روایتی از نخستین اجلاسیه كنگره بین المللی میرزا+ فیلم و عكس

کوچک جنگلی مهم ترین گزینه روی میز برای معرفی گیلان

کوچک جنگلی مهم ترین گزینه روی میز برای معرفی گیلان

بلک بلاگ: اولین اجلاسیه کنگره بین المللی میرزا کوچک در حالی در سالن همایش های برج میلاد پایان یافت که دوستداران این روحانی مبارز منتظر برگزاری سه اجلاسیه دیگر در کربلا، قم و رشت هستند.



خبرگزاری مهر، گروه استانها - بهرام قربانپور: وقتی می خواهید گیلان را معرفی کنید به قدری گزینه روی میز دارید که می توانید به شایستگی از این استان مفاخر پرور نام ببرید. از آیت الله بهجت فومنی (ره) پیر معارف و اخلاق گرفته تا میرزا کوچک خان بزرگ فاتح و سردار نهضت جنگل، یا حجت الاسلام شهید سید یونس رودباری که حضرت امام (ره) ایشان را همانند فرزند خویش دوست می داشت، یا از آیت الله سیدمجتبی رودباری (ره) که یک استان شیفته اخلاق و معرفتش بود.
اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان ۹ شهریور: ساعت ۱۰ صبح
حوالی ۱۰ بامداد چهارشنبه چهره های آشنایی از هنرمندان، خبرنگاران و اصحاب رسانه اطراف ساختمان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان دور هم جمع شده بودند مقرر است سفر یک روزه ای را با هم تجربه نماییم.
نیم ساعتی گذشت تا تعداد تکمیل شد و اتوبوس از رشت به سمت تهران حرکت کرد، اتوبوسی که مقرر است این گروه را به سالن همایش های برج میلاد جهت شرکت در اولین اجلاسیه کنگره بین المللی میرزا کوچک جنگلی برساند.
این اجلاسیه اولین گام برای برگزاری کنگره ای بین المللی برای میرزا است که با حضور مقامات کشوری، استانی و هنرمندان با پوشش خبری توسط ۴۰ خبرنگار و عکاس انجام می شود.
همان تاریخ قزوین: اذان ظهر
به قزوین که رسیدیم صدای اذان ظهر به گوش می رسد و لحظاتی را برای نماز و نهار در این استان همسایه اطراق کردیم. هوا به شدت داغ بود اما بحث و جدل همکاران رسانه ای پیرامون کنگره میرزا داغ تر، هر کس به گوشه ای از خاصیت های میرزای بزرگ می پرداخت.
اما به راستی میرزا کوچک جنگلی چه کسی است؟ این بزرگمرد گیلانی چه اقدام ارزشمندی انجام داده که پس از گذشت یک قرن همچنان آوازه اش نقل محافل است؟ میرزا یونس استاد سرایی به روایتی متولد ۱۲۵۷ در محله استادسرای رشت بوده که تحصیل حوزوی داشت و یکی از اثرگذارترین افراد و موسس نهضت جنگل است که توانست تا حدودی شمال کشور را از وجود بیگانگان پاک کند اما برخی بی تعهدی، خیانت نزدیکان و نفوذ تفکرات وطن فروشانه سبب شد تا خیلی زود توسط منافقان به شهادت برسد.
با گذشت بیش از یک قرن از شهادت این بزرگمرد گیلانی همچنان از مردانگی، ایثارگری و مجاهدت این مبارز انقلابی، ملی گرا و وطن دوست صحبت به میان است. جنگل های گیلان شهادت می دهند زمانی که وجب به وجب شمال کشور میدان تاخت و تاز بیگانگان و دشمن شده بود مردی از جنس جنگل، جهاد و مبارزه برخواست و با مبارزاتش تاریخ پرافتخاری برای گیلان رقم زد، تا امروز پس از گذشت یک قرن دور هم جمع شویم و کنگره ای به افتخار این مرد برگزار کنبم.
همان تاریخ، تهران و برج میلاد: ساعت ۱۷ پس از ظهر
بعد از سفر پنج ساعته به تهران و برج میلاد رسیدیم جمعیت قابل توجهی از شخصیت های برجسته سیاسی شامل «محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، «غلامعلی حداد عادل» رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، «آیت الله رسول فلاحتی» نماینده ولی فقیه در استان گیلان و امام جمعه رشت، «اسد الله عباسی» استاندار و اعضای مجمع نمایندگان استان گیلان و چهره های فرهنگی، هنری و اصحاب رسانه آمده بودند. برگزاری نمایشگاهی از تصاویر میرزا در آوردگاه های مختلف در حاشیه برگزاری این کنگره نظر مخاطبان را به خود جلب کرده بود.
قرائت آیات روح بخش قرآن توسط قاری برجسته کشوری و نواخته شدن سرود ملی شکل رسمی به این کنگره داد و اجرای سمفونی میرزا توسط ارکستر سمفونیک گیلان حال وهوای خاصی به حاضران در سالن همایش های برج میلاد داد.
همان تاریخ و همان مکان: ساعت ۱۷: ۴۵ پس از ظهر

