ذاكری مطرح كرد؛

خانه دار مبارز روایتی از مبارزات زنانه در انقلاب است

خانه دار مبارز روایتی از مبارزات زنانه در انقلاب است

به گزارش بلک بلاگ، نویسنده کتاب خانه دار مبارز در آئین رونمایی از این کتاب اظهار داشت: این کتاب روایتی از مبارزات زنانه و نقش زنان در جریان مبارزات انقلاب اسلامی است.



به گزارش بلک بلاگ به نقل از مهر، آئین رونمایی کتاب «خانه دار مبارز»؛ خاطرات سیده اقدس حسینیان، از بانوان مبارز انقلاب با حضور نادره شاملو، استاد دانشگاه، عفت ناظمی، امدادگر جنگ، زهرا احسن مقدم، محقق، مرضیه ذاکری نویسنده کتاب و تعدادی از علاقمندان در حسینیه هنر مشهد مقدس برگزار گردید.
نادره شاملو، استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی و فعال اجتماعی حوزه زنان در ابتدای این برنامه در سخنانی اظهار داشت: یکی از عمده ترین موتورهای حرکت جامعه اسلامی زنان بودند البته این بحث در ارتباط با دوره های اخیر نیست. حتی در نهضت های گذشته هم بررسی کنید، شما رنگ و بو و در واقع عملکرد زنان را به صورت خیلی برجسته می توانید ببینید.
وی ادامه داد: آن چیزی که در واقع سبب شده که زنان در این مبارزات بتوانند نقش برجسته ای داشته باشند؛ اثرگذاری ای است که کلاً برای زن وجود دارد. زن های ما هم اکنون نیمی از جامعه را می سازند و نیم دیگر هم تحت تاثیر آنها قرار دارند چه از جهت تربیتی که فرزندان باشند و چه از جهت تأثیری که در نظام خانواده بر مرد خانواده دارند.
پیشگامی زنان در مبارزات تاریخ معاصر کشور
شاملو اضافه کرد: در نتیجه اگر زنان یک جامعه حرکتی را در واقع رقم بزنند، آن جامعه در آن مسیر به سیر درست و اصولی خودش حرکت خواهد نمود. اگر ما به پیشینه نهضت هایی که در ایران صورت گرفته است نگاه نماییم، می بینیم که چگونه در این حرکت ها مثلا در نهضت تنباکو، نقشی که زنان ایفا کردند، یک نقش کاملاً کلیدی است. شما می بینید که حتی در دربار ناصرالدین شاه هم این زنان هستند که بخاطر فتوای میرزای شیرازی، جلوی این استعمار اقتصادی می ایستند. حتی زمانی که می خواستند آیت الله بهبهانی را تبعید کنند، می ببینید زن ها هستند حرکت اولیه را انجام می دهند و در حیاط خانه آیت الله بهبهانی تحصن می کنند. به تناسب می بینیم که این حضور زنان تا سالهای پیش از انقلاب و مبارزه با طاغوت ادامه پیدا می کند و بسیاری از اوقات می بینیم که بستر اولیه و مقدمات حرکت ها را زنان می سازند.
این استاد دانشگاه در توضیح چرایی پیشقدم بودن زنان در حوادث تاریخ معاصر اظهار داشت: اگر به الگوهایی که در اسلام داریم، نگاه کنید آن وقت درک خواهید کرد که چرا این اتفاقات رقم خورده است، شما می بینید پس از رحلت رسول اکرم (ص) و در ماجرای ظلمی که در جانشینی ایشان اتفاق می افتد، می بینیم نخستین شهیدی که تقدیم اسلام می شود حضرت زهرا سلام الله علیها است.
