چرا امام زمان عجل الله از نظرها غایب شد؟

چرا امام زمان عجل الله از نظرها غایب شد؟

به گزارش بلک بلاگ، یک کارشناس مسائل دینی اظهار داشت: نهم ربیع الاول، نه تنها اولین روز امامت امام عصر(عج)، بلکه آغاز دوره ای حیاتی و مهم در تاریخ شیعه هم به شمار می آید. اما برای ظهور امام مهدی(عج) بعنوان خاتم الاوصیا و ناجی بشریت و تحقق یک انقلاب همه جانبه در سطح جهان، علاوه بر وجود رهبری شایسته، اساسا زمینه و آمادگی جهانی هم لازم است؛ ازاین رو میتوان فقدان آمادگی جهان را یکی از فلسفه ها و حکمت های غیبت امام مهدی(عج) برشمرد.


حجت الاسلام محمدامین نجفیان - کارشناس مسائل دینی- در گفت و گو با ایسنا با موضوع شروع ولایت حضرت مهدی(عج) اظهار داشت: درباره ی شروع این دوره حیاتی و مهم در تاریخ شیعه باید به رخ دادهایی که بعد از شهادت امام حسن عسکری مقابل السلام در سامرا روی داد، اشاره نمود. روز جمعه، هشتم ربیع الاول سال ۲۶۰ هجری قمری، امام حسن عسکری مقابل السلام بعد از اینکه نماز بامداد را خواندند، بر اثر زهری که هشت روز قبل معتمد به ایشان خورانده بود، به شهادت رسید. این حادثه در شرایطی روی داد که امام یازدهم افزون بر اینکه مانند پدران خود زمینه را برای غیبت آماده کرده بود، شب قبل از شهادت شان، دور از چشم مأموران خلیفه، نامه های بسیاری به شهرهای شیعه نشین فرستادند. خبر شهادت امام در سراسر شهر سامرا پیچید و مردم به احترام آن حضرت عزاداری کردند. بگفته مورخان، در روز شهادت امام، سامرا به صحرای قیامت تبدیل گشته بود.
این کارشناس مسائل دینی اشاره کرد: عثمان بن سعید عمری، به نمایندگی از حجت بن الحسن مقابل السلام متصدی غسل، کفن و دفن حضرت شد و برمبنای گفته شیخ صدوق، خود، امام زمان مقابل السلام بجای عمویش جعفر که قصد نمازگزاردن داشت، بر بدن پدر بزرگوارش نماز خواند.
حجت الاسلام نجفیان تصریح کرد: حکومت عباسی از مدت ها پیش برمبنای سخن رسول الله صلی الله مقابل و آله و امامان معصوم علیهم السلام در خصوص اینکه مهدی فرزند امام حسن عسکری مقابل السلام است، امام یازدهم را زیر نظر داشت و مراقب بود تا فرزندی از ایشان نماند، ولی امام یازدهم با پنهان نگه داشتن خبر ولادت فرزندش این نقشه را باطل کرده بود. بعد از شهادت امام، کم کم خبر فرزندی به نام مهدی مقابل السلام پخش گردید و تلاش چند باره خلیفه عباسی برای یافتن امام مهدی مقابل السلام به نتیجه نرسید.
وی اضافه کرد: عثمان بن سعید، نائب اول امام بود و با شروع غیبت ولی عصر مقابل السلام توقیعات حضرت را به شیعیان می رساند. از همان زمان بود که شیعیان برای اولین بار طعم غیبت را چشیدند. شروع غیبت صغری مصادف با شروع امامت حضرت مهدی مقابل السلام بود تا مردم آرام آرام با مفهوم تلخ و دردناک غیبت آشنا شده و بتوانند تا آن زمان که به اشتباه خود پی می برند و به وظایف خود در مقابل امامان آگاه می شوند، همچنان دیندار بمانند.