«رضا ثقتی» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان که دبیری کنگره میرزا کوچک خان را عهده دار است در این اجلاسیه اظهار داشت: میرزا کوچک چهار بار به تهران آمد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اعلان اینکه میرزا کوچک همراه با مشروطه خواهان برای فتح تهران، یک دفعه نیز به عنوان تبعید و بار دیگر سرش به تهران آمد، اظهار داشت: امروز نیز برای چهارمین بار در پایتخت ایران اسلامی در قالب اولین اجلاسیه کنگره بزرگ و بین المللی میرزا کوچک به تهران سفر کرده است.
وی در ادامه به نقشه راه ترسیم شده برای برگزاری کنگره بین المللی میرزا کوچک اشاره و افزود: تا حالا برای معرفی و شخصیت مبارز شهید میرزا کوچک جنگلی برنامه ای با این وسعت و گستردگی برگزار نشده و باید از همه بانیان این برنامه در اینجا تقدیر نماییم تا بتوانیم الگویی برجسته مثل میرزا کوچک را به نسل جوان معرفی نماییم.
همان تاریخ و همان مکان: ساعت ۱۸: ۱۵ پس از ظهر

غلامعلی حداد عادل که رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در ادامه این اجلاسیه اظهار داشت: میرزا در یازدهم آذر ۱۳۰۰ به شهادت رسید یاد و خاطره میرزا باید به نحو باشکوهی گرامی داشته شود.
وی با اشاره به چگونگی به شهادت رسیدن میرزا کوچک اضافه کرد: میرزا در چهل سالگی سر مبارکش را به پای آرمان و اعتقادش تقدیم کرد.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اعلان اینکه گیلان مهد فخرآفرینان است، اظهار داشت: تاریخ نهضت جنگل بسیار وسیع، پرمحتوا و مفصل است و پرداختن به آن منحصر به یک همایش نمی گردد.
حداد عادل با اشاره به قدرت نرم و نفوذ بیگانگان در شکست نهضت جنگل بیان کرد: سرنگونی نهضت جنگل با کودتای انگلیسی ارتباط تنگاتنگ دارد.
وی با اشاره به تاخت و تاز انگلیسی ها در جای جای ایران عزیز اضافه کرد: ایران یک قرن گذشته محلی برای دست اندازی و تاخت و تاز بیگانگان شده و نهضت میرزا برای خروج بیگانگان همچون انگلیسی ها و روس ها شکل گرفت.
میرزا یک طلبه و روحانی اهل دانش، تدبر و روشن فکر بود
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اعلان اینکه میرزا یک طلبه و روحانی اهل دانش، تدبر و روشن فکر بود، افزود: صداقت، استقامت، عشق به وطن، عدالت طلبی، ملی گرایی و علاقمندی به پیشرفت ایران قسمتی از خصایص بارز روحانی شهید میرزا کوچک خان جنگلی محسوب می شود.
وی با اعلان اینکه میرزا محبوبیت خاصی نزد مردم داشت، اضافه کرد: آنهایی که با میرزا هم فکر نبودند شیفته اخلاق و معرفتش شده بودند.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با تأکید بر مرور مفصل از درس های نهضت میرزا اشاره کرد: به نسل جوان و فرزندان خود یادآوری نماییم که این کشور با مجاهدت های مردان بزرگی چون میرزا به این جایگاه رسیده است.
حداد عادل با اعلان اینکه میرزا کوچک اسوه مبارزه و وطن پرستی بود، اظهار داشت: حق نسل جوان است که بداند ایران ارزان پابرجا نمانده است.
وی با اشاره به این که کشور در یک قرن گذشته محل چپاول گران بود، اضافه کرد: بیگانگان همچون انگلیسی ها در آن سال ها شاه گزینی می کردند و در همه امورات سیاسی و اجتماعی دخالت می کردند.
نهضت جنگل مایه عبرت باشد
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اعلان اینکه نسل جوان باید از تاریخ ایران اشرافیت داشته باشد، اظهار داشت: ادبیات و مفاهیم نهضت جنگل باید با شکل های نوین به نسل جوان انتقال یابد.
