول و فنون نوشتن شعر آشنا نبودم و مسلماً چیزهایی هم که می نوشتم شعر نبودند. پس از آن که در دانشکده زبان و ادبیات دانشگاه هرات قبول شدم بوسیله هم کلاسی ها و اساتیدم با جلسات نقد شعر انجمن ادبی هرات آشنا شدم. حضور در آن جلسات در سال ۱۳۸۷ انگیزه ای شد تا بطور جدی در مورد شعر و ادبیات به مطالعه بپردازم و تلاش کنم که معلومات خودرا پیرامون آفرینش اثر ادبی افزایش دهم.
وی اضافه کرد: نخستین مجموعه شعرم به نام «مانند عشق در دقایق ممنوعه» که در برگیرنده سیاه مشق های شاعرانه من است در اواخر سال ۱۳۸۹ انتشار یافته است. از این مجموعه راضی نیستم چون کمی شتاب زده و به تشویق دوستان مبادرت به چاپ آن کردم. شعرهای این مجموعه اغلب فضای عاشقانه ای دارند و چنانکه باید پوست نینداخته اند.
این شاعر و منتقد ادبی همین طور درباره ی دومین کتاب شعر خود اظهار داشت: دومین مجموعه شعری من به نام «مرگ سر زده سر می زند» توسط انتشارات انجمن ادبی و انتشارات قدس در سال ۱۳۹۸ منتشر گردید. فضای کارهای این مجموعه از مجموعه اول تا حدودی فاصله گرفته است. نگاه من به امور نسبتاً عمیق شده و مسائل اجتماعی و دغدغه های زنانه در این مجموعه محوریت یافته است. راوی در شعرهای این مجموعه تلاش نموده که صدای زنان در جامعه ای سنتی و زن ستیز را توسط سازه شعری بازتاب دهد و نگاهی انتقادی به دنیای زنان سرزمینش داشته باشد.
وی همین طور به انتشار یکی از پژوهش هایش درباره ی شعر معاصر هرات اشاره نمود و اظهار داشت: طی این سال ها دانشجوی رشته ادبیات فارسی دری بوده ام تحقیقات و نقدهایی بر کتاب های شعرا نوشته ام و در نشریه ها و سایت های ادبی منتشر نموده ام. در زمان قرنطینه کرونا از فرصت خانه نشینی استفاده کردم و شعر بیست سال اخیر حوزه هرات را مورد مطالعه و پژوهش قرار دادم که ضمیمه نقدهای که نوشته بودم در قالب کتابی به نام «پرسه در دیگری» در سال ۱۴۰۰ توسط انتشارات «آن» در ۲۷۰ صفحه منتشر گردید.
واحدیار اضافه کرد: این کتاب شامل سه فصل است. فصل اول تحت عنوان گشودن شعر هرات اختصاص یافته به بررسی وضعیت شعر در افغانستان، فرامتن های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، جریان های شعری، جلسات و نشریات ادبی که در ضمن بیست سال اخیر در زمینه ادبی هرات وجود داشته است. در فصل دوم زیر عنوان گره گشایی متن به بررسی آثار ۱۵ تن از شعرای هرات پرداخته شده است. فصل سوم هم به بررسی سازه های هنری زنان افغانستان اختصاص یافته است.

1401/10/24
14:47:03
0.0 / 5
351
تگهای خبر: اساتید , اینترنت , جشنواره , سایت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