معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی:

تولید نظریه با رویکرد اسلامی از نیازهای امروز به حساب می آید

تولید نظریه با رویکرد اسلامی از نیازهای امروز به حساب می آید

به گزارش بلک بلاگ، معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی اظهار داشت: باید برای آینده انقلاب اسلامی برنامه داشته باشیم و بدانیم با مسائل فرهنگی، سیاسی و اقتصادی و سایر مسائل چگونه مواجهه ای می خواهیم داشته باشیم.


به گزارش بلک بلاگ به نقل از ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی در آیین اختتامیه هفته پژوهش و هشتمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی اظهار نمود: در سوره مبارکه فصلت آمده است که مؤمنین در راه حق استقامت داشته و بدون هراس و حزن این راه را ادامه می دهند؛ سپس به پیامبر(ص) می فرماید که جنت را به آنان بشارت بدهد؛ در ادامه این آیه شریفه آمده است که ما اولیا و همراهان شما هستیم و در این دنیا به یاری تان می آییم.
وی ادامه داد: مرحوم شهید بهشتی در مورد صدمه ها و الزامات پیرامون انقلاب اسلامی بحثی داشته اند؛ ایشان ابهام در طرح و برنامه برای پس از پیروزی انقلاب اسلامی را یکی از صدمه های ممکن در راه این انقلاب دانسته اند.
معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی تصریح کرد: باید برای آینده انقلاب اسلامی برنامه داشته باشیم و بدانیم با مسائل فرهنگی، سیاسی و اقتصادی و سایر مسائل چگونه مواجهه ای می خواهیم داشته باشیم.
وی، وعده خداوند در رزق دادن مساوی به نیازمندان را یکی از وعده های مطرح شده در قرآن کریم دانست و اظهار داشت: باید دید برنامه علمای دین برای این آموزه قرآنی چیست؟ چون که مشکل در تقسیم بندی الهی نیست و تدبیر بشر است که امکان دارد تقسیم بندی های نادرستی را در رساندن نعمت های الهی به افراد انجام دهند.
حجت الاسلام والمسلمین لک زایی، پاسخ به نیازهای نظام و جامعه اسلامی را از اصلی ترین وظایف پژوهشگاه های حوزوی برشمرد و خاطرنشان کرد: لازم است بعد از انجام نیازسنجی ها از جانب نظام اسلامی، آنها را به حوزه های علمیه عرضه نماید تا پاسخ مناسب نیازهای معرفتی مختلف را از جانب پژوهشگران حوزوی دریافت کند.
وی ضمن اشاره به ضرورت وظیفه شناسی افراد در جایگاه های مختلف اضافه کرد: همه با هم یک ساختمان را داریم می سازیم و نیاز است هر کدام از ما در جایگاه خودش رسالت و وظیفه اش را شناخته و به دنبال تحقق آن برود.
معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی خاطرنشان کرد: یکی از طریق های نفوذ تفکرات و اندیشه های بیگانه، نبود فکر و برنامه اسلامی در حوزه مورد نظر است. می بایست با پژوهش و تحقیق برای شرایط امروز نظام و جامعه اسلامی برنامه عرضه شود تا نیاز نباشد نخبگان و مسئولین کشور به سمت برنامه ها و اندیشه های بیگانه بروند.
وی اظهار داشت: شهید مطهری یکی از اصلی ترین راه های ماندگاری انقلاب اسلامی و اسلام را استقلال مکتبی عنوان می کنند. لزوم معنویت هم یکی دیگر از شاخصه های مورد تاکید شهید مطهری برای حفظ انقلاب اسلامی است.
حجت الاسلام والمسلمین لک زایی اظهار نمود: عدالت خواهی مستمر یکی دیگر از خصوصیت های جامعه اسلامی برای حفظ انقلاب از منظر شهید مطهری است. از محققین پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی می خواهیم علاوه بر تألیف آثار علمی مبادرت به برگزاری جلسات درس گفتار نمایند تا قدمی در راه عدالت خواهی و مساله محوری برداشته شود.
وی با تاکید بر توفیقات بسیار پژوهشکده های مختلف پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار نمود: باید این دستاوردهای علمی به جامعه هم عرضه شود تا از زحمات محققین آگاه شده و از آنها بهره مند گردند.
معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی اظهار داشت: برگزاری کرسی های نظریه پردازی می تواند ابزاری برای بیان دستاوردهای علمی پژوهشکده های مختلف باشد. تولید نظریه با رویکرد اسلامی یکی از نیازهای امروز جامعه ماست تا خروجی های آنها بتواند وارد کتاب های کاربردی همچون کتب درسی شود.
وی افزود: امتداد مساله محوری در چرخه حکمرانی از اصلی ترین دغدغه های ریاست محترم دفتر تبلیغات اسلامی است و حمایت های خوبی از محققین در این حوزه داشته اند. به برکت تلاشهای پژوهشگران و حمایت های ریاست محترم دفتر تبلیغات اسلامی، امروز در گروه هنر و علوم انسانی، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی حائز رتبه دوم کشور شده است؛ این رتبه در حالی به دست آمده که پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی فاقد بخش دانشجویی است.
حجت الاسلام والمسلمین لک زایی در انتها پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی را از جهت شاخصهای مختلف ارزش سنجی و رتبه بندی دارای پیشرفت قابل قبول برشمرد و تصریح کرد: این پژوهشگاه با همت بلند پژوهشگران و با کمترین امکانات توانسته است به پیشرفت های روز افزون برسد.




منبع:

1401/09/28
21:08:48
0.0 / 5
374
تگهای خبر: برنامه , فرهنگی , فناوری , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۱