حداد عادل با اعلان اینکه نهضت جنگل باید مایه عبرت باشد، افزود: نهضت جنگل قدم بزرگی برای پیروزی ایران است.
وی با اشاره به درس های مهم نهضت جنگل اضافه کرد: این نهضت به همگان آموخت که به دشمن و بیگانه نباید تکیه و اعتماد کرد.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اعلان اینکه وحدت یکی از ضروریات نظام اسلامی است، اظهار داشت: باید مراقب نفوذی ها بود در نهضت جنگل رد پای نفوذی ها وجود داشت.
وی با اعلان اینکه مردم ایران قدردان میرزای بزرگ است، اضافه کرد: آرامش و امنیت امروز ایران اسلامی از نهضت جنگلها سرچشمه می گیرد.
همان تاریخ و همان مکان: ساعت ۱۸: ۴۰ پس از ظهر

محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم که میهمان ویژه اولین اجلاسیه کنگره بین المللی میرزا کوچک جنگلی بود، بیان این که باید یادی نماییم از تاریخ، فرهنگ، هنر و سرگذشت پرعظمت گیلان اظهار داشت: گیلان در بخش های مختلف پیشرو بوده و شخصیت های بزرگی در همه حوزه ها تربیت کرده است.
وی با اعلان اینکه شخصیت های دینی استان گیلان همانند آیت الله بهجت که در همه ادوار می درخشند، اظهار داشت: نام گیلان با هنر و فرهنگ و ادبیات گره خورده است.
اسماعیلی با اشاره به این که از دوران شکست در تاریخ ایران و روسیه هزینه این مرز و بوم شروع شده و قراردادهای استعماری پشت سر هم بسته شده است، اضافه کرد: از همه مهم تر قرارداد ۱۹۰۷ که ایران را روسیه و انگلیس به سه قسمت تقسیم کردند واگرایی شدید و بهم ریختگی که در ایران شروع شده بود آزادی خواهان را رنج می داد و میرزا در چنین تاریخی ظهور کرد.
وی با تأکید بر این که امروزه درکی از احوالات ناخوش آن زمان نداریم و نمی توانیم داشته باشیم، افزود: کشور دست مایه دست سفارتخانه دست چندم خارجی بود و نیروهای خارجی درحال تاراج مردم بودند و ناامنی کامل و گرسنگی و قحطی شرایط تلخ ایران ما بود که حتی گفتن آن نیز برای ما دشوار است و میرزا در چنین زمانی قیام کرد.
وزیر ارشاد با تأکید بر این که میرزا بدنبال استقلال و آزادی بود، اشاره کرد: میرزا در سرمای زمستان و با مشکلات زیادی در دوره مبارزه و نهضت خود مواجه و بدنبال تشکیل دولت مستقل و توسعه آن به ایران بود.
نهضت میرزا زمینه سال شکل گیری انقلاب اسلامی
وی با اعلان اینکه عظمت کار میرزا را باید در این بستر تاریخی دید، افزود: نهضت شکست خورد و پهلوی به عنوان رژیم کاملاً وابسته روی کار آمد اما همان بذرهایی که دولت میرزا کوچک کاشتند در سال ۵۷ به درخت تنومندی تبدیل شد و انقلاب اسلامی شکل گرفت.
اسماعیلی با تأکید بر این که امروز عظمت انقلاب، جمهوری اسلامی را به نظام قدرتمند و برتر منطقه تبدیل نموده است، اضافه کرد: ایران به برکت این بزرگانی که در حافظه تاریخی خود دارد در قله عزت قرار دارد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این که امیدواریم تمامی آمال آزادی خواهان بزرگی مثل میرزا، آیت الله مدرس و شهید خیابانی و امثال آنکه دغدغه استقلال و آزادی را داشتند برآورده شود، افزود: وزارت ارشاد وظیفه خود می داند که از مفاخر منطقه ای که بااینکه مال گیلان است ولی نام آوری آن افتخار هر ایرانی است، حمایت و بزرگداشت برگزار کند.
وی با اعلان اینکه دولت بر تکریم از بزرگان ایران اسلامی تاکید دارد، افزود: برگزاری این نوع بزرگداشت ها می تواند زمینه ای برای معرفی این شخصیت ها به نسل حاضر و جهان به عنوان اسوه و الگو باشد.
همان تاریخ و همان مکان: ۱۹: ۱۵ عصر

