جهل مقدس و نقش آن در شهادت امام حسین(ع)

جهل مقدس و نقش آن در شهادت امام حسین(ع)

به گزارش بلک بلاگ، یک محقق دینی اظهار داشت: قرآن به مسئله تعقل تاکید ویژه ای کرده و کسانی که مقابل حضرت سیدالشهدا(ع) ایستادند از روی جهل مقدس دست به شهادت امام و یارانش زدند، این افراد امام حسین(ع) را خارج از دین می دانستند و گرفتار جهل مقدس بودند، امروزه هم گروه هایی همچون داعش، القاعده، جبهه النصره، تکفیری های وهابی و… ثمره ی زندگی شان ناشی از همین جهل مقدس است.


محمد حسن ایلکا - محقق مسائل دینی – در گفت و گو با ایسنا، به بهانه اربعین حسینی به موضوع شهادت امام حسین(ع) و چگونگی رخ دادن این واقعه تلخ پرداخت و اظهار داشت: از با اهمیت ترین مباحثی که می شود بسیار به آن تاکید کرد و از اهم مطالبی است که موجب شد عده ای مقابل امام حسین مقابل السلام بایستند و دست به جنایت بزنند مسئله «جهل مقدس» است.
وی افزود: قرآن کریم به مسئله عقل، عقل مداری و عقل محوری اشاراتی بسیار کرده است، چنانچه در آیه ۲۲ سوره انفال خداوند می فرماید «إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ الصُّمُّ الْبُکْمُ الَّذِینَ لَا یَعْقِلُونَ»
اساسا بدترین جنبندگان نزد خدا کران و لال هایی هستند که نمی اندیشند. کسانی که مقابل امام حسین مقابل السلام ایستادند همگی ناشی از عنصر جهل مقدس بوده و سبب شده که دست به چنین جنایتی بزنند.
این محقق دینی تصریح کرد: خداوند بزرگترین نعمتی را که بخواهد به انسانی بدهد نعمت عقل است، اگر عقل باشد انسان سعادتمند و اگر جهل باشد انسان شقاوتمند می شود.
جهل مقدس به چه معناست؟
ایلکا تصریح کرد: گروه هایی مثل داعش، القاعده، جبهه النصره، تکفیری های وهابی و… ثمره ی زندگی شان ناشی از جهل مقدس است، جهل مقدس یعنی شخصی یک اعتقاد ناصحیح، یک باور ناصحیح که ریشه قرآنی، روایی و حتی عقلی را ندارد به امر قدسی گره بزند، یعنی تقدسی را هم وارد تفکرش می کند درصورتی که از جانب پروردگار و پیامبر و معصومین صلوات الله علیهم اجمعین نیست.
وی ادامه داد: قرآن کریم می فرماید «فَوَیْلٌ لِلَّذِینَ یَکْتُبُونَ الْکِتَابَ بِأَیْدِیهِمْ ثُمَّ یَقُولُونَ هَٰذَا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ لِیَشْتَرُوا بِهِ ثَمَنًا قَلِیلًا ۖ فَوَیْلٌ لَهُمْ مِمَّا کَتَبَتْ أَیْدِیهِمْ وَوَیْلٌ لَهُمْ مِمَّا یَکْسِبُونَ» (سوره بقره آیه ۷۹) پس وای بر آنها که نوشته ای با دست خود می نویسند، سپس می گویند: (این، از جانب خداست.) تا آنرا به بهای کمی بفروشند. پس وای بر آنها از آنچه با دست خود نوشتند و وای بر آنان از آنچه از این راه به دست می آورند.
بگفته این محقق دینی جهل مقدس یعنی کسانی باور خودرا به خدا نسبت می دهند و موجب شورش، ظلم، جنایت و حتی بریدن سر هم کیش خود می شوند. کسانی که مقابل امام حسین مقابل السلام ایستادند نمونه جهل مقدس بودند، ملعونینی که در مقابل امام ایستادند می گفتند که امام حسین(ع) خارجی است (یعنی از دین خارج شده است) و بر خلیفه ی زمان یزید لعنت الله مقابل، خروج کرده و مقابل او ایستاده است.
ایلکا با اشاره به اینکه به این باورهای ناصحیح که به امور قدسی گره خورده جهل مقدس می گویند، خاطرنشان کرد: در سوره فرقان خداوند خاصیت های مؤمنین را بیان می کند، در آنجا آیات عباد الرحمن هم هست،
