یك فرصت سوزی دیگر در گردشگری ایران؛

ایران از جام جهانی قطر حذف شد!

ایران از جام جهانی قطر حذف شد!

به گزارش بلک بلاگ، خراسان رضوی روز گذشته طی خبری اعلام گردید که هیچ رزوی در هتل های کیش برای میزبانی از توریستهای خارجی صورت نگرفته است. رئیس جامعه حرفه ای هتلداران ایران اعلام نمود که از ۶ ماه گذشته یک ظرفیت ۲۰ هزار نفری در کیش برای اقامت توریستهای خارجی فراهم شده بود؛ ازاین رو تنها تعداد معدودی توریست داخلی از این ظرفیت استفاده می نمایند که آن هم با سهمیه فدراسیون فوتبال است. البته هر توریست که قصد رزرو داشته باشد، باید از سه ماه قبل اقدامات آنرا انجام دهد که این مورد نشان داده است حوادث اخیر ایران هیچ ارتباطی به این مورد نداشته است.



فرید جواهرزاده در گفتگو با ایسنا با اشاره به اعلام خبر عدم رزرو حتی یک تخت از هتل های کیش توسط گردشگران جام جهانی قطر اظهار نمود: یکی از خصوصیت های بارز جام جهانی گردشگری و تحریک سفر است. از همین رو رقابت سنگینی میان مقاصد مختلف گردشگری برای میزبانی جام جهانی وجود دارد. این مورد را اگر در ۲ الی سه دهه گذشته مقایسه کنید، متوجه خواهید شد که این رقابت ورزشی چه تأثیر خوبی بر روند صنعت گردشگری کشورهای میزبان گذاشته است.

وی اضافه کرد: وقتی مبحث میزبانی جام جهانی در قطر عنوان شد، چند مبحث پیش آمد که فرصت مغتنمی برای ایران به وجود می آورد. بررسی های ما در ادوار مختلف جام های جهانی نشان داده است عموما سفر گردشگران به کشور میزبان ۲ هفته زمان می برد و اقامت طولانی مدتی در مقصد خواهند داشت. گردشگران برای تردد میان شهرهای مختلف میزبان هم برنامه ریزی می کنند. بعنوان مثال در جام جهانی گذشته که در روسیه برگزار شد، بازی ها در شهرهای مختلف این کشور برگزار می شد و بازی های ایران در شهرهای کازان، سن پترزبورگ و سارانسک برگزار شد که فاصله زمانی زیادی با یکدیگر داشت. جابه جایی توریست و اقامت ۲ تا سه روزه در هر شهر می تواند یک پکیج سفر را در طول آن ۲ هفته که توریست در مقصد اقامت دارد را به وجود آورد.

رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران افزود: قطر کشور کوچکی است و فاصله میان ۲ استادیوم در ۲ نقطه این شهر بیشتر از ۲ ساعت نیست. از همین رو به سبب کوچک بودن این کشور بطور قطع اقامت طولانی مدت برای گردشگران خسته کننده خواهد بود. مساحت قطر برابر مساحت استان قم در ایران است، ازاین رو از ابتدا مسجل شده بود که گردشگران بطور قطع ۲ هفته را در این کشور صبر نخواهند کرد. با این وجود جهت استفاده از ظرفیت های گردشگری منطقه توسط گردشگران جام جهانی رقابتی میان کشورهای عربستان، امارت، عمان، بحرین، ترکیه و حتی مصر به وجود آمد.

جواهرزاده خاطرنشان کرد: ما هم در ایران به این مسئله توجه کردیم و خیلی از متخصصان نکاتی را متذکر شدند و وزارت میراث فرهنگی هم به مبحث ورود کرد. در همین راستا وزارت راه با برنامه ریزی هایی تعاملاتی را در مسیرهای هوایی و دریایی میان ایران و قطر شروع کرد. مسیرهای دریایی هم رصد و مشکل تأمین سوخت یارانه ای برای کشتی ها مورد پیگیری قرار|گرفت.