اسدالله عباسی، استاندار گیلان که یکی دیگر از سخنرانان اولین اجلاسیه کنگره بین المللی میرزا کوچک خان در سالن همایش های برج میلاد تهران بود، اظهار داشت: برای احقاق حق واقعی میرزا کوچک همه باید تلاش نماییم.
وی مردم گیلان را دشمن شناس و با بصیرت معرفی نمود و اضافه کرد: میرزا کوچک خان جنگلی از مفاخر سیاسی و اجتماعی گیلانی ایران است.
استاندار گیلان با اعلان اینکه میرزا کوچک چراغ بیداری و آزادی خواهی را روش کرد، اظهار داشت: میرزا کوچک خان مبارز مخلص و جهادی برای آرامش و امنیت ایران اسلامی است.
عباسی با اعلان اینکه قیام جنگل باید کالبدشکافی شود، افزود: میرزا در تمام مراحل نهضت جنگل به مفاهیم اسلامی و اعتقادی پایبند بود.
وی با اشاره به مردم محوری میرزا اضافه کرد: نهضت میرزا فقط سیاسی نبود بلکه کاملاً مردمی و اجتماعی بود.
استاندار گیلان با اعلان اینکه خدمت گذاری به مردم سرلوحه کار میرزا بود، اظهار داشت: میرزا در کنار مبارزه با بیگانگان در فکر خدمت به مردم و گره گشایی مشکلات آنها بود.
وی با اشاره به ریشه های شکست نهضت جنگل اضافه کرد: سودجویی، نفاق، نفوذ و خیانت ضربه مهلکی به نهضت جنگل زد.
استاندار گیلان با بیان درس های نهضت جنگل باید بازگویی شود، اظهار داشت: حقیقت قیام میرزا ثبت و ضبط شده و نسل امروز و آینده انتقال داده شود.
عباسی با اعلان اینکه میرزا مبارز مسلمان بود، اشاره کرد: اجازه ندهیم نام میرزا دستاویز برخی افکار سیاست زدگی افراد غرب گرا باشد.
وی با تأکید بر جمع آوری اسناد و مدارک نهضت جنگل اضافه کرد: راه اندازی موزه نهضت میرزا کوچک خان جنگلی در گیلان مطالبه جدی است.
استاندار گیلان با اعلان اینکه درباب نهضت جنگل تولید محتوا صورت گیرد، افزود: اصحاب رسانه، فرهنگ و هنر و همین طور مرکز آموزشی و حوزه برای واکاوی نهضت جنگل تلاش کنند
همان تاریخ و همان مکان: ۱۹: ۴۰ عصر

