توسط انتشارات جهان كتاب؛

روایت غیررسمی از شعر جنگ ایران

روایت غیررسمی از شعر جنگ ایران

بلک بلاگ: کتاب شعر جنگ به روایت غیررسمی نوشته کامیار عابدی توسط انتشارات جهان کتاب منتشر و راهی بازار نشر شد.



به گزارش بلک بلاگ به نقل از مهر، کتاب «شعر جنگ به روایت غیررسمی (برگ هایی فراموش شده از تاریخ ادبیات ایران: ۱۳۷۹ _ ۱۳۵۹)» نوشته کامیار عابدی بتازگی توسط انتشارات جهان کتاب منتشر و راهی بازار نشر شده است. این کتاب شانزدهمین عنوان از مجموعه «هزارتوی نوشتن» است که این ناشر چاپ می کند.
کامیار عابدی پژوهشگر تاریخ و ادبیات که قبل تر دو کتاب «مهدی حمیدی شیرازی؛ شاعر و عاشق» و «سیمین بهبهانی شاعر و تکاپوگر مدنی» را با همکاری این ناشر منتشر نموده، در اثر جدید خود سراغ شعر جنگ ایران در سالهای دفاع مقدس رفته است.
این پژوهشگر می گوید بعد از شروع جنگ ایران و عراق، برخی از شاعران جوان و میانسال کشور که به ایدئولوژی مذهبی و انقلابی تمایل داشتند، به آغاز به سرایش و انتشار آثار خود درباره ی جنگ کردند. این گرایش «شعر جنگ به روایت رسمی» است اما در مقابل، جریان دیگری هم بود که بر طبق ایدئولوژی های ملی یا چپ و یا بر طبق نگاه عرفی آثار زیاد و پراکنده ای درباره ی جنگ سرود. عابدی اینگونه اشعار جنگ را در گروه یا جریان غیررسمی طبقه بندی می کند و در کتاب پیش رو سراغ آن رفته است.
«شعر جنگ به روایت غیررسمی» دربرگیرنده بیش از ۲۰۰ قطعه شعر سنتی و نو از حدود ۹۰ تن سراینده است. عابدی می گوید این آثار به مثابه برگ هایی فراموش شده از تاریخ ادبیات ایران هستند که در قالب این کتاب چاپ شده و در دسترس قرار گرفته اند.
کتاب پیش رو یک مقدمه با عنوان «پیش سخن (دگرها شنیدستی این هم شنو)» دارد و بعد از آن، آثار شاعرانی که برای جنگ ایران و عراق شعر سروده اند، مرور می شود. دراین زمینه نام این شاعران در کتاب درج شده است:
عمران صلاحی، احسان طبری، م.آزرم، سیمین بهبهانی، محمد خلیلی، خسرو فرشیدورد، طارم سربلند، جلال سرافراز، سید محمد محیط طباطبایی، ژاله اصفهانی، سیاوش کسرایی، محمد مختاری، خلیل سامانی، رضا براهنی، جهان، بتول عزیزپور، محمدرضا نعمتی زاده، منصور اوجی، کاظم سادات اشکوری، فریدون فریاد، مسعود فرح، شمس لنگرودی، ناهید، محمد احمدپناهی سمنانی، آزاد ماتیان، ح. خسروی، عظیم خلیلی، فرامرز سلیمانی، شرف الدین خراسانی، عبدالعلی ادیب برومند، کامیار صالحیار، غلامحسین متین، مهدی اخوان ثالث، مرتضی ثقفیان، محمدعلی شاکری یکتا، حسن فدایی، م.آزاد: محمود مشرف آزاد تهرانی، کاوه گوهرین، کریم امیری فیروزکوهی، عباس مهری آتیه، سیدعلی صالحی، محمدعلی اسلامی ندوشن، محمد باقری، محمد زُهری، رضا فیاض، منوچهر نیستانی، حسن نیک بخت، آرمان هارطونیان، علی باقرزاده، یعقوب طبری، جعفر حمیدی، هادی مومنی، غلامحسین مولوی، حیدر رقابی: هاله، نیّر سعیدی، محمدابراهیم جعفری، کیانوش شمس اسحاق، خاطره حجازی، محمدعلی سپانلو، فرشته ساری، علی باباچاهی، احمدرضا احمدی، سیروش شمیسا، بهزاد زرین پور، آرش باران پور، محمدرضا شفیعی کدکنی، م. آزاد (محمود مشرف آزاد تهرانی)، مرسده لسانی، غلامحسین سالمی، همایون صنعتی زاده، جعفر کوش آبادی، حسین منزوی، پرویز حسینی، توران بهرامی، حافظ موسوی.
در قسمتی از این کتاب می خوانیم:
در شعرهای دوره نخست جنگ به روایت غیررسمی (تا حدود آزادی خرمشهر در خرداد ۱۳۶۱) علاوه بر بیان رنج ها و اندوه های در رابطه با جنگ، جنبه حماسی نیز در سروده های شماری از شاعران این روایت موکد شده است. به عبارت دیگر، هم از ویرانی ها و کشتارها نشانه هایی در شعرها دیده می شود و هم از کوشش سربازان و رزمندگان در دفاع از سرزمین و مردمان خود. علاوه بر این، در آثار برخی شاعران، مشکل انسانیِ جنگ و نه حالت آرمانی شده ای از آن، جلب نظر می کند. بطور کلی «رنج، ایران، مردم و انسان» در زمره پر بسامدترین مفهوم ها در شعر جنگ به روایت غیررسمی است. صرف نظر از نفوذ خبرهای در رابطه با جنگ، بنظر می رسد برخی شاعران با حضور در شهرها یا منطقه های جنگی (به ویژه استان خوزستان) یا تجربه حمله های هوایی یا موشکی دشمن به پایتخت و دیگر شهرها، شعرهایشان را سروده باشند. در چند نمونه از آثار شاعران هم جنگ در موقعیت ایران و اَنیران تعریف شده است.
این کتاب با ۳۸۴ صفحه، شمارگان ۴۰۰ نسخه و قیمت ۱۴۰ هزار تومان انتشار یافته است.


منبع:

1401/10/14
14:32:29
0.0 / 5
336
تگهای خبر: رمان , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۴