وی اظهار داشت: ما نیازمند اقدامات راهبردی برای گردشگران جام جهانی در مسافرت به ایران بودیم و رقبای گردن کلفتی در کنار خود دیدیم که باید برنامه ریزی های مفصلی بابت آن انجام می شد اما این اقدامات باید از مدت ها قبل آغاز می شد تا از سه تا چهار ماه قبل رزورها برای اقامت شروع شود.

عدم رزرو هتل در کیش ارتباطی به ناآرامی های اخیر ندارد

رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران بیان نمود: رئیس جامعه هتلداران ایران اعلام نمود که ۲۰ هزار تخت را برای اقامت گردشگران جام جهانی اختصاص داده شده که میزان قابل قبولی است اما چرا حتی یک تخت از این ظرفیت رزرو نشد؟ برخی این اتفاق را به اتفاقات اخیر و ناآرامی های ایران ارتباط می دهند که این مورد صریحا رد می شود. اگر مقرر است رزروی صورت گیرد، باید از چند ماه قبل صورت گیرد. پس این مورد نشان داده است که داستان مقداری عمیق تر و ریشه ای تر است که به ناهماهنگی میان دستگاههای مرتبط باز می گردد.

جواهرزاده اشاره کرد: باید ظرفیت های گردشگری ایران به خوبی به دنیا معرفی می شد. مبحث ایران هراسی هم از بزرگترین چالش هایی است که باید برای حل آن برنامه ریزی شود چون که این مسئله یک شبه قابل حل نیست.

وی افزود: این مورد احتیاج به برنامه های هماهنگ و استراتژی تبلیغی متناسب از قبیل هشتگ گذاری در فضای مجازی داشت. همینطور برگزاری تورهای آشناسازی خبرنگاران رسانه های بین المللی، تولید محتوای مناسب و برنامه ریزی برای رفع مشکلات احتمالی گردشگران نظیر تبادل ارز و استفاده از کارت های بانکی بین المللی به سبب تحریم ها از دیگر اقدامات لازم بود.

جواهرزاده افزود: می دانیم که ایران در زمینه فعالیت شرکت هایی هواپیمایی ضعف دارد اما معمولاً بین ایران و قطر حدود ۳۷ پرواز در هفته صورت می گیرد که فقط یک پرواز توسط شرکت هواپیمایی ایرانی به انجام می رسد. عملا این پروازها توسط ایرلاین های خارجی پشتیبانی می شود که باید از همین مبحث استفاده و برنامه ریزی می کردیم.

حضور گردشگران جام جهانی در ایران مانند اکسیژنی خالص برای گردشگری بود

رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران خاطرنشان کرد: با توجه به این که شرایط گردشگری ایران بعد از کرونا رو به بهبود بود، حضور توریستهای خارجی جام جهانی در ایران می توانست به هزاران نفر برسد و در شرایط پساکرونا همانند یک اکسیژن خالص برای گردشگری ایران باشد.

جواهرزاده با اشاره به این که ایران در شرایط نامطلوبی برای حل این این مورد ورود کرده، اشاره کرد: فدراسیون فوتبال ایران شرایط متزلزلی داشت؛ وزارت راه و شهرسازی هم وارد یکسری داستان های حاشیه ای شده بود و کناره گیری سعید محمد از شورایعالی مناطق آزاد نشان داد که برنامه جذابی برای گردشگران جام جهانی در این بازه زمانی نداشته ایم.

وی افزود: گردشگری همواره با یکسری چالش ها روبه رو است که باید برای آن برنامه ریزی شود. برای مثال هدف اصلی ما جذب حداکثری تماشاگر به این رویداد بود که حتی به حداقل آن هم دست پیدا نکردیم. این چالش را بیشتر ناشی از ضعف مدیریتی، عدم هماهنگی میان دستگاه ها و نداشتن برنامه بلندمدت می بینم. این موارد مشکلات اصلی ما بود و حتی با لغو ویزا برای تماشاگران جام جهانی هم مسئله حل نمی شد. شاید لغو ویزای ایران اقدام موثر و خوبی بوده باشد اما نبود اراده واقعی در بعضی از دستگاه ها و نهادهای مسئول دلیل اصلی این کم توفیقی بوده است.





منبع:

1401/07/24
18:18:08
0.0 / 5
316
تگهای خبر: برنامه , داستان , رسانه , سفر
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