آیت الله رسول فلاحتی، نماینده ولی فقیه در گیلان که رییس شورای سیاستگذاری کنگره میرزا کوچک خان است، اظهار داشت: در ادبیات سیاسی ملت های جهان آنچه از نهضت ها و قیام ها در طول تاریخ شکل گرفته است در اذهان ملت ها و ادبیات سیاسی چیزی جز یک دگرگونی ظاهری نیست.
نماینده ولی فقیه در گیلان با اعلان اینکه در جنگ جهانی دوم و خیلی از انقلاب جنگ ها برای ملت های آنها چندان پیام زیبایی نداشت، افزود: با توجه به این که همه قیام ها در شروع با همراهی مردم شکل می گرفت.
وی با تأکید بر این که بعد از مدتی رهبران این انقلاب ها پشت پا به همه وعده ها می زدند فقط می گفتند ظرفیت منابع انسانی در اختیار ما است، اشاره کرد: این امر نشان میدهد انقلاب های موجود در دنیا از مانایی برخوردار نیست در ادبیات سیاسی امروز جریان دارد.
نماینده ولی فقیه در گیلان با اعلان اینکه امروزه انقلاب اسلامی توانسته سرفصل نوینی در بشریت بوجود آورد و قیامی شکل گرفته و مانا باشد، افزود: استعمار و استثمار جدید با اختیار داشتن غول رسانه ای غرب می خواست از مانایی این بعثت عظیم بکاهد تا حالا نتوانسته اند به این امر برسند.
وی به نقش مؤثر این کنگره ها در امتداد تعمیق ارتقای جایگاه انسان و الگوسازی برای بشریت اشاره نمود و اضافه کرد: نهضت میرزا از خاصیت های پاک برخوردار بود که جمهوری اسلامی ایران توانست به تعدادی از آمال میرزا جامه عمل بپوشاند.
آیت الله فلاحتی به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص این که نهضت میرزا مینیاتوری از جمهوری اسلامی بوده نیز اشاره نمود و افزود: این سخنان رهبری درباب میرزا کوچک جنگلی نشان میدهد او مردی بصیر و آگاه به زمین و زمان بود.
وی با تأکید بر این که این انسان وارسته دارای افق دید الهی بود و برای خدا مبارزات خودرا در منطقه های فومن، گوراب زرمیخ و صومعه سرا شروع کرد، اضافه کرد: میرزا اسلام را با اتحاد آمیخته کرد.
نماینده ولی فقیه در گیلان با اعلان اینکه فقط فقط گاندی نبود که قیام خودرا از نهضت حسین گرفت، افزود: اگر تحلیلگری بخواهد به حاشیه های نورانی نهضت میرزا توجه کند باید به این امر توجه کند که میرزا پایبند به ارزش ها و باخدا بود و همیشه ذکر الهی بر لب داشت.
همان تاریخ و همان مکان: ساعت ۲۰ عصر

