در نشست نقد و بررسی كتاب؛

پرواز اسب سفید بیان کننده مفاهیم انتظار و صبر در رخدادهای زندگی است

پرواز اسب سفید بیان کننده مفاهیم انتظار و صبر در رخدادهای زندگی است

به گزارش بلک بلاگ، مشهد ـ منتقد ادبی اظهار داشت: کتاب پرواز اسب سفید بیان مفهوم انتظار و صبر است و نویسنده در این اثر از ابتدا تا انتهای کوشیده در قالب رخدادهای مختلف و مشکلات متعدد، این مفهوم را به تصویر بکشد.



به گزارش بلک بلاگ به نقل از مهر، فاطمه دژبرد ظهر دوشنبه در نشست نقد و بررسی کتاب نوجوانانه «پرواز اسب سفید» اظهار داشت: درون مایه کتاب نوجوانانه «پرواز اسب سفید» بیان مفهوم انتظار و صبر است و نویسنده در این اثر از ابتدا تا انتهای آن کوشیده در قالب رخدادهای مختلف و مشکلات متعدد، این مفهوم را به تصویر بکشد.
منتقد ادبی با اشاره به این که هر چه قدر رویدادها و تحولات بزرگ تر ترسیم شود، درک مفهوم انتظار لذت بخش تر می شود و موانعی که در جریان انتظار رخ می دهند، سبب افزایش ظرف وجودی انسان می شود، افزود: خیلی ازچالش ها و مسائل مطرح شده در این کتاب با مفهوم انتظار ارتباط دارد. انتظاری که در روایت داستان زندگی گلبرگ، پدر و مادرش، لیلا و … بیان می شود، انتظاری فعال و پویا را رقم می زند و منجر می شود که گلبرگ باوجود کوشش برای حل مشکلات خود، برای حل مشکلات دیگران نیز اقدام می کند و این انتظار گلبرگی را می سازد که صبورانه در مقابل مشکلات آینده ایستادگی می کند.
وی اشاره کرد: انتظار در ادبیات دینی و ایدئولوژی دینی انتظار ظهور حضرت مهدی (ع) است و در کتاب «پرواز اسب سفید» در جریان رویارویی گلبرگ با حوادث مختلف شخصیت و هویت او ایجاد می شود. بهتر بود که توصیف شخصیت گلبرگ بیشتر بیان می شد تا مخاطب متوجه تغییرات هویتی وی در حین خوانش داستان بشود.
دژبرد اضافه کرد: توجه به رحمت الهی، دلجویی از خانواده قاتل، صبر و شکیبایی و وجود ارشادات معلم به عنوان راهنما از دیگر مولفه هایی است که در این اثر به خوبی بیان شده است.
منتقد ادبی با اشاره به این که این اثر برای نوجوانان نوشته شده که پس از گذراندن دوران کودکی پر از شور هیجان هستند، تصریح کرد: بهتر بود که در این داستان شخصیت های دیگر پرداخته می شد یا اتفاقاتی با نشاط هم در آن رخ می داد، سراسر کتاب مسئله درد و بیان مشکلات است؛ بااینکه بصورت لطیف و هنری بیان شده است اما جای خالی حوادث با نشاط یا شخصیت های پر شور و هیجان در آن احساس می شود.
«پرواز اسب سفید» روایت یک داستان برای نوجوانان با دغدغه ای جدی است
در این جلسه عذرا موسوی، نویسنده کتاب «پرواز اسب سفید» نیز اظهار داشت: این اثر روایت یک داستان برای نوجوانان با دغدغه ای جدی است که شخصیت اصلی داستان، با قتل ناخواسته ای که پدرش مرتکب می شود، ناگهان از دنیای خواب و خیال های کودکانه اش جدا می شود و تجربه زیستی جدیدی را از سر می گذراند. تجربه ای که گاه چنان تلخ و گزنده است که او را گرفتار کابوس هایی هولناک می کند و گاه چنان گرفتار استیصالش می سازد که جز پناه بردن به درگاه خداوند، راهی نمی جوید.
نویسنده کتاب «پرواز اسب سفید» با اعلان اینکه «پرواز اسب سفید» تلاش می کند در فضاسازی باورپذیر، از امید، در دل نا امیدی و بخشش و توبه می گوید، اظهار داشت: در این کتاب، شخصیت گلبرگ در حین مواجه با مسائل و مشکلات مختلف پخته و شکوفا می شود.
وی عنوان کرد: باتوجه به بازخوردهایی که قبل و پس از چاپ کتاب ازمخاطبان گرفتم، کلیت کار و موضوع اثر به ذائقه مخاطبان نشسته است و نوجوانان توانسته اند با شخصیت گلبرگ ارتباط برقرار کنند.
موسوی، ایده سفر گلبرگ، شخصیت دختر داستان از شهر به روستا را به عنوان یکی از ایده های اصلی و اثرگذار کتاب اشاره و بیان کرد: عنصر سفر از همان ابتدا در طراحی داستان حضور داشت و پررنگ هم بود. شاید دلیلش این بود که مادر گلبرگ در عین این که احترام ویژه ای برای دخترش قائل است و نادیده اش نمی گیرد؛ ولی او را در مقامی نمی بیند که بخواهد با آن چالش ها مواجه شود. به نحوی می خواهد از گلبرگ محافظت کند؛ ولی همه چیز در اختیار مادر نیست و زندگی مسیر دیگری را طی می کند.


منبع:

1401/08/24
11:58:26
0.0 / 5
330
تگهای خبر: داستان , سفر , طراحی , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