مدیركل كتابخانه های عمومی خراسان رضوی:

۱۴۰۱ رویداد در کتابخانه عمومی خراسان رضوی برگزار می گردد

۱۴۰۱ رویداد در کتابخانه عمومی خراسان رضوی برگزار می گردد

به گزارش بلک بلاگ، مشهد ـ مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی اظهار داشت: همزمان با سی امین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران 1401 رویداد در کتابخانه های عمومی خراسان رضوی انجام می شود.



به گزارش بلک بلاگ به نقل از مهر، حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان ظهر شنبه در آئین افتتاحیه سی امین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران که با حضور مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی که در کتابخانه مرکزی امام خمینی (قدس سره) مشهد مقدس برگزار شد، اظهار نمود: بر هیچکس پوشیده نیست که ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی سبب رشد فرهنگ عمومی و افزایش دانایی و آگاهی در جامعه می شود و این امر هم منتج به کاهش خیلی از معضلات و مشکلات اجتماعی خواهد شد.
مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی با اشاره به اینکه نسبت رشد فضاهای کتابخانه ای نسبت سال قبل ۱۰۴% افزایش داشته است، خاطرنشان کرد: تا به امروز ۷ کتابخانه سیار در شهرستانهای کاشمر، مشهد، چناران، تایباد و باخرز درحال عرضه خدمات کتابخانه ای به اقصی نقاط استان هستند. با عنایت به این که تعداد ۲۷ شهر در استان فاقد کتابخانه هستند، در نظر داریم تا آخر سال ۶ کتابخانه سیار دیگر هم در شهرستانهای طرقبه شاندیز، تایباد، قوچان و مشهد به ناوگان کتابخانه های عمومی در جهت اجرای عدالت فرهنگی و اجتماعی در مناطق کم برخوردار و دورافتاده راه اندازی نمائیم.
وی در ادامه اضافه کرد: تا آخر سال کتابخانه های مرحوم محسن قاسمی کردیانی در شهرستان باخرز، سیار پیک دانایی ۱۱ و ۱۲ در شهرستان طرقبه شاندیز، سیار پیک دانایی ۸ و ۹ در شهرستان مشهد، سیار پیک دانایی ۱۳ در شهرستان تایباد، سیار پیک دانایی ۱۰ در شهرستان قوچان هم افتتاح خواهند شد.
حجت الاسلام و المسلمین سبزیان اظهار داشت: همینطور در مورد تجهیزات هم بالغ بر ۹۱۰ میلیون ریال و در سایر موارد بالغ بر ۲ میلیاردریال توسط خیرین خریداری و اهدا شده است.
مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی اظهار نمود: تا آبانماه سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۳ میلیون و ۳۲۵ هزار نسخه منابع در کتابخانه های عمومی استان وجود داشت که در آبانماه ۱۴۰۱ این منابع بالغ بر ۳میلیون و ۳۹۷ هزار نسخه رسید که نشان از رشد ۱۰۲ درصدی در این عرصه دارد.
وی اظهار داشت: همینطور تعداد منابع اهدایی تا آبانماه سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۷۳ هزار نسخه بوده که در آبانماه ۱۴۰۱ به ۱۳۹ هزار نسخه رسیده که شاهد رشد ۱۹۰ درصدی آن هستیم.
حجت الاسلام و المسلمین سبزیان ضمن اشاره به تعداد بالغ بر ۱۱۷ هزار نفر در سال ۱۴۰۰ و افزایش آن به تعداد ۲۲۶ هزار نفر در سال ۱۴۰۱، از رشد ۱۹۲ درصدی اعضا نسبت به مدت مشابه در سال قبل اطلاع داد.
وی همینطور در مورد رشد سالن های مطالعه در سطح استان، اظهار داشت: تا آبانماه ۱۴۰۰، ۱۲ باب سالن مطالعه و در آبانماه ۱۴۰۱ ۱۶ باب سالن مطالعه با مجوز نهاد کتابخانه های عمومی کشور درحال فعالیت هستند که رشدی بالغ بر ۱۳۳ درصد داشته اند.
مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی در ارتباط با امضای تفاهمنامه های همکاری، اضافه کرد: تا کنون ۴۳ تفاهمنامه با سایر دستگاههای اجرایی به امضا رسیده است که نسبت به سال قبل شاهد رشد ۱۲۱ درصدی هستیم.
وی همینطور از ۲۶ پروژه نیمه تمام کتابخانه عمومی در استان اطلاع داد و عنوان کرد: این پروژه ها در انتظار جمع آوری کمک های خیرین و تخصیص اعتبارات دولتی برای اتمام و بهره برداری هستند.
حجت الاسلام و المسلمین سبزیان اظهار داشت: در اجرای برنامه های فرهنگی کتاب محور هم با رشد ۲۹۰ درصدی مواجه بوده ایم.
گفتنی است؛ میثاق با امام مهربانیها، تجدید پیمان با آرمانهای امام راحل، آئین غبارروبی از مزار شهدا و دیدار با خانواده های معظم شهدا؛ اجرای پویش اهدای کتاب در سطح ادارات با عنوان «کتاب خواندنی است نه تزئینی» در جهت تجهیز کتابخانه های تازه تأسیس و دور افتاده، انعقاد تفاهمنامه با سایر دستگاههای اجرایی، برگزاری پویش ها و مسابقات کتابخوانی، برگزاری محافل ادبی با حضور شاعران و نویسندگان، برگزاری سلسله کارگاه های آموزشی با محوریت مهارتهای سبک زندگی و روانشناسی، تور کتابخانه گردی، نمایشگاه کتاب با همکاری فروشگاه های کتاب در سطح استان، ویژه برنامه های قصه گویی و نشستهای کتابخوانی، جلسات مشاوره، عضویت مجانی در ۲۴ آبانماه، جشن کتاب استانی، بخشودگی جرایم دیرکرد منابع امانی در ایام ۲۱ تا ۲۷ آبانماه، پویش ملی «کتاب دستت چیه؟» با محوریت خوانش آخرین کتاب، دیدار با خانواده های درگذشته، تدوین و عرضه بسته های مطالعاتی و … همچون برنامه های پیشبینی شده برای اجرا در کتابخانه های عمومی به مناسبت سی امین هفته کتاب و کتابخوانی است.

1401/08/22
08:27:17
0.0 / 5
332
تگهای خبر: آموزشی , برنامه , خدمات , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۴