می فرماید «وَالَّذِینَ إِذَا ذُکِّرُوا بِآیَاتِ رَبِّهِمْ لَمْ یَخِرُّوا عَلَیْهَا صُمًّا وَعُمْیَانًا» آنان هستند که هرگاه به آیات خدای خود متذکرشان سازند کر و کورانه در آن آیات ننگرند. مؤمنین کسانی هستند که وقتی آیات قرآن برآنها تلاوت و یادآوری می شود، کر و کور آیات ما را قبول نکرده و درباره ی آن تعقل می کنند.
وی افزود: خداوند می فرماید در آیاتی که نازل کرده ام تعقل کنید و آنها را صماً و عمیانا (کورکورانه و تقلیدی) قبول نکنید و در باب آیات اجتهاد و تفکر کنید. «سَنُرِیهِمْ آیَاتِنَا فِی الْآفَاقِ وَفِی أَنْفُسِهِمْ حَتَّیٰ یَتَبَیَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ...»(۵۳، فصلت) به زودی نشانه های خودرا در اطراف جهان و در درون جان شان به آنها نشان می دهیم تا برای آنان آشکار شود که او حق است...»
این محقق دینی اظهار نمود: خداوند در قرآن می فرماید ما آیات خودمان را در آفاق و انفس (آسمان ها و کواکب، سیارات و…) و در انفس (خود انسان جهان صغیر است) هویدا و روشن می نماییم. پس وقتی آیات قرآن را تلاوت می کنند، اول درباره ی آن تعقل و تفکر کرده و کورکورانه آنها را قبول نمی کنند، خداوند می فرماید اگر آیات را تلاوت می کنید و نازل شده بر شما در همه آن و در تمام لحظات تجلی دارد «کُلَّ یَوْمٍ هُوَ فِی شَأْنٍ»، باید تفکر کنید.
ایلکا تصریح کرد: قرآن به مسئله تعقل تاکید ویژه ای کرده است، کسانی که مقابل حضرت سیدالشهدا(ع) ایستادند و از روی جهل مقدس دست به شهادت امام و یارانش زدند و امام حسین مقابل السلام را خارج از دین می دانستند، گرفتار جهل مقدس بودند برای اینکه سیدالشهدا(ع) خودشان ستون و عمود دین بودند. بدین سبب بالاترین نعمتی که خداوند برای انسان قرار داده همین نعمت عقل است، در روایت معصوم داریم «عقل و سربازانش و همین طور جهل و سربازانش را بشناس».
وی ضمن اشاره به آیه «نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِینَ وَ لا یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إِلَّا خَساراً» (۸۲، اسرا) و از قرآن، آن چه شفا و رحمت است برای مؤمنان نازل می نماییم و ستمگران را جز خسران (و زیان) نمی افزاید، اظهار داشت: تفکر و تعقل که باشد برای مؤمن شفا و رحمت و چنانچه تفکر و تعقل نباشد برای ظالم خسران و زیان آور می شود و به شقاوت می رسد و از سعادت دور می شود.
این محقق دینی بیان کرد: امام صادق(ع) می فرمایند «لَمَّا أَنْ خَلَقَ اَللَّهُ اَلْعَقْلَ قَالَ لَهُ أَقْبِلْ فَأَقْبَلَ ثُمَّ قَالَ لَهُ أَدْبِرْ فَأَدْبَرَ فَقَالَ وَ عِزَّتِی وَ جَلاَلِی مَا خَلَقْتُ خَلْقا أَحَبَّ إِلَیَّ مِنْکَ بِکَ آخُذُ وَ بِکَ أُعْطِی وَ عَلَیْکَ أُثِیبُ. عقل سرچشمه از نور است پس امام صادق مقابل السّلام فرمود: چون خداوند عقل را آفرید به او فرمود: جلو بیا، جلو آمد، سپس فرمود: عقب برو، عقب رفت، بعد فرمود: به عزّت و جلالم سوگند، خلقی را محبوب تر از تو نیافریدم، به وسیله‌ی تو مؤاخذه می کنم و به وسیله‌ی تو می بخشم و بر تو پاداش می دهم. (اصول کافی، ج ۱، ص ۲۶ )
