باید پشت شیشه کافه ها پوستر بچسبانیم!

باید پشت شیشه کافه ها پوستر بچسبانیم!

به گزارش بلک بلاگ، یک کارگردان جوان تئاتر از شرایط اجرای تئاتر در مقطع فعلی می گوید و با تشریح محدودیت های فعلی در زمینه اطلاع رسانی می افزاید: به عصر قبل از اینترنت بازگشته ایم و کم کم باید پشت شیشه های کافه ها پوستر نمایش مان را بچسبانیم.


امیرحسین آقایی - کارگردان تئاتر - در گفتگو با ایسنا با ارائه توضیحاتی در رابطه با محتوای اثر نمایشی خود با عنوان «رضا» می افزاید: نمایش ما متشکل از ۹ اپیزود با ۹ قصه متفاوت از آدم هایی است که هر یک به طبقه اجتماعی خاصی تعلق دارند. این آدم ها به علل متعدد به زیات امام رضا (ع) آمده اند. این قصه ها می توانست در هر جای دیگری هم رخ بدهد. کار ما سفارشی نیست بلکه یک اثر اجتماعی است که قبل از وضعیت اجتماعی فعلی اجرای آنرا آغاز کردیم و پس از ۸ اجرا، اتفاقات اخیر رخ داد و تئاتر تعطیل شد.
او که نمایش خویش را در تالار مولوی که در خیابان ۱۶ آذر واقع شده روی صحنه می برد، در رابطه با اجرای نمایش در شرایط فعلی و استقبال تماشاگران توضیح می دهد: پس از ماجراهای اخیر گروه ما هم گرفتار این دغدغه شد که چه نماییم، آیا مانند خیلی از گروه ها اجرایمان را متوقف نماییم یا روی صحنه بمانیم. در نهایت تصمیم گروه ما این شد که اجرای مان را تعطیل نکنیم. همچنانکه تئاتر در زمان جنگ دوم جهانی یا حتی سال ۵۷ در بحبوحه انقلاب هم تعطیل نشده است. ما معتقدیم به علت ماهیتی که در ذات تئاتر نهفته است، یک گروه نمایشی می تواند روی صحنه وظیفه اجتماعی خویش را به انجام برساند. ازاین رو با این که از سوی سالن هیچ الزامی برای شروع اجرای مان نداشتیم، خودمان به صلاح دیدیم که در همین شرایط روی صحنه بمانیم.
او استقبال تماشاگران را رضایت بخش می داند و می گوید: با این که دست مان از نظر تبلیغات بسته است و هر چند در شرایط فعلی خیلی از تماشاگران حال و حوصله تئاتر دیدن ندارند، ولی هر شب به صورت متوسط ۵۰ تماشاگر داریم. یعنی نیمی از ظرفیت سالن پر می شود و این میزان استقبال برای خودمان هم شوکه کننده بود.
آقایی اضافه می کند: وقتی تصمیم به اجرای تئاتر گرفتیم، می دانستیم در این فضای دو قطبی، این اجرا چه پیامدهایی برایمان خواهد داشت؛ چون همین اقدام سبب شده برخی از همکاران خودمان به ما ناسزا بگویند که هم اکنون روی صحنه ایم. البته هر یک از ما برای تصمیم هایمان دلایلی داریم که محترم است. ما هم اگر قرار بود در یک سالن خصوصی اجرا نماییم، حتما از تعطیلی تئاتر در این وضعیت استقبال می کردیم، چون می دانستیم با فروش بلیت مان، نمی توانیم اجراه سالن را بپردازیم ولی وقتی در سالن دولتی دغدغه اجاره نداریم، بهتر دیدیم در همین وضعیت هم تئاترمان را اجرا نماییم.


این کارگردان ضمن اشاره به استقبال دانشجویان از این نمایش ادامه می دهد: خیلی مخاطب دانشجو داریم و جالب است که مخاطبان هم مانند ما برای حضور در سالن و دیدن نمایش گرفتار تردید بوده اند اما خوشبختانه از دیدن نمایش رضایت دارند.
او ضمن اشاره به محدودیت های فعلی در زمینه اطلاع رسانی با لحنی طنز آمیز می افزاید: به دوره قبل از اینترنت و عصر پوستر باز گشته ایم. به جز دوستان مطبوعاتی، هیچ ابراز اطلاع رسانی دیگری در دست نداریم و کم کم باید پشت شیشه های کافه فرانسه پوستر بچسبانیم! از سوی دیگر وقتی هم که به فضای مجازی دسترسی پیدا می نماییم، خجالت می کشیم که در رابطه با نمایش خودمان اطلاع رسانی نماییم ولی از این که در این مقطع روی صحنه ایم، خجالت نمی کشیم؛ چون خودمان می دانیم چه می نماییم و به کارمان آگاه هستیم.
آقایی در ارزیابی خود از اجرای این نمایش در مقطع فعلی توضیح می دهد: شاید اگر متن دیگری بود، تصمیم دیگری می گرفتیم ولی فضای نمایشنامه ما مناسب امروز است. کارمان حرف هایی دارد که باید در این شرایط شنیده شود. با این وجود می دانیم اجرای تئاتر در فضای دو قطبی فعلی، ریسک بزرگی است. عده ای از همکاران مان فحش مان می دهند و عده ای دیگر تشویق مان می کنند. در کل معتقدم هم اکنون نمی توان ارزیابی کرد؛ چون خودمان هم گنگ هستیم و همه چیز مبهم است. فعلاً هر شب حدود ۵۰، ۶۰ تماشاگر داریم که عمدتا نسبت به کار لطف دارند و جامعه آماری ما همین ها هستند ولی نمی توان آنان را به کلیت جامعه تعمیم داد. با این همه قدردان همراهی و همکاری تالار مولوی هستیم که بیشترین حمایت را داشتند و کمترین فشاری هم تحمیل نکردند.
نمایش «رضا» که سرپرست نویسندگان آن جابر رمضانی است، به کارگردانی امیرحسین آقایی هر شب ساعت ۱۸ و سی دقیقه در تالار اصلی مرکز تئاتر مولوی روی صحنه می رود. بلیت این نمایش از راه سایت تیوال و هم در گیشه تالار مولوی به فروش می رسد.



1401/07/22
14:11:33
0.0 / 5
317
تگهای خبر: اینترنت , تئاتر , رمان , سایت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