این کارشناس مسائل مذهبی افزود: در دوران غیبت صغری، چهار نایب خاص، امر وساطت میان امام مقابل السلام و شیعیان را به عهده داشتند و چنان که خواهیم دید، همه آنها معروف و سرشناس بودند. آنان احکام دین را از وجود اقدس امام زمان مقابل السلام گرفته و در اختیار شیعیان می گذاشتند. سؤالات [کتبی و شفاهی] ایشان را به حضور امام زمان مقابل السلام برده و سپس پاسخ را به شیعیان می رسانیدند و همچنین، وجوه شرعی شیعیان را با وکالتی که از امام داشتند، می گرفتند [و به حضرت تحویل می دادند یا با اجازة ایشان مصرف می کردند] آنان جمعی بودند که امام حسن عسکری مقابل السلام در زمان حیات خود عدالتشان را تأیید و همه را به عنوان امین امام زمان مقابل السلام معرفی نمود و پس از خود، ناظر و متصدی کارهای خویش گردانید و آنها را با نام و نسب به مردم معرفی نمود.
آغاز امامت امام زمان مقابل السلام؛ زمانی برای شادی منتظران
حجت الاسلام نجفیان بیان کرد: برمبنای تعالیم اسلامی، یکی از وظایف مهم هر مسلمان، انتظار ظهور حضرت قائم(عج) است؛ انتظار تحقق وعده الهی بر حاکمیت صالحان و تشکیل دولت دوده رسول خدا(صلی الله مقابل و آله) است. اما آیا هیچ می دانید که پاداش این انتظار چیست و چه ثمری برای منتظران دارد؟
وی ابراز کرد: امام صادق (علیه السلام) در این روایت به این پرسش پاسخ می دهند: «الا اخبرکم بما لا یقبل الله عزوجل من العباد عملا الا به؟ فقلت: بلی. فقال: شهادة ان لا اله الا الله، و ان محمدا عبده [و رسوله] و الاقرار بما امرالله، و الولایة لنا، و البراءة من اعدائنا - یعنی الائمة خاصة - و التسلیم لهم، و الورع و الاجتهاد و الطمانینة، و الانتظار للقائم - مقابل السلام - ثم قال: ان لنا دولة یجیی ء الله بها اذا شاء. ثم قال: من سره ان یکون من اصحاب القائم فلینتظر ولیعمل بالورع و محاسن الاخلاق، و هو منتظر، فان مات و قام القائم بعده کان له من الاجر مثل اجر من ادرکه، فجدوا وانتظروا، هنیئا لکم ایتها العصابة المرحومة. سپس [امام] فرمود: برای ما دولتی است که هر زمان خداوند بخواهد، آنرا محقق می سازد. آنگاه [امام] فرمود: هر کس دوست می دارد از یاران حضرت قائم(عج) باشد باید که منتظر باشد و در این حال به پرهیزکاری و اخلاق نیکو رفتار کند، در صورتیکه منتظر است، پس چنانچه بمیرد و بعد از مردنش قائم(عج)، بپا خیزد، پاداش او همچون پاداش کسی خواهد بود که آن حضرت را درک کرده است، پس کوشش کنید و در انتظار بمانید، گوارا باد بر شما [این پاداش] ای گروه مشمول رحمت خداوند! آیا شما را خبر ندهم به آنچه که خدای صاحب عزت و جلال، هیچ عملی را که جز به آن عمل، از بندگان نمی پذیرد؟ گفتم: بله. فرمود: گواهی دادن به اینکه هیچ شایسته پرستشی جز خداوند نیست و اینکه محمد(صلی الله مقابل و آله) بنده و فرستاده او است، و اقرار کردن به آنچه خداوند به آن امر فرموده، و ولایت ما، و بیزاری از دشمنانمان - یعنی خصوص امامان - و تسلیم شدن به آنان، و پرهیزکاری و تلاش و مجاهدت و اطمینان و انتظار قائم(عج).
به گفته این کارشناس مسائل دینی برای منتظران زمان غیبت همین پاداش بس که نام آنها در زمره یاران امام عصر(عج)، و همچون کسانی ثبت گردد که آن حضرت را به هنگام ظهور همراهی می کنند.
تأملی در باب طول عمر امام زمان مقابل السلام
حجت الاسلام نجفیان اشاره کرد: امام زمان(عج) عدالت گستری است که به امر حق تعالی، سال ها از نظرها پنهان و با ظهور حق بر جهان حاکم می شود. آگاهان برای ظهور ایشان ثانیه شماری کرده، با بصیرت دینی و خودسازی زمینه آنرا فراهم می آورند.