وی اضافه کرد: ما همه شنیده ایم که حضرت زینب (س) ادامه دهنده راه امام حسین (ع) بودند ولی نیامدیم دقیقا باز نماییم و ببینیم که حضرت زینب (س) چه کرده است. مردم شام کسانی هستند که اسلام را از معاویه آموختند، یعنی هیچ یک از اصحاب رسول خدا امکان سکونت در شام را نداشته است، معاویه اجازه نمی داده است. شنیده و خوانده اید که یک مرتبه، معاویه، یک مرتبه نماز جمعه را دوشنبه خواند، امکان دارد این موضوع، برای شما خیلی مسخره به نظر برسد بیاید ولی در مقابل این اتفاق، مردم چیزی نگفتند، حالا یا برایشان مهم نبوده یا ترسیدند چیزی بگویند، اما این مساله، در واقع سیستم نظارتی معاویه است، می خواهد ببیند که اینها اسلام را از زبان کس دیگری یاد گرفته اند یا خیر؟
شاملو اظهار داشت: نقل از معصوم هست که وقتی می پرسند سخت ترین زمان برای شما کی بوده است؟ می گویند «وای از شام، وای از شام». یک سال حضور زینب کبری (س) در شام، مردمی می سازد که هم اکنون در صف مبارزه هستند. ایشان وقتی برمی گردند به مدینه، تعدادی از زنان را با خودشان همراه می کنند، زنانی مثل ام حبیبه و امثالهم که به صورت مبلغه همراه حضرت بودند. وقتی به شام برمی گردند، در طول یک سالی که در قید حیات بودند چنان حرکتی را انجام می دهند که امروز در شام ما شیعیان شش امامی را داریم و در صف مبارزه ضد صهیونیست قرار دارند.
وی با اشاره به اینکه خانم حسینیان و امثال ایشان، الگوهای زنده زنان مسلمان هستند، اضافه کرد: این حرکت ها و نقش هایی که زنان از نهضت تنباکو گرفته تا نهضت مشروطه و بعد انقلاب اسلامی ایفا کردند، برگرفته از حرکت هایی است که از صدر اسلام شروع شده است، حقیقت جایگاه زن مسلمان اینهاست. حرکت رو به رشد زمانی اتفاق می افتد که بر روی الگوی درستی واقع شده و در جهت و سمت درست باشد. آن چیزی که زنگ خطر را برای استکبار جهانی به صدا درآورده و تصمیم جدی گرفته است که زن مسلمان را از هویت اصلی اش جدا کند تا بتواند حرکت انقلاب را از ریشه تغییر جهت بدهد. وظیفه فعلی ما اینست که با روشنگری و تبیین جایگاه واقعی زن در جامعه بتوانیم این هدف را خنثی نماییم.
جوانان باید بدانند زنان ما چه کار کرده اند
در بخش دیگری از این برنامه، عفت ناظمی، از زنان مبارز انقلاب اسلامی در مشهد و امدادگر دفاع مقدس هم در سخنانی بیان نمود: اگر ما عنوان زن مبارز و مسلمان را می بریم، خانم اقدس حسینیان نمونه ی بارز آن هستند. افراد بسیار اندکی مانند ایشان داریم که از سن ۱۳ سالگی وارد مبارزات انقلاب شده اند. شما می دانید که نوجوان، چه تمایلات و خواسته هایی دارد؛ اصلاً مگر می شود نوجوان به سمت مبارزه بیاید؟ مگر می شود این نوجوان بینش را پیدا کند که موقعیت زمانی خودش را بشناسد و از همان نوجوانی تا حالا، این چنین بتواند انقلاب و اسلام را حمایت کند.
وی اظهار داشت: یک نقطه ی عطف مبارزاتی ایشان این بود که ایشان با شناخت جلو رفتند؛ یعنی اگر در خانه های تیمی مبارزه می کردند، انحرافات فرقه ی جنایتکار منافقین را که هم اکنون هم دارد دنیا را به لجن می کشد، افشا می کردند، یعنی این ها فقط ضد شاه مبارزه نمی کردند، بلکه نفوذ و انحراف را شناسایی می کردند و به مردم معرفی می کردند که نتوانند بیشتر جنایت کنند.
