رایزن فرهنگی كشورمان در آیین افتتاحیه نمایشگاه قرآن های مسكو

قرآن یکی از سرچشمه های اصلی رویش هنر در جوامع اسلامی است

قرآن یکی از سرچشمه های اصلی رویش هنر در جوامع اسلامی است

بلک بلاگ: به گزارش بلک بلاگ، رایزن فرهنگی کشورمان در روسیه در آیین افتتاحیه نمایشگاه «قرآن های مسکو» به میزبانی موزه دولتی هنر شرقی روسیه اظهار داشت: قرآن یکی از سرچشمه های اصلی رویش هنر در جوامع اسلامی است.


به گزارش بلک بلاگ به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به مناسبت ۱۱۰۰ سالگی پذیرش اسلام توسط مردم ولگا، نمایشگاهی از ۴۰ قرآن خطی نفیس و تاریخی تحت عنوان «قرآن های مسکو» با حضور مسعود احمدوند، رایزن فرهنگی ایران در روسیه، الکساندر سدوف، رئیس موزه دولتی هنر شرقی، رستم سلیمانف، مجموعه دار و بنیانگذار بنیاد مرجانی و ایلیا زایتسف، معاون موزه هنر شرق مسکو در محل این موزه برپا شد.
احمدوند، رایزن فرهنگی کشورمان در روسیه در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه ضمن اشاره به حضور چند جلد قرآن کریم از آثار هنرمندان ایرانی در این مجموعه، اظهار داشت: قرآن بعنوان کلام پروردگار مهم ترین حلقه وصل جوامع اسلامی از گذشته تا کنون بوده است.
وی اضافه کرد: کلام الله مجید همواره یکی از سرچشمه های اصلی رویش هنر در جوامع اسلامی بوده و هنرمندان برای نشان دادن ارادت خود به آستان حق تعالی اوج مهارت خویش را در نگارش و تزیینات قرآن بکار می بردند.
احمدوند عنوان کرد: با نگاه به آثار عرضه شده در این نمایشگاه که جغرافیایی از مراکش تا کشمیر را در بر می گیرد علاوه بر هنر خوشنویسی و کتابت کلام الهی، نشانه هایی از هنرهای تذهیب، کاغذسازی، صحافی، جلد سازی و رحل سازی را هم مشاهده می نماییم.
رایزن فرهنگی کشورمان در روسیه چهار قرآن از آثار هنرمندان ایرانی را که در این نمایشگاه عرضه شده است را نمونه هایی منحصر به فرد دانست و اظهار داشت: علاوه بر این چهار اثر در بعضی دیگر از قرآن های این نمایشگاه که در ارتباط با مناطق دیگر جغرافیایی مانند آسیای میانه، قفقاز و عثمانی است، نشانه هایی از هنر ایرانی به چشم می خورد.
الکساندر سدوف، رئیس موزه دولتی هنر شرقی اظهار داشت: این نمایشگاه که در شش تالار مستقر شده است، در مورد منشأ متن قرآن، معنای آن، تاریخچه و نسخه های خطی قرآن و همینطور خصوصیت های هنری نسخه ها، خط و سنت هایی پیرامون آن، صحبت خواهد نمود.
وی تاکید کرد: این یک نمایشگاه غیرمعمول برای موزه است، چونکه در آن نه آثار هنری، مینیاتور یا نقاشی بلکه کتاب عرضه می شود. ما موفق به جمع آوری کتاب هایی شدیم که در خیلی از مؤسسات علمی و آموزشی مسکو نگهداری می شوند.
رستم سلیمانف، مجموعه دار و بنیانگذار بنیاد مرجانی در توصیف این نمایشگاه، تصریح کرد: در اینجا ما نه یک تاریخ محدود اسلامی، بلکه یک تاریخ جهانی را می بینیم. این کلمه مقدس تجسم یافته جاودانه اما در عین حال زنده است. ما به صورت ضمنی درک می نماییم که هم ترجمه و هم تفسیر درحال تکامل هستند.
یوگنی ارمین، رئیس اداره تعامل با تشکل های مذهبی دفتر رئیس جمهور روسیه هم ضمن اشاره به مبحث یکصدمین سالگرد پذیرش اسلام توسط مردم ولگا تاکید کرد: این سالگرد در تمام مناطق روسیه توسط نمایندگان تمام اقوام و مذاهب کشور مورد حمایت قرار می گیرد و یکبار دیگر ثابت می کند اسلام بخش تاریخی درخشان و جدایی ناپذیر ثروت معنوی مشترک ما است و مسلمانان روسیه به همراه نمایندگان سایر ادیان و اقوام کشور واحد ما را ایجاد کردند.
آلبرت بورخانوف، پروفسور انستیتوی فرهنگ صلح هم در سخنانی، اظهار داشت: این نمایشگاه به درک بهتر دین اسلام کمک خواهد نمود. همه مشکلات و درگیری ها بین کشورها به این علت است که ما یکدیگر را به خوبی نمی شناسیم.
ایلیا زایتسف، معاون موزه هنر شرق مسکو هم اظهار داشت: در این نمایشگاه ۴۰ نسخه منحصر به فرد از کتاب مقدس مسلمانان در ارتباط با قرن های ۱۰ تا ۱۹ میلادی از مجموعه های مختلف شامل موزه دولتی هنر شرق، بنیاد مرجانی، کتابخانه دولتی روسیه، مؤسسه شرقشناسی آکادمی علوم روسیه، کتابخانه وزارت امور خارجه فدراسیون روسیه، آرشیو آکادمی علوم روسیه، کتابخانه دانشگاه دولتی مسکو، کتابخانه ادبیات خارجی به معرض نمایش گذاشته می شود.
ایلیا زایتسف اضافه کرد: همه ما - کارمندان موزه ها، کتابخانه ها، بایگانی ها - این میراث را بدون توجه به وابستگی مذهبی یا ملی خودمان یک میراث مشترک می دانیم. بار دیگر تاکید می کنم که موزه ما موفق شد دست نوشته های منحصر به فردی را عرضه کند که تاریخ هزار ساله جهان اسلام را نشان داده است.
شایان ذکر است، نمایشگاه «قرآن های مسکو» تا ۲۷ آذرماه جاری در موزه دولتی هنر شرقی روسیه دایر خواهد بود.



1401/08/23
11:48:06
0.0 / 5
320
تگهای خبر: آموزشی , رمان , فرهنگی , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۲