وی افزود: ولادت حضرت مهدی صاحب الزمان در شب جمعه، نیمه شعبان سال ۲۵۵ یا ۲۵۶ هجری بوده است. در زمان امامت حضرت هادی(ع) اخباری منعکس شد در خصوص این که به زودی فرزندی تولد می یابد که کاخ جباران و ستمکاران را سرنگون و عدل و داد را حاکم می کند. این اخبار و نگرانی از ظهور مصلحی که پایه های حکومت ستمکاران را متزلزل می کند، حکام وقت را بر آن داشت که به هر نحو ممکن از تولد نوزاد در آن سالها جلوگیری نمایند، همانند نمرود و فرعون، غافل از این که با خواست و اراده خداوند متعال نمی توان مقابله نمود.
این کارشناس مسائل دینی افزود: در چنین شرایطی حضرت مهدی(عج) تولد یافت اما از نظرها مخفی ماند مگر چند شیعه خاص که به حضور آن حضرت می رسیدند. حضرت مهدی (عج) پنهان می زیست تا امام حسن عسکری(ع) در روز هشتم ماه ربیع الاول سال ۲۶۰ هجری به شهادت رسید. در این روز بنا به سنت اسلامی حضرت مهدی بر پیکر مقدس پدر بزرگوار خود نماز گزارد تا خلفای ستمگر عباسی نتوانند جریان امامت را تمام شده اعلام و یا بدخواهان آنرا از مسیر اصلی منحرف کنند و وراثت معنوی و رسالت اسلامی و ولایت دینی را به دست دیگران سپارند.
حجت الاسلام نجفیان اظهار داشت: جعفر، برادر امام یازدهم که به جعفر کذاب معروف بود قصد داشت از موقعیت بهره برده و به عنوان جانشین بر پیکر امام نماز بگزارد که در این هنگام حضرت مهدی(عج) بر پیکر پدر حاضر شد. خبر وجود امام عصر خیلی زود در همه جا پیچید و ستمگران را به تکاپو واداشت تا امام را یافته و آن حضرت را بمنظور راحتی ستمکاری های خود از میان بردارند. بنا بر این مشیت الهی بر این بود که حضرت از نظرها پنهان شود تا از گزند ستمکاران مصون مانده و شیعیان از وجود پرخیر و برکت آن حضرت محروم نگردند و امام(عج) از ظاهرها نهان اما انوار هدایتش همگان را نویدبخش باشد.
غیبت کوتاه یا غیبت صغری
این کارشناس مسائل دینی بیان کرد: مدت غیبت صغری بیش از هفتاد سال طول کشید (از سال ۲۶۰ هجری تا سال ۳۲۹ ) که در طول این مدت نایبان خاص، به محضر حضرت می رسیدند و پاسخ نامه ها و سؤالات را به مردم می رساندند. نایبان خاص که افتخار رسیدن به محضر امام را داشتند چهار تن بودند که به " نواب خاص " یا " نایبان ویژه " معروف هستند. اولین نایب خاص حضرت مهدی عثمان بن سعید اسدی است که ظاهرا پس از سال ۲۶۰ هجری وفات کرد و در بغداد به خاک سپرده شد. عثمان بن سعید از یاران و شاگردان مورد اعتماد امام دهم و امام یازدهم بود و خود در زیر سایه امامت پرورش یافته بود. دومین سفیر و نایب امام(عج) محمد بن عثمان بن سعید فرزند عثمان بن سعید است که در سال ۳۰۵ هجری وفات کرد و در بغداد به خاک سپرده شد. نیابت و سفارت محمد بن سعید نزدیک چهل سال به طول انجامید. سومین سفیر، حسین بن روح نوبختی بود که در سال ۳۲۶ هجری فوت کرد و ابوالحسن علی بن محمد سمری چهارمین سفیر و نایب امام حجت بن الحسن است که در سال ۳۲۹ هجری قمری درگذشت و در بغداد دفن شد. مدفن وی نزدیک آرامگاه عالم و محدث بزرگ ثقة الاسلام محمد بن یعقوب کلینی است.