ناظمیان افزود: با خواندن کتاب خاطرات خانم حسینیان، ساعت ها گریه کردم؛ گریه ی من بخاطر این بود که من هم پابه پای ایشان در این اتفاقات بودم. مثلا در رابطه با زلزله طبس که در کتاب آمده، من هم چهل روز آنجا بودم. آنجا وضعیت بسیار ناجوری داشت. فرح و شاه با هلیکوپتر آمدند، مردم هجوم آوردند و هلیکوپتر نتوانست فرود بیاید و برگشت. مردم به سمت فرح تف می انداختند. می گفتند تو همان هستی که سال گذشته به اینجا آمدی، به تو گفتیم خانه های ما ریزش می کند و تو گفتی نه! این ها آثار باستانی است باید همگی باشند و محفوظ بماند و این آثار باستانی بر سر ما آوار شد و ما همگی از بین رفتیم. آنجا مکانی بود که خانم حسینیان هم حضور داشتند. کسی از کفن کردن مردم طبس چیزی را به زبان نیاورد. خیلی مهم می باشد که یک دختر در آن سن که همگی از مردگان و قیافه ی بیمار وحشت دارند به غسالخانه برود و جان باختگان را غسل دهد؛ این خیلی مهم می باشد که آیا هم اکنون نوجوان های ما این شهامت را دارند؟ من تنها گوشه ای از اقدامات ایشان را بازگو کردم.
ناظمیان اضافه کرد: خانم حسینیان در عین این که کیان خانواده را حفظ می کردند، دنبال سازندگی هم بودند؛ انقلاب که پیروز شد، ننشستند و بگویند دیگر اسارتمان تمام شد؛ به روستاهایی که کارکردن در آنجا سخت بود، رفتند. منافقین در روستاها لانه کرده بودند ولی ایشان با شناختی که داشتند، اقداماتشان را خنثی می کردند.
این امدادگر دفاع مقدس اظهار داشت: وقتی جنگ شروع شد، همسر گرامی ایشان هربار که جبهه می رفتند و برمی گشتند، تکه پاره بودند و هربار که نبودند یکی از فرزندانشان به دنیا می آمدند. خیلی دشوار می باشد که همسر زن نباشد و او چهار فرزند به دنیا آورد. ما واقعاً در جهان دنبال چه می گردیم؟ دنبال فمینیست ها می گردیم؟ دنبال کدام زن می گردیم؟ چنین زنی چگونه می تواند پیدا شود که لحظه به لحظه ی زندگی اش را فدای اسلام و انقلاب کند؟ تمام این مسائل ریشه در تدین ایشان دارد. این گونه است که انسان به این مرحله از احترام می رسد که رهبر جامعه می شود؛ به نظر بنده، ایشان رهبر جامعه ی زنان است و من از خانم ذاکری، نویسنده ی کتاب بخاطر قلم زیبا و شیوایش تشکر می کنم. ان شاءالله این روند ادامه پیدا کند و این کتاب ها به دست جوانان برسد و ببینند که زنان ما چه کار کرده اند؛ بفهمند که زن اینها هستند یا آن زنی که ویترین استعمار و استکبار را ترویج می نماید.
روایتی از مبارزات زنانه در انقلاب اسلامی
مرضیه ذاکری، نویسنده کتاب «خانه دار مبارز» هم در سخنانی در این جلسه اظهار داشت: آشنایی ما با خانم حسینیان برمی گردد به ماجرای ثبت تاریخ شفاهی قیام ۱۷ دی زنان مشهدی در سال ۱۳۵۶ که حاصل آن کتاب «روز آزادی زن» شد. در خلال این پروژه افتخار آشنایی با خانم حسینیان را داشتیم و از آن به بعد، تقریبا بیشتر از یک سال برای مصاحبه ها به ایشان زحمت دادیم؛ خانم زهرا احسن مقدم، مصاحبه های اولیه را گرفتند و پس از آن که قرار شد کتاب نوشته شود، مصاحبه های تکمیلی را خودم گرفتم.