ایلکا افزود: در آیات و در سوره های مختلف خداوند به مسئله عقل اشاره نموده است. اگر عقل نباشد جهل به وجود می آید و جهل موجب تقلید کورکورانه و تعصب می شود. اگر جهل، مقدس شود می شود آیه ۱۰۴سوره کهف که خداوند می فرماید «ٱلَّذِینَ ضَلَّ سَعۡیُهُمۡ فِی ٱلۡحَیَوٰةِ ٱلدُّنۡیَا وَهُمۡ یَحۡسَبُونَ أَنَّهُمۡ یُحۡسِنُونَ صُنۡعًا» آنها که تلاش هایشان در زندگی دنیا گم (و نابود) شده؛ با این وجود، می پندارند کار نیک انجام می دهند.
وی ضمن اشاره به شهدای مدافع حرم تصریح کرد: به عنوان مثال شهید بزرگوار محسن حججی را وقتی به اسارت می گیرند در اوج قساوت و ناجوانمردی در صورتی که می دانند خدا، رسول، کتاب قرآن و قبله کعبه با مسلمانان یکی می باشد، اجتهاد به رأی می کنند و سر از بدنش جدا کردند در حالیکه در هیچ آیینی اینچنین جنایتی را مرتکب نمی شوند. اما داعشی های جنایتکار این کار را کردند و بعدش به شادی و پایکوبی پرداختند که این جهل مقدس یک لعاب دینی دارد و از دین در آن هیچ خبری نیست.
این محقق دینی تصریح کرد: وقتی داعشی ها بصورت انتحاری در میان جمعیت مردم رفته و در خیال باطل خودشان، فکر می کنند پس از فشار دادن دکمه انفجار میهمان رسول الله هستند و مردم بی گناه را به شهادت می رسانند. کسانی که تلاش شان در زندگی دنیا برباد رفت (عمر سعد ملعون و امثالهم) جهل مقدس داشتند و دنیا و آخرت خودشان را خراب کردند.
ایلکا اضافه کرد: عمر بن سعد تلاش نموده بود امام حسین(ع) را به شهادت رسانده و به حکومت ری برسد و در خیال خودش بهترین کار را می کند، با این کار تلاشش در زندگی دنیا بر باد رفت و آنها می پندارند که بهترین کار را می کنند، به همین جهت خداوند در آیه ۱۷۹ سوره اعراف می فرماید «وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ کَثِیرًا مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لَا یَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْیُنٌ لَا یُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لَا یَسْمَعُونَ بِهَا ۚ أُولَٰئِکَ کَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ ۚ أُولَٰئِکَ هُمُ الْغَافِلُونَ» یقین، گروه خیلی از جن و انس را برای دوزخ آفریدیم؛ آنها دلهایی دارند که با آن (اندیشه نمی کنند، و) نمی فهمند؛ و چشمانی که با آن نمی بینند؛ و گوش هایی که با آن نمی شنوند؛ آنها همچون چهارپایانند؛ بلکه گمراه تر، اینان همان غافلانند.
وی خاطرنشان کرد: در آیه فوق خداوند جهنم را از جن و انس پر و افراد جاهل به خاطر سه خصلت وارد جهنم می شوند، اول قلوبی هست که معرفت (حقیقت) در قلوب آنها رسوخ نمی کند، دوم برای آنها چشم هایی است که حقیقت را می بینند ولی آنرا انکار می کنند، غریبی سیدالشهدا را دیدند ولی دست به جنایت زده و سوم برای آنها گوش هایی است که ندای غریبی امام حسین مقابل السلام را شنیدند ولی باز هم دست به جنایت زدند.
این محقق دینی در آخر گقت: متأسفانه نه فقط در جهان اسلام بلکه در جهان مسیحیت، یهودیت و ادیان مختلف با مسئله جهل مقدس مواجه هستیم. این افراد تفکر ناصحیح را با امر قدسی پیوند می زنند و جهل مقدس شکل می گیرد.




منبع:

1401/06/26
10:48:04
0.0 / 5
285
تگهای خبر: كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۴