معاون وزیر علوم تاكید كرد

لزوم تشکیل جشنواره ای خاص، در زمینه آموزش و پژوهش عالی قرآنی

لزوم تشکیل جشنواره ای خاص، در زمینه آموزش و پژوهش عالی قرآنی

بلک بلاگ: معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در سی ویکمین جلسه کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور؛ خواهان تشکیل جشنواره ای خاص در زمینه آموزش و پژوهش عالی قرآنی در سطح ملی شد.


به گزارش بلک بلاگ به نقل از ایسنا، بخشنامه تعیین اعتبار نشریات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با موضوع علوم و معارف قرآن و حدیث با هدف توسعه پژوهش های میان رشته ای قرآن کریم و اولویت نشریات این حوزه به زبان های غیر فارسی به تصویب سی و یکمین جلسه کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور رسید.
دکتر عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات وفناوری در این نشست خواهان تشکیل جشنواره ای خاص در زمینه آموزش و پژوهش عالی قرآنی در سطح ملی شد.
وی با اشاره به وجود جشنواره فارابی در زمینه علوم انسانی اضافه کرد: موضوع پژوهش و آموزش عالی در علوم و معارف قرآن کریم از مطالبی است که نیازمند جشنواره ای جداگانه است که پرداختن به آن بی گمان به توسعه فرهنگ قرآنی کمک شایانی خواهدنمود.
نایب رییس کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش های قرآنی کشور با اشاره به ابلاغ بخشنامه کمیسیون در شهریور سال جاری از طرف وزیر علوم تحقیقات و فناوری اضافه کرد: ابلاغ این بخشنامه ها از طرف وزیر علوم تحقیقات و فناوری اقدامی بی نظیر از طرف وزیر دولت سیزدهم در توسعه حوزه آموزش و پژوهش قرآن کریم بود که برمبنای آن اعتبار نشریات علمی در زمینه علوم و معارف قرآن کریم به کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور به عنوان یک کمیسیون فرا دستگاهی واگذار شد.
دکتر محمدجواد هراتی اضافه کرد: این اقدام وزیر علوم در واگذاری امور نشریات علمی قرآن که برمبنای مقررات کمیسیون به تایید دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز رسیده، با رویکرد توسعه نشریات علمی میان رشته ای در رابطه با علوم و معارف قرآن و حدیث و با تأکید بر زبان های غیرفارسی انجام گرفته است.
وی اظهار داشت: بخشنامه تدوین شده برای تعیین اعتبار نشریات از جهت هماهنگی با معاونت پژوهشی وزارت علوم مشابه همان بخشنامه نشریات معاونت پژوهشی است که به صورتی برای نشریات قرآنی بومی سازی شده است. از ین جهت، دانشگاه های متقاضی می توانند با در نظر گرفتن شرایط بخشنامه، درخواست تاسیس نشریه با اولویت نشریات به زبان های غیر فارسی را بوسیله مکاتبه با مرکز توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی و علوم انسانی وزارت به انجام برسانند تا بعد از تایید عنوان، امور در رابطه با تعیین اعتبار نشریه در کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور به انجام رسد.
قائم مقام وزیر در امور علوم انسانی با اشاره به تفاوت های این بخشنامه و بخشنامه نشریات علمی معاونت پژوهشی، بهره مندی از ظرفیت صاحب نظران قرآنی که دارای مدرک دانشگاهی نیستند در تحریریه نشریات را با هدف وحدت حوزه و دانشگاه از مهم ترین تفاوت های این بخشنامه برشمرد و اضافه کرد: عنایت به مقتضیات رشته ها و یکسان در نظر نگرفتن همه رشته ها در امور آموزشی و پژوهشی از اولویت های عدالت آموزشی مورد تاکید فراوان وزیر محترم علوم، رکن دیگری است که در تدوین بخشنامه خاص نشریات با موضوعوعات علوم قرآن و حدیث علاوه بر نگاه تخصصی و رویکرد توسعه در موضوعات قرآنی مورد توجه قرار گرفته است، بدین جهت می توان آنرا گامی بزرگ در موضوع عدالت آموزشی تلقی نمود.
تدوین رشته های قرآنی با رویکرد نیاز محور
هراتی گفت: هم اکنون با اختیاراتی که وزیر علوم در زمینه آموزش به این مرکز اعطا کرده است چند رشته جدید نظیر معارف قرآنی کریم با همکاری دانشگاه های مهم فعال در زمینه قرآن تدوین شده و دانشگاه ها متقاضی اجرای این رشته هستند.
رییس مرکز آموزش عالی قرآنی و علوم انسانی کشور اظهار داشت: برخی رشته ها در مقطع کارشناسی ارشد همچون تربیت مربی قرآن کودک درحال تدوین است که دانشگاه های متقاضی و دارای شرایط می توانند بوسیله سامانه «حس» در خواست خودرا برای تاسیس و اجرای رشته به ستاد وزارت ارائه کنند.
قائم مقام شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور در این نشست با اشاره به اقدامات شایسته وزیر محترم علوم تحقیقات و فناوری در این کمسیون، اعطای تعیین اعتبار نشریات در زمینه علوم و معارف قرآن و حدیث به کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور را گامی موثر در توسعه فرهنگ قرآنی از طرف وزیر علوم تحقیقات و فناوری بر شمرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، حجت الاسلام حمید محمدی با اشاره به ضرورت توجه به موضوعات میان رشته ای در قرآن کریم، توجه به این حوزه پژوهشی و همین طور توسعه نشریات قرآنی به زبان های غیر فارسی را از ضرورت های پژوهش های قرآنی برشمرد که در رویکرد جدید کارهای مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی و علوم انسانی کشور و کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور مورد توجه وافر قرار گرفته است




منبع:

1401/10/19
10:58:49
0.0 / 5
341
تگهای خبر: آموزشی , جشنواره , فرهنگی , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