خسرو معتضد تاریخ نگار و پژوهشگر تاریخ در اولین اجلاسیه کنگره بین المللی میرزا کوچک جنگلی با اشاره به دستیابی به موارد جدیدی در مورد میرزا کوچک اظهار داشت: دولت شوروی که آن موقع دم از دوستی می زد قرار بود تعداد زیادی کشتی به میرزا بدهد.
وی با اعلان اینکه استان گیلان مسیر سفر به اروپا بود و بنا بر این هتل های خوبی در گیلان وجود داشت، افزود: گیلان را نباید دست کم گرفت. میرزا جان و ناموس و مال گیلانی ها را از دست نیروهای لجام گسیخته روس نجات داد.
تاریخ نگار با اشاره به این که میرزا فردی خوش چهره و زیبا بود، افزود: در صحبت هایی که در خارج می شود عده ای بی سواد می گفتند میرزا می خواست ایران را تجزیه کند که این امر غلط است وی بسیار مؤمن و با نماز بود و جان مردم را نجات داد.
معتضد افزود: قرارداد ۱۹۱۹ که انگلستان ما را وابسته کرد را فراموش نکنید اگر یک ایرانی در گیلان کشته می شد قانون کاپیتولاسیون اجازه نمی داد که محاکمه شود چون دادگاه ما را قبول نداشتند.
وی با تأکید بر این که میرزا کمونیست نبود و روایت هایی که توسط خارج نشینان گفته می شود دروغی بیش نیست، اشاره کرد: تمام مردم ایران نظر نیک به شوروی داشتند ولی اینها به محیط مسلط می شوند کودتا می کنند و میرزا را به سمت گوراب زرمیخ فراری می دهند.
معتضد با اعلان اینکه مردم گیلان بسیار دیندار و متعصب هستند و میرزا در مقابل عده ای که می گفتند سربازان روس باید در خانه های گیلانیان بخوابند ایستاد، افزود: میرزا یک رهبر به تمام مدلول ایرانی و مسلمان بود و می گفت چرا باید مردم را اعدام کنید و نباید به خارجی تکیه کرد.
تاریخ نگار با تأکید بر این که میرزا هیچ گاه تجزیه طلب نبود، افزود: در بعضی افراد بی سواد که اطلاعات بچگانه دارند اظهار نظر می کنند میرزا از قدرت و یکپارچگی ایران دفاع کرد و هدف او این بود که ایران مستقل شود.
وی اشاره کرد: میرزا در دل مردم ایران است چون عاشق ایران بود و در دل مردم ایران جا دارد.
همان تاریخ و همان مکان: ساعت ۲۰: ۳۰ عصر

سیدکاظم دلخوش، رییس مجمع نمایندگان گیلان نیز در این اجلاسیه اظهار داشت: میرزا کوچک خان جنگلی افتخار ملی است و باید بیش از اینها به آن پرداخت.
وی با اشاره به جایگاه فرهنگی و تاریخی گیلان اضافه کرد: گیلان مهد تفکر، فرهنگ و تاریخ است و باید در بخش های مختلف مورد توجه قرار گیرد.
رئیس مجمع نمایندگان گیلان با اعلان اینکه امثال میرزا کوچک خان باید حفظ و معرفی شوند، اظهار داشت: پرداختن به گذشتگان تاریخ و مفاخر امروز مورد تاکید است.
دلخوش با اشاره به خلاءهای قانونی پشتیبانی از فرهیختگان و مفاخر، بیان کرد: پشتیبانی از مفاخر بصورت قانون در آید تا بتوانیم بصورت ویژه به آنها بپردازیم.
وی اضافه کرد: برای پشتیبانی از فرهیختگان فرهنگی، علمی و رسانه ای باید برنامه داشته باشیم.
رئیس مجمع نمایندگان گیلان این استان را خواستگاه و مهد مفاخر فرهنگی دانست و بیان کرد: میرزا قسمتی از دریای بی کران فرهنگ گیلان است.
همان تاریخ و همان مکان: ۲۰: ۵۰ عصر
اجرای نمایش میرزا و همین طور رونمایی از پوستر چندین رویداد فرهنگی و اجتماعی ویژه کنگره میرزا از دیگر برنامه های این اجلاس بود.
نخستین اجلاسیه کنگره بین المللی میرزا کوچک جنگلی در حالی در سالن همایش های برج میلاد تهران به کار خود اختتام می دهد که مقرر است سه اجلاسیه دیگر در کربلا، قم و رشت در آینده نزدیک اجرا شود.


منبع:

1401/06/10
10:17:30
0.0 / 5
387
تگهای خبر: آموزشی , برنامه , رسانه , رمان
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