غیبت بلند یا غیبت کبری یا نیابت عامه
حجت الاسلام نجفیان اشاره کرد: این دوره پس از زمان غیبت صغری شروع شد و تا امروز ادامه دارد که دوران امتحان و سنجش ایمان و عمل مردم است. در زمان نیابت عامه، امام ضابطه و قاعده ای به دست داده است تا در هر عصر، فرد شاخصی که شرایط و خاصیت ها در همه ابعاد بر او صدق کند، نایب عام امام عصر باشد و به نیابت از طرف امام در امر دین و دنیا ولی جامعه باشد. بنا بر این در هیچ دوره ای پیوند امام با مردم گسیخته نشده است. امروز که دوران نیابت عامه است، عالم بزرگی که دارای همه شرایط فقیه و دانای دین بوده است و نیز شرایط رهبری را دارد در رأس جامعه قرار می گیرد و مردم به او مراجعه می کنند و او صاحب " ولایت شرعیه " به نیابت از حضرت مهدی (عج) است.
طول عمر امام زمان مقابل السلام
این کارشناس مسائل دینی اظهار داشت: بلندی عمر امام با در نظر گرفتن عمرهای درازی که قرآن به آنها اشاره شده و در کتاب های تاریخی نیز آمده نظیر عمر نوح(ع)، موضوع عجیب و پیچیده ای نیست. در قرآن کریم آمده است: وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا نُوحًا إِلَی قَوْمِهِ فَلَبِثَ فِیهِمْ أَلْفَ سَنَةٍ إِلَّا خَمْسِینَ عَامًا فَأَخَذَهُمُ الطُّوفَانُ وَهُمْ ظَالِمُونَ؛ و به راستی نوح را به سمت قومش فرستادیم پس در بین آنان نهصد و پنجاه سال درنگ کرد تا طوفان آنها را در صورتیکه ستمکار بودند فرا گرفت. (سوره عنکبوت، آیه ۱۴) فَلَوْلَا أَنَّهُ کَانَ مِنْ الْمُسَبِّحِین، لَلَبِثَ فِی بَطْنِهِ إِلَی یَوْمِ یُبْعَثُونَ؛ و اگر او (حضرت یونس) از زمره تسبیح کنندگان نبود اساسا تا روزیکه برانگیخته می شوند در شکم آن [ماهی] می ماند. (سوره صافات، آیات ۱۴۳ و ۱۴۴)
حجت الاسلام نجفیان اظهار داشت: تورات نیز در شرح زندگی پیشینیان به عمرهای طولانی تعدادی از آنها اشاره دارد: حضرت آدم ۹۲۰، شیث پسر آدم ۹۱۲، انوش پسر شیث ۹۰۵، لمک ۷۷۷ و حضرت نوح ۹۵۰ سال عمر کردند.
به گفته وی، فلاسفه اعتقاد دارند بهترین دلیل برای امکان چیزی، واقع شدن آنست. ضمن این که بی شک تأملی در کائنات و آنچه در اطراف ما قرار دارد، تأکیدی بر قدرت بیکران خالق هستی بخش است و پس شک نیست این که خداوند اراده کند بنده ای بسیار بالاتر از سایرین عمر کند، به هیچ عنوان نا ممکن، بعید و عجیب نیست.
فلسفه غیبت
این کارشناس مسائل دینی اظهار داشت: امام صادق(ع) فرمود: "موضوع غیبت سرّی است از اسرار خداوند و غیبی است از غیوب الهی، چون خدا را حکیم می دانیم باید اعتراف نماییم که کارهایش از روی حکمت صادر می شود؛ گرچه تفصیلش برای ما مجهول باشد. " از این حدیث به خوبی آشکار می شود که علت و فلسفه اصلی غیبت، جزء اسرار الهی است و جز ائمه اطهار(ع) کسی نمی داند؛ آنها هم مأذون به بازگو کردن آن نبودند. ولی در پاره ای از روایات برخی از حکمت های آن بیان شده است.
حکمت های غیبت و سرّی از اسرار الهی
حجت الاسلام نجفیان اشاره کرد: غیبت امام مهدی(عج) سری از اسرار الهی است که فلسفه اصلی آن بر بندگان مخفی و پوشیده است و تنها پس از ظهور حضرت روشن خواهد شد.
