دكه نشریات؛

شماره جدید جهان کتاب با بررسی ارج نامه اصغر دادبه

شماره جدید جهان کتاب با بررسی ارج نامه اصغر دادبه

به گزارش بلک بلاگ، شماره جدید دوماهنامه جهان کتاب ویژه مهر و آبان ۱۴۰۱ با بررسی کتاب ارج نامه اصغر داد اخیرا روی پیشخان آمد.



به گزارش بلک بلاگ به نقل از مهر، شماره چهارم دوماهنامه «جهان کتاب» ویژه مهر و آبان ۱۴۰۱ اخیرا روی پیشخان مطبوعات آمده است. در این شماره از این نشریه ۲۷ مطلب و مقاله عرضه شده است.
کجا رفتند و چه کشیدند و به کجا رسیدند؟ به قلم سیروس پرهام؛ ترس به قلم جونیچیرو تانیزاکی و ترجمه آزاده سلحشور؛ از شکاف تا صخره نوشته سمیه سمساریلر؛ گل های یکه در شوره زار می رویند نوشته کاوه بیات؛ ناکتاب روزگار روزنامه نگار نوشته سید فرید قاسمی؛ در گفتن بیست، در شنیدن صفر نوشته شاپور بهیان؛ زن های قصه باف نوشته مرضیه کهرانی؛ اینک شیطان نوشته حمید نامجو؛ رد پای شمنیسم در ایران نوشته سوری احمدلو؛ جبر و اختیار از دیدگاه مولانا نوشته حمید تنکابنی؛ در جبهه ظفار نوشته مجید رهبانی؛ موسولینی: فرزند قرن نوشته حمید شوکت؛ چاپ های معتبر آثار سعدی شیرازی نوشته علیرضا خلیل پور؛ ارج نامه استاد داد به نوشته حسین مسرت؛ اسطوره و شعر نوشته حسن انوری؛ اوستا از دیدگاه تدوین و ویرایش نوشته عبدالحسین آذرنگ و فاطمه حمصیان کاشان؛ سندی در رابطه با اولین کاربرد واژه ویرایش نوشته کامیار عابدی؛ گرما، خشک سالی و حریق: یک پیش پرده کوتاه نوشته آرتور که لر با ترجمه محسن یلفانی؛ نیویورک، شهر کاغذی ترجمه یاسمن منو؛ درس تاریخ روسیه من نوشته اورلاندو فایجس؛ نمایش اهانت آمیز نوشته روث فرانکلین با ترجمه سعید پزشک؛ همچون مطالبی است که در این شماره از دوماهنامه «جهان کتاب» جمع آوری شده است.
در مطلبی با عنوان جبر و اختیار از دیدگاه مولانا نوشته حمید تنکابنی می خوانیم:
«جبر و اختیار از زمره موضوعات بغرنجی است که از روزگاران کهن کنجکاری آدمیان را به خود جلب کرده و پیوسته محل مناقشه و مجادله صاحب نظران متعدد از فیلسوفان متالهان و شریعتمداران گرفته تا علمای اخلاق و اصحاب علوم طبیعی انسانی و اجتماعی بوده است. شگفتا که در طول قرن های متمادی که بر بشریت گذشته کمتر اندیشه مندی توانسته است برای این مساله پیچیده پاسخی قطعی و چاره ای منطقی و پذیرفتنی بیابد؛ تا آنجایی که شاید بتوان اظهار داشت: انسان ها در اولین ربع قرن بیست و یکم در مقام جوابگویی و راه یابی به معضل چبر و اختیار و قضا و قدر به تقریب در همان مرحله و نقطه ای باقی مانده اند که هزاران سال پیش در آن قرار داشتند!»
در مطلب دیگری با عنوان «ردپای شمنیسم در ایران» سوری احمدلو نگاهی به کتابی با همین عنوان نوشته سهند آقایی داشته است که به بررسی ساختارهای شمنی اسطوره و حماسه ایرانی می پردازد.
در مطلب دیگری از یاسمن منو با عنوان «نیویورک، شهر کاغذی» می خوانیم:
قیمت هر متر مربع بنا در نیویورک سر به فلک می زند این شهر دست کم روی کاغذ شهری است بدون حد و مرز هر روز رمان های جدید مرزهایش را عقب می رانند و قلمروش را گسترش می دهند شهری که نقطه برخورد سرنوشت هاست در گذشته مهاجران خسته از کشتی پیاده می شدند و امروز جوانان جاه طلب بی خیال و ساده لوح از هواپیما پیاده می شوند نیویورک محل و موقعیتی است برای روایت تمام قصه ها دنیایی اوباش و دگرباشان داستان های هوبرت سلبی را از دلالان بی تفاوت وال استریست برت ایستن آلیس جدا می کند ولی در عین حال بین آنها تنها چند کیلومتر فاصله است خوانندگانی که حتی پایشان به نیویورک نرسیده احساس می کنند این شهر را کمی می شناسند.
در مطلب دیگری با عنوان «گرما، خشک سالی و حریق» یک پیش پرده کوتاه از آرتور که لر توسط محسن یلفانی ترجمه شده است. همینطور در قسمت معرفی کتاب این دوماهنامه کتاب هایی همچون «زبان های ایرانی نو در آسیای مرکزی»، «گشایش و رهایش»، «ترکان ایران و ایران ترکان»، «فتوت قلندی و ادبیات عامیانه ایران»، «از دفتر خاطرات استخر»، «دفاع از آزادی»، «مسافر سنت در هزاره سوم»، «در ستایش خودآیینی و ملی اندیشیدن»، «یوگا؛ جاودانگی و رهایی»؛ «سرگذشت نام ها: جستارهایی در رابطه با نام گذاری آثار ادبی» و «چگونه ما به حالا رسیدیم؟» معرفی شده اند.
همچنین بخش تازه های بازار کتاب هم به بحث معرفی تازه های بازار نشر پرداخته است. حسین مسرت هم در مطلبی با عنوان «ارج نامه استاد دادبه» به بررسی کتاب زندگی نامه و خدمات علمی و فرهنگی دکتر اصغر دادبه پرداخته است.
فرخ امیر فریار، پیام شمس الدینی، محمود محرابی از دیگر اعضای تحریریه هستند که در این شماره از دوماهنامه «جهان کتاب» همکاری داشته اند.
این شماره در ۷۷ صفحه با قیمت ۷۵ هزار تومان عرضه شده است.

1401/10/09
13:32:33
0.0 / 5
410
تگهای خبر: خدمات , داستان , رمان , روزنامه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