وی اضافه کرد: این کتاب، روایتی از مبارزات زنانه و نقش زنان در جریان مبارزات انقلاب اسلامی است؛ ما به این روایت ها نیاز داریم. در دورانی که به تعبیر رهبر بزرگوارمان، جنگ روایت ها در جریان است و اگر ما روایت نکنیم، برای ما روایت خواهند کرد. خوب است که به تاریخ بازگردیم و پای صحبت زنانی مانند خانم حسینیان بنشینیم که اهل مبارزه بودند و از آنها بپرسیم که تعریفشان از مبارزه چیست؟ برای چه مبارزه می کردند؟ چه اهداف و آرمانی را پیش رو داشتند؟ چه فراز و نشیب هایی طی کرده اند و چگونه در این مورد و عرصه وارد عمل شدند.
ذاکری در ادامه همین مبحث اظهار داشت: این روزها بیشتر از هر زمانی، صحبت از زن، حقوق زن و آزادی زن مطرح هست و عده ای به زعم خویش درحال مبارزه هستند و به غلط این میدان مبارزه، در مساله ی حجاب تعریف شده است. شاید زمان آن باشد که ما پای صحبت زنانی مانند خانم حسینیان بنشینیم و امثال ایشان که در دوره ای زندگی می کردند که حکومت، قید حجاب را از آنها برداشته بود و زنان به ظاهر آزاد بودند ولی بازهم وارد فضاهایی شدند که در واقع مبارزه تعریف می شده است؛ پس هدف چه بوده است؟ یعنی چه انگیزه ای، چه هدف و مساله ای سبب می شده است که امثال خانم حسینیان، زندگی راحت، آسوده و بی دغدغه ی خویش را رها کنند و در این راه پرخوف و خطر و پرچالشی که در جوّ خفقان آن زمان هم که ممکن بود برای آنها تبعات زیادی داشته باشد، قدم بگذارند.
این نویسنده اضافه کرد: دانستن این ها و انتقالش به نسلی که چیزی از تاریخ نمی داند، انقلاب را نمی شناسد و از این سیر مبارزاتی که آنرا «مبارزات زنانه» می نامیم، چیزی نشنیده است، بسیار پرارزش است و باید تشکر کرد از کسانی مانند خانم حسینیان که مجاهدت و مبارزه ای را که از سال ها پیش از انقلاب شروع کردند، با روایت و گفتن خاطراتشان، آنرا ادامه دادند و کامل کردند.
ذاکری در انتها سخنانش اظهار داشت: از مجموعه دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب هم تشکر می کنم که این زمینه را فراهم نموده است که این سخنان گفته شود و به امر مهم روایت درست از تاریخ و تاریخ زنانه، جامه عمل پوشانده شود و بتوانیم این تاریخ را در اختیار مخاطب، مردم و جامعه ی خودمان قرار دهیم.
زهرا احسن مقدم، محقق این کتاب هم در سخنانی کوتاه در رابطه با روند آشنایی و پژوهش کار اضافه کرد: سه چهار سال پیش بود مزاحم خانم حسینیان شدیم. حدود سیزده چهارده جلسه با ایشان مصاحبه گرفتیم. من در کنار این که مصاحبه می گرفتم خیلی لذت می بردم از نوع بیانی که داشتند؛ چیزی که برای من جالب بود، پس از گذشت چندین سال از اتفاقاتی که افتاده بود همه چیز را با جزئیات یادشان بود و تعریف می کردند، برای کسانی که تاریخ شفاهی کارکرده اند یا علاقه دارند، بیان جزئیات خیلی مهم می باشد.
وی اظهار داشت: خیلی به وجود افرادی مانند ایشان نیاز داریم تا گذشته، برای مردم ما بازگو شود، برای کسانی که هم اکنون هستند و خبر ندارند، خیلی خوب است که این اتفاقات گفته و منعکس شود تا بدانند چه حوادثی افتاده است؛ خوشحالم که بالاخره پس از چندین سال، کتاب به چاپ رسید، سفارش می کنم هرکسی چه جوان و چه نوجوان حتما کتاب را بخواند.


منبع:

1401/08/03
09:02:15
0.0 / 5
305
تگهای خبر: برنامه , رمان , سیستم , فرهنگی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