آزمایش و غربال انسان های صالح
وی اضافه کرد: گروهی که ایمان محکمی ندارند باطنشان ظاهر می شود و کسانیکه ایمان در اعماق دلشان ریشه کرده بواسطه انتظار فرج، صبر بر شداید و ایمان به غیبت، ارزششان معلوم می شود. امام موسی بن جعفر(ع) می فرماید: "برای صاحب الامر ناچار غیبتی خواهد بود، بطوریکه گروهی از مومنین از عقیده برمی گردند. خدا به وسیله غیبت، بندگانش را امتحان می کند. "
حفظ جان امام مهدی (عج)
این کارشناس مسائل دینی اشاره کرد: پیغمبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) بارها به مردم گوشزد کرده بودند که دستگاه ظلم و ستم عاقبت به دست مهدی موعود(عج) برچیده می شود و کاخ های بیدادگری را واژگون خواهدنمود وجود مقدس امام زمان(عج) همیشه مورد توجه دو گروه قرار می گرفت. یکی مظلومان و ستمدیدگان که متاسفانه همیشه عده آنان زیاد بوده و هست. آنان به قصد تظلم و امید حمایت و دفاع دور وجود امام زمان(عج) جمع شده تقاضای نهضت و دفاع می کردند و همیشه عده زیادی اطراف امام(ع) را احاطه کرده و انقلاب و غوغایی برپا بود.
حجت الاسلام نجفیان بیان کرد: گروه دوم زورگویان و ستمکاران خونخوار که بر ملت محروم تسلط یافته و در راه رسیدن به منافع شخصی و حفظ مقام خویش از هیچ عمل زشتی پروا ندارند و حاضرند تمام ملت را فدای مقام خود کنند. این گروه چون وجود مقدس امام مهدی(عج) را سد راه منافع و مقاصد شوم خود می دیدند ناچار بودند وجود مقدس آن جناب را از میان بردارند و خودشان را از این خطر بزرگ برهانند. در این تصمیم اساسی با هم متحد شده تا قطع ریشه عدالت و دادخواهی هیچ گاه از پای نمی نشستند و خداوند حکیم به وسیله غیبت امام دوازدهم(عج) جانش را از شر دشمنان حفظ نموده است.
آمادگی پذیرش جهانی
وی اضافه کرد: برای ظهور امام مهدی(عج) به عنوان خاتم الاوصیا و منجی بشریت و تحقق یک انقلاب همه جانبه در سطح جهان، علاوه بر وجود رهبری شایسته، بطور قطع زمینه و آمادگی جهانی نیز لازم است؛ بدین سبب می توان فقدان آمادگی جهان را یکی از فلسفه ها و حکمت های غیبت امام مهدی(عج) برشمرد.
غیبت امام زمان مقابل السلام یک سنت الهی
این کارشناس مسائل دینی اشاره کرد: اساساً مساله غیبت در گفتار معصومین(ع) به عنوان یک سنت الهی مطرح گردیده است که در بین انبیاء پیشین و اوصیای آنها معمول بوده است. بنابر روایات، صالح پیامبر در سن پیری از میان قومش غایب شد و غیبت او مدتی به طول انجامید. به طوریکه چون به میان قومش بازگشت وی را نشناختند.
حجت الاسلام نجفیان بیان کرد: حضرت موسی(ع) نیز مدتی غایب بود و در ضمن این مدت بنی اسراییل در حیرت و سرگردانی و رنج بسیار به سر می بردند تا بار دیگر موسی(ع) به نزد آنها بازگشت. چنین غیبت هایی درباره ی حضرت یونس، یوسف و برخی دیگر از پیامبران نیز ذکر شده است. بدین سبب مساله به مانند سنت جاریه ای تلقی شده است که در باره امام زمان(عج) در امت خاتم الانبیا نیز مصداق پیدا می کند.
وی اظهار داشت: دانش بشری برای کشف خیلی از امور یارا نیست و توان فهم آنها را ندارد.
این کارشناس مسائل دینی اظهار داشت: خیلی از اسرار نظام خلقت هنوز برای ما مجهول است و خداوند متعال که در گفتارش جای هیچ شک و تردیدی نیست در کتاب خود از این مساله اینچنین آگاهی داده است: " و از دانش تنها مقدار بسیار کمی به شما داده شده است" و همین طور امام صادق(ع) در باره علت غیبت امام مهدی(عج) می فرمایند " بی شک برای قائم آل محمد غیبتی است که بطلان خواهان در آن شک می کنند. سپس از آن حضرت سوال شد چرا آن حضرت غیبت می کنند؟ ایشان جواب دادند " برای امری که ما اجازه بیان آنرا برای شما نداریم".



0.0 از 5
1401/07/14
12:18:48
470
تگهای خبر: كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۱
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها